Prat

Höstnyheter på träningsfronten?

G(J)ympar med Gymmix även i år. Stationsträning för min del. En kufisk övning handlar om kroppsbalansering på en enormt stor boll. Tror den kallas medicinboll?
Man ska ligga på mage på bollen och om möjligt ha armar och ben utsträckta samtidigt. Ingen kan det ännu. Inte ens ledarna, som dock varit på kurs.
Jobbar stenhårt för att klara av åtminstone 15 sekunder innan man tippar på näsan.
Vet ngn ngt ytterligare om den här övningen?

2016-09-15 00:40
Låter spännande. Säkert något smart (har någon tyckt) i linje med funktionell träning. Många saker på en gång låter det som: bålstabiliserande och balans.

Har aldrig provat och tror jag skulle misslyckas om jag gjorde det.

2016-09-15 07:20
Det finns ju en massa övningar med pilatesboll - tex stå på händer på golvet med fötterna vilande på bollen, sen lyfter du ett ben i taget... Skoj... Googla!  

2016-09-15 14:48
Aha, de stora bollarna kallas "pilatesboll". Tack Christer!
Fordomdags fanns något som benämndes "medicinboll". Vill minnas dessa var mindre.
Alltnog, jag kör på med stationsträningen och hoppas klara konststycket att ligga och balansera på pilatesbollen så småningom.

2016-09-17 09:22
Rätta mig om jag har fel men var inte medicinbollarna ganska tunga, typ 5-8kg (beroende på typ) medan pilatesbollen är löjligt lätt?

En dag stryper jag pilatesbollen, jag svär. Jag får sån träningsvärk av den!

2016-09-17 14:26
När Du säger det Annica, minns även jag att "medicinbollarna" var ganska tunga samt avsevärt mindre än "pilatesbollarna".
Kan Du möjligen något bra knep i konsten att ligga på magen och balansera på en pilatesboll och samtidigt hålla armar och ben utsträckta utan kontakt med golvet?
Vill väldigt gärna bli först i g(j)ympagruppen att behärska konsten.

2016-09-17 20:37
Jag förstår det, jag önskar jag kunde hjälpa dig men det enda jag åstadkommer är vilt fäktande och komik, så jag är nog inte rätt person att fråga. Dess värre leder nog mina tips mer till ett akut behov av papperssuddar i näsan Smiley

Ingmar Stenmark kunde det där med pilatesbollar såg jag på Mästarnas Mästare. Han satt och balanserade på en, utan att röra golvet. Det försökte jag, en gång. Det gick verkligen inte, jag förstår inte alls hur det ska gå till. Rund boll, rund bak och vips så satt jag på golvet istället.

2016-09-17 23:06
Tack Annica! Jag inser svårighetsgraden. Ska fuska med en bit dubbelhäftande tejp under bollen nästa gång.
Säg inget till andra om den lilla detaljen är Du bussig.Smiley

2016-09-18 09:25
Du kan ju trösta dig med att stålmannen beskrivs som "en tuff balansövning" på balansboll.nu External image

Lycka till och träna inte för nära vitrinskåp och porslinsvaser.

2016-09-18 17:01
Tack Henrik, jättefin, inspirerande bild. Nu vet jag exakt hur det hela ska gå till. Bara att göra likadant.
Teoretiskt är allt så enkelt.

2016-09-18 20:23
Här har du lite övningar att träna på...: http://nouw.com/b%C3%A4ttreh%C3%A4lsa/magovningar-pa-pilatesboll-23701018  

2016-09-19 11:49
Tack Christer! Blir nog nödvändigt att inhandla en egen pilatesboll att smygträna med.
OT - jag tar för givet att bolltypen är uppkallad efter Pontius Pilatus. Kanske fanns detta träningsredskap redan på hans tid.

2016-09-19 23:06
Han (pilatus) lär väl ha använt andra metoder. Att pina..  

2016-09-20 08:48
Tack Henrik! Då var det kanske nämnde Pilatus, som introducerade det där otäcka lilla "skottkärrehjulet med handtag på var sida om navet, som man stärker ryggen med, genom att från knästående rulla fram så långt man kan och sedan gå tillbaka. Ett veritabelt pinoredskap.
Trodde länge att det kom från inkvisitionen.Smiley

2016-09-21 11:04