Styrketräning

Kombinera armhävningar med bänkpress

Brukar köra styrketräning i gym var fjärde dag, det är vad livet i övrigt låter mig hinna med. Bänkpress är ju det roligaste. Är inte jättestark, kör ett gäng rep på 70 kg, men inte illa för en gubbe på 50+ kanske.

Nu är frågan, ger det något att köra ett gäng armhävningar dagen mittemellan två gymbesök? Vet att armhävningar ger uthållighet medan bänkpress ger styrka. Men jag tycker det ofta är uthålligheten som inte låter en klara ett set där man vill ha t.ex. 5 reps. Och undrar om ändå inte armhävningar i rätt dos ökar maxstyrkan för armhävningar?

Klarar väl runt 45 armhävningar max om man gör dem hyfsat strikt. Om det nu är bra för bänkpressen med armhävningar, hur många armhävningar skall man satsa på? Känns lite som om man sliter ut sig inför nästa gympass om man maxar. Brukar köra runt 30-35 för att "hålla systemet igång". Kan det resonemanget stämma?

2016-08-30 08:52
Låter vettigt, armhävningar känns inte som om det är det optimala för att träna bänkpress. Så då är det bättre som komplement som inte sliter på kroppen.

Annars kan det här ev vara ngt att testa. Men personligen hade jag kört militärpress eller likande för att bli bättre på bänkpress.
https://thewinningedge.se/posts/40/bankpress-vs-armhavningar-med-gummiband

2016-09-01 09:03
Vill du bli stark så måste du köra många set, relativt hög vikt och få reps.
Titta på hur Sheiko-passen är upplagda.
http://www.styrkelabbet.se/sheiko-traningsprogram/

Det bästa är om du kan få till tre styrkepass per vecka. Du kan inte skaffa ett power-rack, en bänk och en stång hem?

Jag är 55 och har på ett år ökat 40kg i böj, 50 i mark och 15 i bänk... Smiley

2016-09-16 21:02
Jag är ju av uppfattningen att all träning är bra träning, så kör!!

Den där dagen mitt mellan dina gymbesök eller ju som gjord för ett hemma pass med mycket armhävningar, situps, enbens knäböj etc.
Ett sådant pass behöver ju inte ta mycket mer än 15-20 minuter så det brukar inte vara några problem att få in i vardagslivet Smiley

Lycka till

2016-09-19 08:53