Så fungerar FunBeat

Bloggande på Funbeat och anknytningen till Facebook

Är det bara jag som är notoriskt dålig på att fixa stavfel och fullborda bloginläggen? I alla fall, det blir bekymmer när jag ser att jag slarvat, eftersom jag då vill gå in och redigera inlägget. Sen, när jag sparar inlägget, skickas en uppdatering om detta till Facebook som om jag nyss publicerat inlägget. Men det har jag ju inte gjort, jag rättade bara lite stavfel.

Ja, jag kan gå in på min tidslinje på fejan och radera den extra uppdateringen men jag kan inte göra något åt att Facebook dessutom skickar en notification till alla på min vänlista på fejan att "nu har hon gjort något".

Det borde ju förstås vara så att bara redigera ett inlägg inte triggar Funbeats lust att uppdatera Facebook. Om jag glömmer att lägga till text i ett träningspass och redigerar det i efterhand kommer ju inte Funbeat att publicera passet igen på Facebook bara för att jag redigerat det, så varför blir det så med bloggen?

Det är störande, och inte bara för mig utan sannolikt alla mina vänner på fejan också.

Och ja, jag tänkte skicka det här i mail också, idén med att posta här var att få lite feedback om det kanske bara är jag som drabbats, det kanske bara är hos mig det blir så? Smiley

2016-05-31 12:25
Kanske bäste att skriver din blogg utan publish till Facebook med första utkast. Sedan 1-2 dagar senare när du är nöjd lägg ut den.

Alt ta bort publish till Facebook när du gå in och rätta till det. Då ser dina vänner bara ett länk men det gå till din senaste version

2016-05-31 14:05
Automatiken i att bloginlägget publiceras på facebook är jättebra, men det räcker med första gången Smiley
Men i alla fall, när jag öppnar inlägget för att redigera det så kan jag bara välja "spara som utkast" och då syns det inte alls eller "publicera direkt" och då händer det grejer på Facebook också, jag förstår inte riktigt hur du menar kanske?

2016-05-31 14:45
Jag bloggar inte här och har inte heller facebook-publicering på men jag tycker att det låter som om dom har tänkt fel! Jag tycker att du ska rapportera det som en bugg!  

2016-05-31 15:22
Visst är det väl det? Jag tänkte det skulle fungera som när man redigerar ett träningspas, dvs det publiceras en puff på fejan när man sparar första gången men om man går in och grejar i efterhand så händer det inget.
Men så fort man rör ett blogginlägg så puffas det till fejan direkt, och det (tror jag) kan bli ganska irriterande för omgivningen i längden. Åtminstone gör det att jag drar mig lite för att blogga, för jag vet att jag slarvar och behöver redigera i efterhand bara för att jag inte stavar som folk.

Jag har dragit iväg ett mail så får vi se vad som händer Smiley

2016-05-31 15:27
Jag menar att du kan ta bort publish till Facebook och bara publish till Funbeat. Sedan när du är nöjd kan du publish till Facebook

Alt publish till Facebook när du skapa den men om du gå in och ändra något ta bort markering för dela på Facebook

2016-05-31 21:24
Men det finns ju ingen markering att ta bort?
Antingen länkar jag till Facebook, och då puttas allt ut så fort jag gör något. Såvida jag inte sparar bloginlägget enbart som utkast, osynligt och lätt meningslöst.
Eller så tar jag bort Facebook-länkningen helt men då måste jag manuellt logga in och länka efter varje bloginlägg...

2016-05-31 21:26
Så här ser redigeringsrutan ut i helformat:
External image

Det här är de enda kontroller jag hittar för publicering.
External image

2016-05-31 21:32
Jag ser nu dessutom i efterhand att det var flera månader sedan länkningen till twitter fungerade, och det har jag inte märkt alls att den slutade fungera...

2016-05-31 21:34
Plockade bort twitterkopplingen helt, gav den rättigheter igen och loggade in. Nada.

Jag får väl bugganmäla hela den delen av Funbeat...

Facebookkopplingen publicerar för mycket, twitterkopplingen inte alls. Hm.

2016-05-31 21:40
Den markering som säger publish direkt är bara när du vill visa den på Facebook. Göra du en ändra kan du ta bort den annars läggs ut länken igen.

Är inte så komplex som du kanska tror. Din gamla länk på Facebook ligger kvar även om du göra ändring och inte publicering till Facebook andra gång du trycka på spara

2016-06-01 12:57
Den markering som säger publish direkt är bara när du vill visa den på Facebook. Göra du en ändra kan du ta bort den annars läggs ut länken igen.

Är inte så komplex som du kanska tror. Din gamla länk på Facebook ligger kvar även om du göra ändring och inte publicering till Facebook andra gång du trycka på spara.

Eller ändra din inställning så det gå inte till Facebook direkt

2016-06-01 12:59
Det är en radioknapp, eller vad det nu kallas. Jag kan inte klicka ur den. Det finns två runda små klickbara val att göra, antingen det ena eller det andra men jag kan inte välja att ta bort markeringen helt.

2016-06-01 13:03
Om jag öppnar länken "ändra publiceringsdatum" får jag enbart upp en ruta där jag kan byta datum, inget annat.

Det finns inget ställe i redigeringsläget för det enskilda bloginlägget som skulle kunna kontrollera publiceringen till Facebook.

2016-06-01 13:05
I inställningarna kan jag dessutom enbart välja "Publicera information om mina blogginlägg i nyhetsströmmen på Facebook" men inget mer. Den är en toggel, av eller på.

Väljer jag att ta bort den läggs inget upp någonstans. Men inte heller får jag någon länk nånstans, publicera till Facebook.

Jag tror du blandar ihop hur det fungerar med träningspassen, där fungerar det som du säger. Men så är det inte med bloginläggen, där saknas de länkar du pratar om.

2016-06-01 13:08