Skador och besvär

Efter meniskoperation. Vad händer nu? Vad gjorde du?

Hej!
I onsdags förra veckan så genomförde de en meniskoperation på mig. Bakre horn, inre menisken, ca 5mm togs bort. Spricka, trasig mm. Allt bra hittills, slängde kryckorna i söndags för nu haltar jag inte. Har kontorsjobb, så jag började arbeta i Måndags, fast jag håller mig mest på kontoret, och går inte onödigt mycket. Gör min knärehab enligt pappret 5ggr/dag.

Här är magnetröntgensvaret:
- Jag har fått svar på magnetröntgen av vänster knäled där det beskrivs en tydlig horisontell ruptur genom bakhorn och centrala delen av inre menisken. Korsbandet beskrivs intakt. Däremot har du en liten ökad mängd vätska i knäleden och sannolikt kontusionsbetingad benmärgsödem centralt på utsidan av ledytan i lårbenet. En liten men djup spricka ses i knäskålebrosket på insidan.

Efter detta svar så lade jag av att träna eftersom det fanns vatten i knäet o det där elaka benmärgsödemet mm. Så jag klev över till styrketräning för 10-12 veckor sedan, med enbensfokus på benpassen samt knäböj. Kört balanskudde varje morgon ända fram tills operationen, typ 8-10min.

Skall träffa sjukgymnast imorgon och få vidare direktiv. Min plan för 2016 är enbart styrketräning 5-6 dgr/veckan, samt starta med MTB när jag får tillåtelse av sjukgymnasten.

(Uppdat.160428. MVG hos sjukgymnasten. Fortsätta med dessa "fjolliga" rehabövningar 5ggr/dag. Lägga in mycket lätt benspark i maskin på gym 4-5ggr/veckan f.o.m imorgon och en vecka framåt. Inte cykla till jobbet på 1-2 veckor. Inte löpa/stötträna på 6 veckor. Om en vecka kan jag lägga till ett extra set per dag på enbensspark i maskin, samt enbens baksidan lår, mycket lätt). Fick nästa tid hos killen om 16 dagar, enbart pga av hans kalender var full)

Hur var er rehab?
Vart operationen en succe?
När kunde ni börja träna normalt?
Tips och råd från er till mig?
Övrigt?

MVH//Christian Ljungström
 

2016-04-27 21:15
Jag har opererat menisken 3 ggr. De två första ggr var -93 och -94. Då tog det 5 år innan jag kunde börja löpträna, igen. Tredje operationen gjorde jag 2012 och då gick operationen bättre och det är den jag som får ligga till grund för dina frågor:

- Hur var er rehab?
Jag opererade 2 okt och började rehab 2 veckor senare. Jag hade rehab i 4-5 månader

-Vart operationen en succe?
Helt klart en succe, fast dom plockade bort mycket av menisken och lite annat.

-När kunde ni börja träna normalt?
Svår fråga! Jag började med cykel och rullskidor efter 2 veckor. Löpträning efter 7 veckor men avbröt då det inte kändes bra. Första riktiga löppasset blev efter 6 månader. Det berodde mest på att det var vinter och jag körde mycket längdskidor, istället.
Rullskidor/längdskidor tränade jag för fullt inom 8 veckor efter operationen.

-Tips och råd från er till mig?
Ta det lugnt med aktiviteter som belastar ben och knän.
Kör rehabövningarna i den omfattning din sjukgymnast vill att du ska göra.
Skynda långsamt, bättre att träna för lite än för mycket.

-Övrigt?
Rullskidor/längdskidor är bra träning som inte belastar benen så mycket. Dvs om du stakar mycket.
Efter 6 månader kunde jag träna löpning/orientering för fullt. Troligen kunde jag börjat med det tidigare, men det var en så fin skidvinter.

Lycka till!!
 

2016-04-28 18:51
Tack Hasse!
Är mycket inne på att ta det lugnt, men jag är en träningsintensiv person och har härmed en utmaning att ta hand om. Planen min är styrketräning 2016, och MTB för skoj skull.

Detta med skoj skull är också en utmaning, för vad är det, för mig?

Har en sjukgymnast som verkar löjligt försiktig, och det är nog bra :) Jag ser livet utanför IM träningen som en utmaning i sig, och det är det verkligen.

Gemensamma nämnaren för många verkar vara att ta det lugnt.

//Ljungström
 

2016-04-29 15:03
Det är viktigt att ta det lugnt och lyssna på sjukgymnasterna. Jag opererade min axel för drygt 6 veckor sen. Fortfarande får jag inte köra bil, cykla eller springa i skogen. Det känns jobbigt, men det motiverar mej att köra de rehabträningen, som trots allt blir en hel del. Numera tränar jag rehab runt 5 tim per vecka. För mej är det en stor träningsmängd (13-15 min 3 ggr per dag 7 dar i veckan).

Det är skönt att jag har lite träningsbakgrund. Annars skulle det nog vara svårt med träningsdisciplinen. Och målet finns ju där, att åter komma ut och springa orientering!
 

2016-04-30 10:17
Fick du någon förklaring på "En liten men djup spricka ses i knäskålebrosket på insidan". Betyder liten att den inte är bred? Anledningen att jag undrar är för jag har exakt samma formulering i ett papper fr magnetröntgen..  

2016-04-30 11:09
Hoj!
Min sjukgymnast förklarade vad de såg i knäet i Torsdags. Trasig bit av inre menisk, trasiga biten retar motgående part som är lårbenet, som får repor från meniskflisan. Lårbenet svarar med att tillverka vätska inne i lårbenet. Vätska i knäet kommer från denna glidirritation, kroppen svarar på detta med att skicka dit mera vätska för bättre smörjning.

Förmodligen kommer liten men djup spricka från ursprungsskadan, som jag inte vet när den hände. Kanske under fotbollslirandet med ungarna förra sommaren. Sprickan kan aldrig läkas, och risk finns med åren att den växer och gör att knäskålen till slut går i 2 delar. Botet på detta är träning, starka muskler, senor ligament mm. Värsta jag kan göra är visst att inte träna.

Så om själva sprickan vet jag inte mycket för efter operationen så slussas man fort bort. Lika fort bort som att alla tjatade på mig om jag vill ha operation eller inte. T.o.m 30 min innan operation så frågade min kirurg om jag var säker på om jag önskade operation eller inte

En bekant sade till mig: - Välkommen till vården 2016.

Fast saker blir gjorda :)
 

2016-04-30 13:24
Vill delge min rehab so far.
Opererades i Lund 12 Jan. Har inte haft särskilt ont någon gång. Tog bort 1/3 av bakre menisken som var trasig. Otroligt stel och svullen i början då knäet även var kraftigt inflammerat. Haltade mig fram första veckan men körde rehab från dag ett. Cyklade en vecka senare på trainer i långsamt tempo och ca 70W i belastning. Sen la sig svullnaden och det har gått väldigt snabbt framåt. Cyklade 2v senare på närmare max utan problem. Skall testa löpning idag. Tror jag hade en fördel av att träna ända inpå Op. Jag körde dryga 20 mil precis innan Op och hade fullmuskelstyrka.
 

2018-02-04 10:11
Ett bra komplement till sjukgymnastik är ett stabilt knäskydd. Här är en sida som har några av marknadens bästa skydd.

Bl.a använder NBA-basketspelaren Kode Bryant skyddet och Brottaren Sofia Mattson använde skyddet när hon tog OS.brons i Rio.

Länk till skydden: http://xn--knskydd-6wa.net/

 

2018-02-25 21:29
Thx, skall kolla o se :)  

2018-03-02 22:08