Så fungerar FunBeat

Jämföra pass?

Är det någon som vet om, och i så fall hur, jag kan jämföra pulskurvorna från två pass på ett smidigt sätt? Drömmen vore om det går att lägga kurvorna i samma diagram.
Eller finns det andra sätt? Förutom att skriva ut två separata diagram och lägga över varandra o hålla upp mot ett fönster eller en lampa...

2016-03-29 14:13
Tror inte det går, och trots att jag tänkte att det där klarar väl Garmin Connect eller Endomondo, verkar det inte som att det går där heller - inte kurvorna. Att jämföra data från pass klarar bägge sajterna bättre än Funbeat, som inte verkar ha stöd alls i princip, men jag hittade åtminstone detta vid en snabb googling.

[http://jonesytheteacher.net/diy-fitness-analysis-graphs/]
4. Using Photoshop, layer one graph on top of the other, making one about 65% transparent so that you can see them on top of each other. There are plenty of tutorials out there on how to do this.

I princip gör man det du föreslår, men på datorn! Smiley

2016-03-29 16:11
Eller så exporterar man båda passen och tar upp datan i ett kalkylprogram som kan göra grafer  

2016-03-29 17:43
Tack för tipsen! Om man ska göra som det beskrivs i länken som Ola lade in så tror jag nästan att det går fortare med min variant. Smiley Men det är klart: vill man göra det ofta så lönar det sig nog att lära sig datorsättet. Måste nog ladda lite, mentalt, inför att lära mig det...

Hans: jag kan bara det allra mest rudimentära ett sådant kalkylprogram. Men jag får väl ta det som en utmaning och pröva! Smiley

2016-03-29 20:10
Det är faktiskt enklare än du tror - när jag har 10 minuter över ska jag skriva in en steg-för-steg beskrivning. Det tar inte en minut ens när allt är på plats. Men inte just nu... 😫  

2016-03-29 22:47
Min främsta undran, Louise, är varför du vill jämföra pulsen mellan pass (detta är inte kritik)? Är det inte bättre att jämföra tempo (löpning, cykling, simning, skidor) eller upplevd ansträngning (bodypump, boxning, klättring, tyngdlyftning) mellan olika pass? Din aktuella puls säger inte bara något om hur mycket du anstränger dig; den säger något om din stressnivå, vart i månaden du befinner dig, och hur länge sedan det var du tränade sist.  

2016-03-31 23:46
Jag förstår din undran, Anders. Anledningen är att jag under ett antal veckor är hänvisad till motions-cykel och stakmaskin då jag nyligen opererat ena foten och därför inte får springa på ett tag och inte heller får ner foten i några cykelskor...

Så för att inte dö av leda på motionscykeln kör jag oftast intervaller då jag "bara" behöver tänka på några minuter i taget. Så pulsen är liksom det enda jag mäter just nu och då ville jag jämföra två pass med avseende på hur snabbt den kommer upp i "rätt" bpm och hur länge jag totalt ligger i den tänkta pulsen. På kul, bara.

2016-04-01 07:43
OK. Håll i hatten, här kommer instruktionen! Smiley

1. Ladda ner lämpligt program. För detta ändamålet använder jag mig av Paint.NET (http://www.getpaint.net/index.html) men motsvarande går säkert. Observera att vanliga Paint som medföljer Windows inte räcker.

2. Öppna ditt träningspass och visa ditt diagram. OBS! Det underlättar om du har exakt samma position på skärmen för din web-browser, med scrollning och allt, när du senare visar pass 2.

3. Tryck på Print Screen för att ta en skärmdump. Jag utgår från att du kör Windows, brukar vara en tangent-kombination.

4. I Paint.NET, välj Edit och Paste Into New Image.

5. Gå tillbaka till din browser, och ta fram pass nummer 2. Se till att ha samma information på plats, i samma läge.

6. Tryck på Print Screen.

7. I Paint.NET, välj Edit och Paste Into New Layer.

8. Välj Layer, och Layer Properties... (eller tryck på F4).

9. Dra ner värdet på Opacity, från 255 till lämpligt tal när du tycker att du ser bägge diagrammen samtidigt. Runt 120-130 kanske är lagom?

10. Voilà. Nu har du två pulsdiagram som syns samtidigt.

Brasklapp: Funkar bara riktigt bra om du har samma längd på passen för jänförelser. Antagligen är ju diagrammen lika stora och anpassar sig till din träningslängd. Tekniskt är det ingen skillnad dock.

Tidslängd när väl du har Paint.NET installerad och allt på plats - kanske 20-30 sekunder för att genomföra steg 3-9.

Hoppas du har någon nytta av detta - eller så skriver du ut på papper och gör enligt ditt eget förslag! Smiley

2016-04-01 08:06
Tack Ola!! Det låter som jag kan klara detta. Om passen inte är lika långa kan man väl bara se till att zooma in ena diagrammet så att det har samma spann som det andra, antar jag.

Smiley Smiley

2016-04-01 09:58
Nu har jag testat! Det gick bra, så stort tack! Det går ju också bra att förskjuta och ändra storlek på de olika lagren, så man får sitt överlapp som man vill ha det! Smiley

Det var lite lurigt att ladda ner programmet, dock, för sidan var ju nerlusad med stora, braskande "nedladdnings-annonser" som ju inte alls var programmet i fråga. Smiley Lätt att bli lurad!

2016-04-02 20:22
Haha...! Jag kör Firefox med Noscript installerat, så de märkte jag inte ens. Ursäkta att jag inte varnade dig, men det hade jag alltså ingen aning om. Smiley  

2016-04-03 18:09
Ingen fara! Jag kör iofs också Firefox, men uppenbarligen inte med något sådant där annonsfilter!  

2016-04-04 15:32