Barfotalöpning

Barfota på grus

Jag försöker just nu att springa mer och mer helt barfota. Gräs är skönt, likaså asfalt och skogsstig. Men grusvägar har jag svårt för. Är detta något som ger sig med tiden när fötterna vant sig? Kanske bör man undvika grusvägar helt? Tacksam för svar från erfarna barfotalöpare.  

2016-09-02 08:32
Jag är tyvärr ingen erfaren barfotalöpare men upplever att det är stor skillnad på grus å grus. Jag går ganska mycket barfota och det har gjort fötterna mer tåliga för grovare grus. Antar att det är samma med löpning... Smiley  

2016-09-03 08:43
Jag tycker att grovt grus (speciellt med lite större stenar) är inget vidare att springa på i längden oavsett vad man har eller inte har på fötterna.
Kombinationen regn och asfalt är inget vidare att springa på barfota.
Sulorna försvinner ganska fort.
Då drar man gärna på sig tåpjucksen som man har i bagelomman.
 

2016-09-03 15:34
På den tiden jag sprang barfota så sprang helst inte på grusvägar. Det finns ju skogsvägar som är "grusvägar", de är lena och härliga för fötterna. Men riktiga grusvägar är svåra, i alla fall var de det för mig!
Kanske går det att vänja sig, det finns väl dock en risk att man spänner sig när man tycker att det gör ont, och det är ju inte "bra" att göra, då springer man inte naturligt och gissningsvis kan det leda till skador om det blir mycket utav det!
Jag hade en dröm om att kunna springa hem från jobbet helt barfota (16 km asfalt), men kom inte längre än till 8 km på asfalt. Då bara på snäll asfalt, jag klarade inte all sorts asfalt. Nu håller jag på att rehabträna min fot där jag fick en stressfraktur i november. Den fick jag pga för snabb ökning av användning av barfotaskor i min vardag. Jag bytte ut alla mina skor mot barfotaskor. Det blev för mycket. Nu är ev min barfotaperiod över, vi får se framöver. Jag är inte färdigrehabiliterad ännu!
Älskar löpning, älskar barfotalöpning!
Kram,
Jenny
 

2016-09-05 22:11
För mig är det stor skillnad på naturgrus och annat grus som ju är krossad sten (berg).
Har det krosset legat ett tag så kan det ha blivit lite rundat och är lättare att springa på.

Jämnheten på fraktionen är också avgörande, då det känns lättare när det är jämn kornstorlek. I mitt fall är jag övertygad om att jag borde röra mig mer på grus för att få ökad tolerans men risken att få en skada är ju också stor om jag springer.

Så jag tror på att springa på ytor man tolererar och sedan även röra sig mycket men lugnare på grövre ytor. Sedan så är det trotts allt väldigt stor skillnad så fort man har minsta sula på fötterna även om den bara är några mm och jag har nog tyvärr kutat alldeles för lite barfota än i år. Jag har kommit upp i ca 13 mil men går väldigt mycket barfota.

Så ja, jag tror du skall ta det lugnt med just löpningen på grövre grus, men eftersom att det är så individuellt hur man uppfattar underlaget, får du känna dig fram. Smiley
 

2016-09-06 08:14