Skador och besvär

Muskelbristning vad - med STORA problem

Hej,

Har STORA problem med min vad efter muskelbristning. Hoppas nån här kan ge mig tips/råd/erfarenheter för att få en lösning på mina bekymmer. Ber om ursäkt för att detta kan bli ett långt inlägg.

För 10 veckor (70 dagar sedan) sedan fick jag en muskelbristning i vaden i samband med alpin-åkning. Det hela var väldigt lamt. Skulle stanna, tappade balansen, tog i för att inte trilla, och då small det till i höger vad. Smått chockad av detta, tog jag mig ner till stugan vi bodde i och påbörjade (P)RICE (kompression, högläge, is). Normalt sätt tränar jag regelbundet 3-5ggr i veckan. Simning, löpning, cykling, sedan 10 år tillbaka. Är bokad för Ironman 70.3 i Jönköping i år, och var i riktigt bra form fram till skadan. Räknade med att få bukt på detta på typ 6-8 veckor,

Några dagar efter skadan tog jag mig till sjukgymnast, och påbörjade rehab. Fick benet tejpat. Körde lite lätta tåhävningar, samt lite cirkulationsträning på trainer utan motstånd.

Vaden var svullen, och det "stasade sig" kring kanten på strumpan och efter några veckor utan att detta blivit bättre började sjukgymnasten (och jag) oroa sig att något inte var som det skulle.

Efter cirka 6 veckor fick jag en ny muskelbristning, denna gång av att ta ett normalt steg i trappan hemma. Förtvivlad tog jag nu kontakt med en läkare som skickade mig på en ultraljudsundersökning. Har ännu inte fått resultat av denna.

Sedan dessa har jag testat i princip allt. Olika former av kompressions-skydd. Inlägg i skorna för att avlasta vadmuskeln. Helvila i flera dagar. 10-dagars kur med voltaren. Den enda "träning" jag gjort under denna period är några försök att simma (med dolme, utan att använda benen), cykla till jobbet (5km åt ett håll, i snigelfart). Inte tagit ett enda löpsteg på 10 veckor. Just nu försöker jag med dagliga promenader på cirka 1km.

Så här är jag nu efter 10 veckor, förvirrad, förtvivlad och i princip handikappad. Jag kan gå cirka 1km innan det smärtar för mycket i vaden. Det ömmar vid själva muskelbristningen (insida vad), men även på usidan av vaden, och "inne" i vaden, mitt på. Det "drar" i senorna och kan kännas ända upp i knävecket.

Det är alltid bättre på morgonen, men blir sämre under dagen.

Om det finns någon här som läser detta och tror sig ha en rimlig förklaring på hur detta kan uppstå så vore jag grymt tacksam för råd/tips.

Jag ska försöka uppdatera denna tråd om/när jag får klarhet i vad som egentligen drabbat mig.

Tack på förhand!

2016-05-03 12:07
När jag fick muskelbristning i vaden så körde jag också kompression, is, högläge och allt det där. Gick även till vårdcentralen och läkaren sa att jag skulle ta Voltaren. När jag sen fick tag i min naprapat så skrek han rakt ut när han fick veta att jag tagit Voltaren. Tydligen ökar det blödningen och förlänger läkningen. Så mitt tips är att skippa det och ha tålamod. Jag cyklade mycket och hade kompressionstrumpa på. Sprang ingenting på 4v.
Lycka till och hoppas det läker snart!

2016-05-04 11:01
För ca 10 år sen fick jag en muskelbristning i vaden. Hamnade på akuten där läkaren sa att man inte kunde göra nåt, för att påskynda läkningen. Ställde samma fråga till "min" sjukgymnast. Hon svarade: Javisst och hon gav mej arsenal med övningar att göra. Bl.a. fotgång, som är lite svår att förklara. Man står på hela fötterna och drar ihop dom, så att hälen kommer längre fram. Då rättar man ut foten igen och drar ihop foten igen osv. En jobbig övning. Det kan ta 2 min att ta sej fram 1 meter i början.
Så försök hitta en bra sjukgymnast eller naprapat som kan idrottsskador. Då ska du se att du får hjälp.

Numera springer jag obehindrat i 2 tim i skogen.

2016-05-07 18:31
Tack Hasse och Lotta för era svar. Det är nu 12 veckor (84 dagar) som gått och status är i princip oförändrad. Den ena dagen är i stort sett den andra likt, och det känns som att det bara inte vill läka. Jag kör dagliga promenader (klarar 1-2km innan det känns som att vaden ska brista igen) och cyklar till/från jobbet.

Testade att simma förra veckan, utan att använda benen (med typ "våtdräkts-byxor" som håller benen flytande). Fick riktigt ont i vaden efter detta, så inte ens det fungerar vilket är väldigt förbryllande. Det verkar som att vaden inte klarar nån belastning överhuvudtaget.

Så, desperat och förtvivlad ska jag nu försöka hitta en ny väg eftersom läkaren jag pratat med endast gett mig en remiss till en ortoped (ska bli kallad i augusti, så "endast" tre månader till, utan egentligt hopp om att det kommer leda till något).

Ännu en gång undrar jag om det finns någon här som drabbats av något liknande som varit lika långdraget och skumt?

2016-05-18 08:39
Fick för många många år sedan en bristning ljumsken (stavhopp). Efter nån månad kunde jag gå obehindrat men ännu efter ett halvår var det omöjligt att göra med komplicerade rörelser. Efter ytterligare några månader kom jag äntligen till en duktig idrottsläkare. Han konstaterade direkt att en av adductor-musklerna har gått av helt och nu förtvinat. Det fanns en tydlig grop i höger lår där den hade suttit.

Det tog närmare ett år innan jag var återställd. Och det berodde på att den brustna muskeln då helt förtvinat och inte längre kunde reagera på nervimpulser och göra ont. Styrkan i ljumsken kom tillbaka genom sjukgymnastik så att övriga adductorer tog över den döda muskelns funktion.

Så en parallell skulle kunna vara att din bristning är så omfattande att den inte läker ihop, utan att en muskelbuk kommer att fortsätta göra ont tills den muskelbuken helt dött bort. Oavsett hur mycket terapi du försöker med. Alternativet i så fall hade varit en operation för att sy ihop muskeln, men det hade gissningsvis behövts göras ganska akut.

2016-05-18 13:53
Vad sa ultraljudsundersökningen?  

2016-05-18 15:55
Tack Anders och Petter för svar!

Ultraljudet utfördes av en mycket svårtillgänglig person som svarade enstavigt på alla mina frågor. Jag låg på mage och läkaren hade skärmen vänt bort från mig, så jag kunde inte se något själv. Det enda jag fick reda på var att hon såg att det varit två muskelbristningar, en "gammal" (den ursprungliga i feb) och en nyare. Jag var redan helt säker på att det var två bristningar, så det gav mig tyvärr ingen väg framåt eller något nytt. Hade muskeln varit av, och/eller om jag haft exempelvis en blodpropp hade detta med stor sannolikhet framkommit av ultraljudet.

Så, min allmänläkare upprepade sedan bara detta och sa att "nu ska det nog blir bra inom några månader". När jag inte nöjde mig med detta, och efter mycket tjat och vädjan om vidare hjälp, fick jag remissen till ortoped (om tre månader). Så det känns som en stängd dörr.

Kanske löser sig detta av "sig själv" med tiden, men just nu känns det fortfarande hopplöst och oron att något är allvarligt fel gnager vidare.

Tack ännu en gång för att någon orkar läsa detta, det värmer!

2016-05-19 13:21
Min erfarenhet av bristningar i vaden är att det tar ca 6 veckor innan man kan springa igen och det går inte att skynda på, man får träna annat under tiden. Det låter som om du har upprepade bristningar, eller åtminstone två sådana.
Då närmar man sig begreppet "Gubbvad" på engelska låter det trevligare "cronic muscel tear". Det finns lite teorier om bakomliggande hållning/ryggproblem och olika förslag på behandling, men det viktigaste är nog att återuppta löpträningen mycket långsamt
se ex
http://www.runnersworld.se/blogs/prehabbloggen/fakta-och-myter-om-gubbvad-del...
och http://www.shakespearephysio.co.nz/PATIENT+INFORMATION/INJURY+SUMMARIES/CHRON...

2016-05-21 15:06
Tomas, om du bor i stockholmstrakten kan du ta hjälp av naprapater som kör ström genom det aktuella området. Det brukar hjälpa!  

2016-05-25 18:26
Hej,

Precis som Hasse skriver tycker jag du ska prova stötvågsbehandling. Jag har själv haft stora problem med min hälsena som blev mycket bättre efter att jag fått behandling med ström. Själv gick jag till http://kiropraktordirekt.se/ i stockholm. Dom har en del bra tips o råd angående Muskelbristning på deras hemsida http://kiropraktordirekt.se/muskelbristning

varsågod!

2016-08-20 09:35
Muskelbristningar i vaden kan vara otrevliga. Själv sprang jag runt med omläggningar och tejpning bra länge.

Jag tycker att du ska testa kinesiologitejpningar. Tejpen är inget som faller bort i duschen eller så heller. Köper du en bra så kan den sitta i många dagar.

https://youtu.be/c2waJXbPbw4

2016-08-21 21:15