Barfotalöpning

Stressfraktur i foten - har ni kunnat återgå till barfotalöpning?

Hej!
Jag började med barfotalöpning 2010. Jag sprang då barfota i 5 minuter på asfalt och stegrade därefter barfotalöptiden långsamt. Jag har även successivt bytt löparskor till lägre och lägre drop och mindre dämpning. Jag har sprungit en barfotatävling på 5 km i motionsspår och jag har flera gånger sprungit 10 km barfota på sandstrand (Kap Verde). Jag tyckte att jag hade fått upp styrka och uthållighet bra i fötterna.

Förra våren bedömde jag att det var dags för Vivo Evo Pure och Vivo Trail Freak. Det funkade bra och jag var nöjd! Jag sprang inte några långpass med Vivo Evo Pure, bara pass på 8-10 km på asfalt. Jag hade haft höftproblem (har höftartros och ett kortare ben till följd av detta) och hade inte kommit upp i särskilt långa löpsträckor. Längre sträckor sprang jag med mina älskade Inov-8 skor med lågt drop och relativt bred tåbox.

På sensommaren bytte jag i princip ut alla vardagsskor mot helt platta skor med bred tåbox för att undvika att ha "klack" och trång tåbox till vardags. Jag valde då att istället springa med mina älskade Inov-8 skor för att inte dra på mig överbelastningsskador. Jag sprang endast ett fåtal korta, snälla pass med Vivo-skorna. Anledningen till att jag bytte vardagsskorna mot olika barfotaskor (ffa Vivo) var att jag ville återta naturlig fotform och ville träna upp styrkan i fötterna även i vardagen. Jag tror att naturliga och starka fötter är bra för hela vår kropp.

I november i fjol drog jag på mig en stressfraktur i vänster fot. I artrosbenet, det kortare benet. Stressfrakturen syntes på slätröntgen, vi avvaktade nästan 3 veckor in jag röntgade foten och då hade läkningsprocessen kommit igång och frakturen syntes därför. Mellanfotsbenet till långtån hade gått av.

Jag har låga främre fotvalv, vilket innebär att ledhuvudet för just det skelettbenet jag bröt slår i golvet vid varje steg jag tar. Det hörs ett klickande ljud när jag går, både på höger och vänster fot. Att träna upp det främre fotvalvet tycks vara svårt, men jag har träffat en skicklig fysioterapeut. Det har nu gått 26 veckor sedan frakturen och jag får springa i 35 minuter, med vanliga, dämpade skor. Jag springer med Altra One, som har lite stöd men inget dropp och som har dämpning. Löpningen funkar bra och jag följer min fysioterapeuts råd till punkt och pricka. Jag är 48 år gammal, vilket kan påverka möjligheterna till att bygga upp styrka i fötterna.

Nu undrar jag om någon här på forumet har haft en stressfraktur i mellanfotsben och sedan kunnat återgå till ren barfotalöpning, eller med minimalistiska skor? Det skulle vara intressant att höra era erfarenheter och om ni i sådana fall klarat er utan att dra på er ytterligare stressfraktur.

Kram,
Jenny

2016-05-08 10:59