Skador och besvär

Folk som tränar trots smärta?

All smärta betyder ju inte att man måste vila. Själv har jag sån smärta så att jag kan, till och med bör träna.

Tyvärr gör smärtan så att det sällan blir regelbundet. Någon annan som har smärta som man kan/bör träna igenom och som faktiskt gör det? Hur gör du isåfall?

(Jag har ok från läkaren att träna, han sa också att det antagligen bara är bra).

2016-05-31 23:34
Har inte någon smärta som jag behöver träna förbi.
Ett tips kan dock vara att träffa en sjukgymnast som kan hjälpa dig att själv kunna styra hur hårt du kan/bör träna. När du tar kontakt se försäkra dig då om att personen i fråga kan hjälpa dig. Alla sjukgymnaster kan inte allt ;-)

2016-06-01 08:11
Jag har haft kontakt med sjukgymnast men då inte ens läkarna vet varför jag har ont så kan inte sjukgymnasten hjälpa så mycket.

Det hjälpte tex mycket bättre då jag hade en ren skada som sjukgymnasten kunde gå efter, då fick jag väldigt bra hjälp.

2016-06-01 08:33
Kortfattat så är min erfarenhet att om man lyckas ha kontinuitet i träningen är det lättare att "bli vän" med sin smärta. Det kan blir lite av utmaningen och träningens mål att både träna och att bli starkare än sin smärta. Dessutom ger träningen i sig en fysisk belöning som får smärtan att ta mindre plats i medvetandet  

2016-06-01 11:02
Har haft problem med ständig ryggsmärta under drygt två år. Eftersom jag mår bättre av att röra på mig försöker jag att göra det så långt smärtan tillåter. För min egen del kan jag tyvärr inte styrketräna eller löpträna på den nivå jag vill, utan jag har fått hitta andra träningsformer som passar mig bättre. I mitt fall har simning och cykling fungerat. Även lite boxning.
Är det någon dag jag verkligen känner att det inte går vilar jag eller ev går en promenad för att fortfarande hålla kroppen aktiv. Sedan vänjer man sig vid att leva med det.

2016-06-01 14:31
Utgå från att du kan göra allt som alla andra kan göra, fast annorlunda. Spring med kortare steg, använd ortoser, koppla ur en kroppsdel med flythjälpmedel vid simning, klättra som styrketräning, växla mellan stakning/diagonalande i skidåkning o.s.v. Har hjälpt mig träna på hyggligt trots skitdiagnosen ledgångsreumatism sedan 2011.

+ lyssna inte på folk som pratar i termer av omöjligt eller säger åt dig vad du kan eller inte kan göra. Ingen ungkarl kan vara gift, alla människor kan vara löpare.

2016-06-01 22:29
Anders Ohlsson är ett exempel på hur man kan träna sig igenom sin smärta!
http://www.andersolsson.se/anders-olsson/min-historia/

2016-06-02 09:56
rap chica: Nu skriver du ju dels ingenting om vad din smärta är, på vilket sätt den påverkar dig, var den är lokaliserad m.m. Jag vet inte heller vilken typ av läkare/sjukgymnast du tidigare träffat. Men min erfarenhet är att vi (är själv sjukgymnast) sjukgymnaster är experter på rörelse/stödjeorganen och om man jämför med en allmänläkare(familjeläkare) så är det enorm skillnad i utbildning och kunskap till sjukgymnastens fördel i detta ämne.  

2016-06-02 11:10
Petter: Även sjukgymnasten sa att jag kan, även till och med bör träna trots smärta.
Den beror ju inte på en skada så jag vågar gissa att det inte är därför.

2016-06-02 23:34
Jag har fått artros ganska tidigt. Och träning är medicin för folk med artros. Så ja, jag tränar med smärta och ibland blir det bättre 😄  

2016-06-06 00:03