Skador och besvär

Ont och svullen vid yttre fotknöl .

Hej för nåra år sen är länge sen nu. Så stuka jag min fot när jag skulle gå ut på en balkong. Kom snett med foten och det small till. Men saken är den att den adlrig har blivit bra efter det. Jag har problem med den foten att jag har ont och är svullen vid den yttre fotknölen. Går jag mycket så får jag ont i den. Och känner av att det gör ont kvälls och natt tid. Nu undrar jag om det är så att jag har slitit sönder nåt ledband eller att det gått av efter så lång tid det har gått sen jag stuka den.  

2016-05-26 16:00
Annsofie, en vanlig stukning tar "normalt" mellan 6-12 månader att läka. Beror lite på hur allvarlig skadan är och hur snabbt man tar hand om skadan.

Jag tycker att du ska besöka en läkare, för att se vad som har hänt med foten. Varför den inte läker. Det låter inte bra, att du fortfarande har ont i foten flera år efter skadetillfället.

2016-05-28 10:56
Hej. Jag var till läkare i onsdags och han klämde och kände. Har fått remiss till rögten. Hoppas på att dom hittar något  

2016-05-28 18:51
Hej. Idag fick jag svar från rögten om min fotled. Och dom hitta inge fraktur eller nå sånt. Men jag har besvär från ledband och muskler i foten. Innebär det att ledbandet är skadat då? Om man har besvär?  

2016-06-08 20:11
Som vanligt tycker jag att du ska gå till en sjukgymnast (eller naprapat) så att du får den ordentligt undersökt! En allmänläkare som klämmer och känner lite och sen skickar till röntgen har inte gjort en ordentlig undersökning.
När det gäller röntgen så säger inte en bild mer är 1000 ord ;-)

2016-06-09 16:01
Okej. Ska till sjukgymnast imorgon. Läkaren skrev att jag har symtom på muskler eller ledband. Och jag är svullen och har ont precis brevid fotknölen och jag antar att ett ledband sitter där.  

2016-06-09 19:11
Det var ju en gardering av doktorn..
Du har 5 ligament som går från yttre fotknölen till andra skelettstrukturer i foten/fotleden.
Om du inte har gjort stabilitetsträning och tränat upp styrka i fotleden efter skadan så är det inte så konstigt om du fortfarande har besvär.
Denna hjälp får man ytterst sällan hos en läkare.
Lycka till hos sjukgymnasten och se till att du får ett träningsprogram.

2016-06-10 08:44
Hej. Okej det var ingen som sa nåt när jag skada foten om sjukgymnast och träning. Det gick bra idag hos sjukgymnasten. Hon sa att musklerna i fotleden är svaga och att ledbandet var uttänjt och att fotknölen hade flytta sig lite så hon rätta till det. Ska träna med tåhävningar knip övningar med fötterna och balansplatta varje dag. Ska tillbaka om 3 veckor igen  

2016-06-10 16:42
Är det bra att fortsätta träna fotlederna även om dom blivit starka? Nån som vet om Inliens är bra för totlrderna?  

2016-06-11 14:56