Skador och besvär

HJÄLP!! Återkommande hälsseneproblem - Fel Asics- skor?

Hej
Har löptränat till och från i ca 3 år och upplever tyvärr en del avbrott bland annat pga svullna, ömmande eller smärtande hälsenor. När det inträffade förra sommaren ( svullnad, värme, starkt ömmande känsla) kontaktade jag en sjukgymnast som gav mig lite övningar. Dessa utförde jag sporadiskt under hösten och vintern, men mest blev det nog vila från löpning och i stället lite mer styrketräning, bland annat ett pass som innebar anpassade övningar för löpare. När jag började löpträna igen nu under våren återkom besvären, men nu på den andra foten. Jag upplevde även ökad stelhet, känningar i benhinnorna och även vagt i ett knä så därför drog jag igång stora stretcha/yoga/styrketränaprojektet för att avhjälpa detta. När jag sedan gjort en veckas uppehåll från löpträning och annan träning, och skulle springa igen, kom problemet åter tillbaka till hälsenan. Ömhet och obehag, men inte samma intensitet som varit nämnda sommar. Däremot verkade det som om smärtan dagen därpå dessutom flyttade sig runt och lade sig på framsidan av vristen. Efter en natt med reparilsalva på det ömma kändes det bättre.
Innerligt trött på det hela kontaktade jag dagen därpå en sjukgymnast inriktad på idrotts-och motionsskador för en telefonkonsultation. Innan jag hade hunnit berätta särskilt mycket om problemen frågade han vilken sko jag använde ( Asics Nimbus 17 - utprovad i deras flagship store i Stockholm) och utifrån det tyckte han att jag skulle byta till GT 2000 eller Kayano för att de var mer stabila.
*Någon som har erfarenhet om liknande svar? Liknande lösning?
*Jag tror att åtminstone Asics Kayano är för överpronerare. Enligt en koll förra året pronerar jag bara på ena foten. Bör jag då välja förbereda med en anpassad sula för detta t ena skon när jag köper nya neutrala skor ( tex GT 2000) eller köpa skor som är för överpronerare?
Många frågor. Alla svar är välkomna.

2016-06-09 20:13
Jag tror att telefonrådgivning är lika svårt som att ge råd via forum. Jag tror att du behöver träffa en duktig sjukgymnast/fysioterapeut som kan göra en löpanalys och undersöka dig ordentligt! Att träna sporadiskt, som du skriver att du har gjort, ger inte lika bra effekt som om man faktiskt gör övningarna dagligen och verkligen tar itu med grundproblemet! Följsamheten till råden/träningen är ofta högre om man har en återbesökstid bokad...

Mitt råd - sök upp en duktig sjukgymnast/fysioterapeut, gärna med både OMT-utbildning och idrottsmedicinsk inriktning. Gärna löpintresserad.

Jag håller tummarna för dig!

Kram,
Jenny

2016-06-12 16:30
Tackar för rådet. Kloka ord där. Har varit hos en sjukgymnast nu som gett mig hällyftsprogram och en återbesökstid om två veckor. Utöver det ordinerades vila... - Två planerade sommarlopp är strukna och istället strävar jag efter personbästa i hällyft/tåhävningar :) och försöker kompensera något av konditionsbortfallet med spinning och indoor walking....

Tar det här bit för bit. Om detta inte hjälper testar jag nästa alternativ. Och sedan nästa. Och sedan nästa.

Om någon kan tipsa om en löparintresserad sjukgymnast i Örebro så tas det välkommet emot. Ovan nämnda telefonkonsultation från en idrottssjukgymnast ( råd: "byt skor"Smiley var hos Örebro rehabcenter, så jag tar gärna emot förslag på andra alternativ om någon kan bistå med sådana.

2016-06-18 19:54
Tackar för rådet. Kloka ord där. Har varit hos en sjukgymnast nu som gett mig hällyftsprogram och en återbesökstid om två veckor. Utöver det ordinerades vila... - Två planerade sommarlopp är strukna och istället strävar jag efter personbästa i hällyft/tåhävningar :) och försöker kompensera något av konditionsbortfallet med spinning och indoor walking....

Tar det här bit för bit. Om detta inte hjälper testar jag nästa alternativ. Och sedan nästa. Och sedan nästa.

Om någon kan tipsa om en löparintresserad sjukgymnast i Örebro så tas det välkommet emot. Ovan nämnda telefonkonsultation från en idrottssjukgymnast ( råd: "byt skor" ) var hos Örebro rehabcenter, så jag tar gärna emot förslag på andra alternativ om någon kan bistå med sådana.

2016-06-18 19:57