Prat

Försämrat Testvärde - Förbättrad kondition?

Hej!
Jag håller på att skriva en uppsats där jag genomfört en undersökning om hur mycket jag kan förbättra min kondition över en månad med hjälp av spinning. Jag utförde ett Ekblom-Bak cykelstest i början av månaden och nu även igår.

Resultatet visar att jag har fått försämrat testvärde enligt HIGs Ekblom-Baks app och även programvaran Plustoo fast min arbetspuls under testet har blivit lägre som tyder på förbättrad kondition.

Jag använde mig av samma cykel och samma belastning under båda testerna.

Min lärare kan inte svara på detta men tycker det är väldigt intressant. Jag undrar om någon kanske har någon information om varför detta sker?

2016-03-18 16:53
Hej, nu tror jag iofs att det finns andra med mycket mer expertis. Men en första spontan tanke är att du bara testat två gånger. Kondition kan ju vara starkt beroende av dagsform. Har du möjlighet att följa upp över lite längre tid, och framförallt, göra fler tester? Den generella trenden i testerna är mer pålitlig än en siffra från ett enstaka test.  

2016-03-21 09:12
Molly, om du har lägre arbetspuls, efter en månad, tyder det på att du har bättre kondition.

Det verkar snarare som HIGs Ekblom-Baks app och även programvaran Plustoo inte är tillförlitliga.

2016-03-21 13:55
Håller med båda ovanstående, det är mycket som inverkar, tid på dagen, tid i månaden (specillt för kvinnor) hur och när du åt, vätskenivån, din mentala status...

Och ffa du borde göra testerna flera dagar i rad både före och efter...

2016-03-23 12:24
Själv kollar jag bara konditionen när jag slappat länge och slumrat en stund.Min kondition har förbättrats avsevärt, sedan jag började slappa mera och spänsta mindre. Dessutom ser jag alltid till att jag är på gott humör och inte har retat mig på något, den senaste veckan närmast före testet.
Pulsfrekvensen sjönk avsevärt sen jag slutade att följa den politiska debatten.Smiley

2016-04-05 17:28