Skador och besvär

Hög puls

Jag har problem men min puls. Jag har haft högt blodtryck och nu fått ner det till acceptabelt läge med mediciner. Men min puls är fortfarande hög och äter pulsnedsättande medicin. Med hög är att jag kan ha en vilopuls när jag vaknar vissa dagar på 105 men vissa dagar så är det 70, men det är få. Rör jag mig bara lätt cykling på plan yta så är jag lätt uppe i 160 i puls då jag får bara en lätt motlut. promenerar jag så är jag lätt uppe i 140-150 i puls.

Gör jag något pulshöjande så blir pulsen som ett flipperspel dagarna efter. På 10 min hög och nästa 10 min låg osv. Jag vill ju träna men jag vet ej hur jag ska göra.

För 8 månader sedan så tränade jag 5 dagar i veckan och kunde då kämpa rätt mycket, men nu krampar det rejält i bröstkorgen när jag tränar, bara av lätt cykling. Nu har jag börjat cykla typ 3-4 km för det klarar kroppen. Men knoppen säger att jag inte är tillfredsställd då jag lätt vill cykla 2 mil minst.

Har insett att Taichi och Qigong sänker pulsen och då kan jag lättare cykla utan kramp, dock ökar pulsen otroligt mycket.

Ge mig gärna tips. Jag vill komma tillbaka till där jag var.
 

2016-05-07 09:06
Vad säger sjukvården om din situation när du diskuterar vad du vill, kan och bör göra? Hoppas du hittar någon som förstår att du vill använda din kropp.  

2016-05-07 21:41
De har startat en utredning med provtagningar och mediciner
En pulssänkande medicin där jag ej ska komma högre än 120 i puls annars blir det något kortslutning i kroppen när man har pulssänkande och ökar däröver.
En läkare säger att jag ska ta det lungt och en annan säger att jag ska prova mig fram
 

2016-05-07 22:13
Hej Mona!
Jag undrar om du har någon kontakt med fysioterapeut/sjukgymnast?
Det låter som att det vore en bra idé att testa dig fram tillsammans med en fysioterapeut/sjukgymnast. Vet du varför du fått så högt blodtryck och hög puls? Vad är den bakomliggande orsaken? Finns det kontraindikationer för träning som höjer puls och blodtryck?
Kram,
Jenny
 

2016-05-08 10:04
Hej
Jag har inte kontakt med sjukgymnast. Då jag inte har några fysiska symtom mer än att min IBS-mage strular till max. Men har fått medicin för det. Jag har gener på både mor och fars sida i flera generationer och de tror att det är dem tillsammans med att det var rätt tufft på mitt förra jobb som jag hade före jul. Jag ska göra arbetsekg och 24 timmars ekg men har ej fått någon tid ännu.

Jag ser inte vad en sjukgymnast ska kunna hjälpa till med? Förklara vidare.

Lugn kajakpaddling gick väldans bra igår. Cykling går pulsen upp. Nu idag har jag varit ledig 4 dagar och bara varit och det har gjort att pulsen hamnat på bättre nivå när jag ej är i aktivit läge. Kajakpaddlingen gjorde inte att det blev något flipperspel på pulsen. Ska se hur morgondagen blir då jag cyklade 4 km idag. 3 funkar bra men 4 så ökar pulsen till 160. Men fördelen nu är att jag får ner pulsen rätt fort när jag kommer hem. Det gjorde jag ej från början. Så det går framåt men sakta sakta sakta.
 

2016-05-08 21:52
Hej Mona!

Sjukgymnasten/fysioterapeuten har bland annat som yrkesuppgift att hjälpa patienter att träna trots medicinska problem, det gäller både styrketräning och konditionsträning. Har man problem, exempelvis att pulsen skenar, så kan det vara bra att få stöd och hjälp av sjukgymnast vid genomförande av träning. Sjukgymnasten kan hjälpa till att hitta rätt träningsform, rätt träningsnivå och sedan stegra den. Sjukgymnasten kan även samverka med läkare kring olika frågeställningar som rör patienten.

Du har beskrivit medicinska problem som du sökt läkarhjälp för, problem som kan vara allvarliga. Då tänker jag att det vore tryggt att ta hjälp av sjukgymnast för träningsupplägg.

Oavsett hur du väljer att gå vidare så önskar jag dig lycka till och att du får ordning på blodtryck, puls och träning igen. Fysisk aktivitet och rörelse är underbart! Smiley

Kram,
Jenny
 

2016-05-11 12:14
Tack!
Jag visste inte att sjukgymanster kunde göra sådant. Ska kolla upp det.
Visst är träning och rörelse bra. Det är ett måste även då man har en IBS-mage och whiplashskada. Så det är bara så att jag ska tillbaka SNART =)
// Mona
 

2016-05-11 21:45
Jag hakeproblem med en whiplash-skada under många år, och då fick jag ont om jag inte var på gymmet och körde smal rodd varje vecka.

Blanda så mycket träningsformer som du kan. Kroppen mår bra av att röra på sig. Helst bör du:
Träna lågpuls (promenad, simning, jogg, cykel,etc)
Träna lite intensivare (intervallträning - kanske svårare om pulsen strular)
Träna styrketräning (fokus överkropp)
Träna rörlighet (typ yoga)

Finns inget som hindrar dig från att träna flera pass per dag. Mitt rekord är 12. Då har jag någon vilodag, en en dag kanske tre pass - yoga på morgonen, simning på lunchen och styrka på kvällen.

Ju mer du rör dig, desto bättre mår du troligen, men lyssna på kroppen. Det du bör undvika är ensidig träning. Det går inte att vila sig i form.

Mvh,

/B.
 

2016-05-13 21:38
Tack
Jo nu börjar jag kunna cykla bättre. Dock är pulsen uppe i 170 när jag cyklar. Men nu börjar det sjunka efter en timme i alla fall. Tidigare tog det sex dagar.

Förutom cykel så håller jag på med qigong.och tar chi. Det sänker jag pulsen rejält.

Därutöver simning och paddla kakak.

Intervallträning får jag nog vänta ett tag med.

Dock funderar jag på om det är farligt mee170 i puls när man tränar lätt? För det får jag när jag cyklar lugnt på plan mark
// Mona
 

2016-05-18 05:07
Cykla inne. Antingen på en motionscykel / spinningcykel, eller skaffa en trainer till din cykel. då kan du sitta och cykla framför TV'n och styrka motståndet på puls. Du kan ju bestämma dig för att du ska ligga på 130 och justera motsånd / fart efter det. Mycket svårare ute där det känns pinsamt att cykla långsamt.  

2016-05-18 09:00
Hej
Ja jag har funderat på motionscykel. Ska nog bara möblera om lite i min lgh så den får en plats.

Nu har jag äntligen gjort arbetsekg och 24-timmars ekg och jag är så lycklig att jag har inget fel på mitt hjärta mer än att blodtrycket är för högt. Fick rådet att fortsätta träna och gå ner i vikt. Ja har ju pga jag varit så dåligt gått uppp 8 kilo. Så jag har denna vecka cyklat fyr gånger mellan 1-2 mil och paddlat kajak. Känns enormt skönt att veta att det inte är något fel på hjärtat. Nu ska bara trycket bli bra också. Men det har sjunkit sedan i julas så det är också på bättringsvägen.

Dock har jag bara gått upp sedan jag började träna för tre veckor sedan. Så jag hoppas det är muskler och att det snart vänder. =)
 

2016-05-22 09:53
Ska du köpa så rekommenderar jag en spinningcykel och inte en motionscykel. Man brukar sitta bättre och det är jämnare gång. Sedan kör du på puls.  

2016-05-22 19:45