Skador och besvär

hälsporrefunderingar igen

Jag har hälsporre under vänster fot. Den debuterade december 2014 och är ännu inte braSmiley. Jag har:
• tejpat
• köpt flera olika hälkoppar
• köpt 2 olika sulor från avgjutningar
• fått stötvågsbehandling
• fått kortisonspruta
• varit hos naprapat
• fått akupunktur
(jo den har kostat en) och jag har fortfarande ont.

Nu börjar jag tvivla på om det verkligen är plantar fasciit, kan det vara något annat? Någon där ute I cyberrymden som har någon idé?
 

2016-03-11 18:00
Vill inte skrämma dig men jag fick min hälsporre 2009. Vänster fot för mig med. Har gjort nästan allt du har gjort. För mej verkar det inte bli bra. I perioder känns det bra. Löpträna går inte så jag började med landvägscykling iställetSmiley  

2016-03-11 18:48
Har du fått massage? För min bättre hälft som också hade långvarig hälsporre (om än inte lika långvarig) hjälpte inget förrän han började få fotmassage *varje* kväll. Det var även avgörande hur den utfördes. I hans fall (det enda jag kan uttala mig om) var det: två fingrar, stanna länge på en punkt, göra långsamma cirklar på den punkten, och absolut inte för hårt, Förflytta och repetera. Långsamt och försiktigt tills allt det spända är uppmjukat.  

2016-03-12 13:22
Jag har inte testat massage. Kanske borde göra det. Kan ju inte bli sämre i alla fall.Smiley  

2016-03-12 13:36
Lena,
Har du bara testat passiva behandlingar eller har du även haft rehabövningar under tiden? Om du inte testat det, så har du definitivt något kvar att göra!
Jag skulle försöka hitta en grymt bra sjukgymnast, med både OMT-kompetens och idrottsmedicinintresse, helst löpning.
David Felhender i Stockholm (Löparakuten). Fysiocenter Odenplan har flera duktiga. I Göteborg har du ElitRehab.
Lycka till!
Kram,
Jenny
 

2016-03-12 15:06
Jag har masserat m triggerboll, inte bättre. Min första sjukgymnast fick jag ett program av som framförallt skulle öka styrkan i foten.

Jag funderar lite på det där med iläggssulor, kanske triggar de hälsporren mer än de avlastar i och med att de fyller ut i fotvalvet???? Någon som funderat i liknande banor?
 

2016-03-12 19:49
Jag har haft problem med en sena under foten, inte hälsporre men liknande problem. Efter fem års smärtor av och till, och test av alla möjliga åtgärder, träningsprogram, inlägg osv så fick jag en magnetröntgen som konstaterade att jag inte längre hade en aktiv skada. Ortopedläkaren, sjukgymnasten och jag kom då överens om att jag göra precis tvärtom mot allt jag tidigare gjort - bort med alla stabila skor, inlägg, tejpningar osv - bara fotträning och så mycket barfota som möjligt. OCH DET HJÄLPTE!!
Idag, två år senare, är foten fortfarande känslig. Jag kan inte gå i normala skor utan får köpa så tunna skor som möjligt. Till och med under större delen av vintern har jag mestadels gått i badskor... Går jag för mycket i tjocka skor så känner jag av senan igen. Åtgärden då är fortfarande fotträning och att ta av mig tjockskorna och gå ut och gå.
Och jag kan springa igen. Det är då fivefingers, badskor eller mina tjockaste skor som är Saucony Kinvara. Alla tycker att det låter helt fel att göra som jag har gjort, men detta är det enda som fungerat för mig. Barfotatrenden kanske är en trend för vissa, men för mig har det varit räddningen och det som gjort att jag kan springa igen. Jag har ingen aning om något liknande kan hjälpa dig, men det kan ju vara något att diskutera med t.ex. sjukgymnast. När inget annat hjälper...
 

2016-03-12 20:53
Härligt Catherine!
Problemet är att sjukgymnaster och läkare måste följa beprövad kunskap och framforskade bevis. Det finns inte så värst mycket bevis, men mycket beprövad kunskap. Jag har uppfattat att den beprövade kunskapen är att det tar lång tid med hälsporre och en del andra tillstånd och att det är träning utan någon som helst smärta som gäller under lång tid.

Tyvärr är det svårt för många att motivera läkaren att skriva remiss för MRI eller CT, det är kostnader som vårdcentralen försöker att undvika! För oss som är aktiva kan det innebära för långt lidande och för lång frånvaro från den träning man vill utöva. Jag önskar att fler skulle våga ge de råd du fick, för i vissa fall tror jag verkligen att man kan träna mot viss smärta för att kunna komma vidare! Det gäller bara att ta reda på vid vilka tillstånd och när i tiden det är rätt att ordinera träning mot viss smärta.

Jag är glad att det funkar för dig! Jag tror mer på att stärka foten, benen och höften/bäckenet än att passivisera foten. Vid andra idrottsskador ska man stärka kroppen, vid fotskador ska man använda skoinlägg... Jag får inte ihop resonemanget...

Kram,
Jenny (som enträget rehabtränar höft och fot)
 

2016-03-13 14:40
Jenny, jag börjar tänka i samma banor som du. Iläggssulor passiviserar foten men jag hade trott att de skulle kunna avlasta vid läkningen men ickeSmiley.

Om jag åtminstone kunde fixa vardagen utan smärta skulle jag vara nöjd just nu.
 

2016-03-13 20:09
Lösningen för mig stavades variation.

Variation mellan träningsformer.
Variation mellan skor inom samma träningsform
Variation mellan skor till vardags
Variation mellan olika iläggsulor till samma skor.
Variation mellan gelekuddar och inte gelekuddar.

Jag lärde mig också att min Plantar sena signalerade i förväg om den började bli trött och ansträngd genom att den blev extremt beröringsöm. Kan enkelt kontrolleras genom att man går/sitter barfota på en heltäckningsmatta.

Stretchning och massage var också något som fungerar för mig. Massagen kan man enkelt utföra själv; ta tag i stortån och böj den uppåt så att hela fotvalvet spännings. Ta en ta en kniv eller gaffel och dra med skaftet längs den spända senan.
 

2016-05-17 22:47
Jag hade under en period så ont av min hälsporre att jag blev sjukskriven och fick byta jobb.

Lösningen var faktiskt smärtstillade och inflammationsdämpande (Arcoxia) i kombination med två par nikeskor (inhandlade på löplabbet) varav ett av paren blev utrustade med sulor från Anatomic (bäst i Stockholm?)

Fick hälsporre pga dåliga skor och att jag efter många års frånvaro pga kronisk kompartmentssyndrom ville pröva fotboll igen.
 

2016-06-03 09:45
Skumrulle bandyboll och Graston fick min PF under kontroll på 3 veckor efter att jag struntat i den i 8-9 månader. Skumrullen avslöjade vilket katastrofskick benens muskler var i med olidlig smärta överallt och olidligare på vissa ställen än andra. Att min PF stammade från benen var ingen vild gissning, och den visade sig ju stämma också. Allt hänger ihop. Är det kort i en muskel på ett ställe kan det få åverkningar via den ena till den andra ända ner till foten. Kan vara värt att kolla upp.  

2016-06-07 21:26
Min status just nu...ytterligare en behandlingsform testad, osteopati. Tänkte att någon skulle behöva titta på helheten i mina rörelser och hur jag belastar. Jag tror att jag är något på spåren men än har behandlingen inte gjort någon verkan.

Tejpar hårt och fixar då powerwalks och golf med hanterbar smärta. Så förskräckligt trött på detta! På nätterna drömmer jag att jag springer på en skogsväg utan smärtaSmiley.
 

2016-06-12 21:56