Skador och besvär

Smärta i höft, hjääälp!

Hej!

Jag skadade höften ganska illa vid Lidingöloppet i höstas. Jag försökte värma upp och sparkade uppåt lite väl högt och kände att det drog till lite på höger sida av höften. Smärtan kom som på beställning och blev värre under loppet till den punkt då jag gick och sedermera haltade (men idiotiskt nog fullföljde loppet). Vintermaran två månader senare sprang jag upp skadan igen och hade då svårt att bara gå tillbaka till bilen.

Smärtan sitter kring höger höft. Vrider jag kroppen åt vänster drar det i höger sida av nedre ryggen mot höften. Stretchar jag höften (trycker ut den åt sidan) känns det baktill och på yttersidan av höften.

Nu har det gått ganska lång tid och skadan är fortfarande inte helt läkt. Min fråga är, vad kan det ha varit för typ av skada och vad kan jag göra för att bli kvitt smärtan?

Kuriosa om mig är att jag tränar mycket i allmänhet. Klättrar och har en stark bål. Försöker göra flera olika övningar för att spä på höftens rörlighet och styrka.

2016-06-05 23:54
Föreslår att du söker professionell hjälp, typ sjukgymnast, naprapat  

2016-06-07 09:54
Alltid bra att söka en sjukgymnast, men en arbetshypotes kan vara att du har en TFL-tendinit (tensor fascia latae), du kan googla namnet.
Är i princip en överbelastning av en sena i höften som beror på asymmetri i rump- och lårmuskler.

Vanlig strech fungerar dåligt, men att ligga på sidan på en hård bandyboll kan fungera (ja det gör ont och då vet man att det är på rätt ställe).
Sedan behövs styrketräning, typ utfallsteg, kliva upp på pall mm, och börja om med löpningen med korta distanser. Annat som kan påverka är löpsteg, löpunderlag etc

2016-06-07 22:01
Massage - inte snäll massage utan hård massage - hjälper. Det är svårt att fixa själv, även med boll..  

2016-06-08 20:18
Jag håller med Hans W, sök upp en bra sjukgymnast/fysioterapeut och bli ordentligt undersökt! Sedan blir det nog rehab för att förhindra att det kommer tillbaka igen!
Kram,
Jenny

2016-06-12 16:23