Löpning

Mycket frågor kring träning inför GV sub 1.25

Hej,

Jag har precis kört klart klassikern och nu blir nästa mål att få en bättre tid på GV. Har sprungit 3 gånger och förra året när 1:38 hyfsat lätt. Tränade en del inför Lidingö och sprang in på 2:20.

Har provat milen en gång på väldigt kuperat bana och sprang på 39.40. Springer tusingar kring 3:30, 60s vila och mellan 5-8st.

Har tänkt att utöka antal pass en del nu när vasan är över. Är hyfsat tränad redan, även hållt igång en del löpning under skidträningen, vasan slutade på 5:30. Inkl all träning har jag legat runt 6-8 pass i veckan inför vasan.

Nu till frågorna:
1. Jag har läst en del om detta med intervaller för vo2 och tröskel, har alltid kört ungefär samma vila innan. Jag tycker personligen att jag är hyfsad på kortare vila. Efter den lilla information jag gett, vad tror ni är bäst för mig att köra i intervallerna?

2. Tröskelpass har jag kört lite innan, såg att vissa skrivit 8/15km. Vilka farter brukar man ungefär hålla på dessa? Gissar att det går fortare på dom kortare passen?

3. Är det någon idé att köra korta intervaller för min del (200-800)? Gissar bara nu men känns som det kanske är uthållighet mer än fart jag behöver?

(4.) Om det är uthållighet, är det då bättre att köra längre intervaller på just dom passen?

Massa text, hoppas någon orkar svara :) kommer säkert dyka upp massa fler frågor.
Hade tänkt något i stil med 2 intervallpass, 2 distans, 2 tröskel.
 

2016-03-05 14:02
En fråga som redan ploppat upp:

När ni kör intervaller, särskilt dom korta. Springer ni till något ställe där ni kör alla på ett ställe? Eller springer ni någon slinga och stannar till på div ställen och kör?

Är van vid den gamla tiden i fotbollen då det ofta va backtracking som gällde och då sprang man ofta runt halva byn för att hitta olika backar...
 

2016-03-05 14:20
Thomas, jag ser att du inte fått nåt svar. Så jag tänkte dela mina tankar.

Du verkar springa bra på kortare distanser, så jag tycker att du ska ha mer distansträning än intervallträning och tröskel.

När du nu byter från skidor till löpning, se till att inte göra för snabb stegring i antal löppass. Kroppen måste vänja sej vid löpning.

Jag tror att du kommer att klara under 1.25 på GV om du håller dej skadefri.

Lycka till!
 

2016-03-10 16:23
http://jogg.se/Program/Program.aspx?id=21

Här kan du snegla på Ulf Fribergs program för att klara 1.20.
 

2016-03-10 23:11
Tack för svar :) jag har kikat på en del på schemat, och därifrån jag tagit en del.

Ja, kortare distanser är helt klart bättre tider. Finns det någon grundregel hur långt ett distanspass ska vara?
 

2016-03-11 07:26
Jag håller med Hasse, siffrorna tyder på att det är volym du behöver. Med din milkapacitet så borde halvmaran gå på ungefär 1:30 redan nu (eller snabbare med tanke på att milen var mycket kuperad) om du vore tränad för distansen. Volym i bekväma hastigheter.  

2016-03-11 15:28
Thomas, det beror på om du menar distanspass eller långdistanspass.

Långdistanspassen bör vara minst 90 min. Distanspassen kan vara allt från 50-60 min och uppåt.
Det räcker med 3 långdistanspass på 4 veckor. 4:e vecka ska vara en "vilovecka" då man bara tränar ca 75 % av en normalvecka. Men det är förstås min uppfattning.
 

2016-03-12 16:03
Tack återigen :)

Okej, då förstår jag med dom olika distanspassen.

Ja, halvmaran går på runt 1:30 redan nu, men är nog precis så som ni säger att det är mil jag behöver. Har "bara" 9 veckor på mig till loppet, men gör nog så att jag följer det 1:20 programmet som länkades och ser hur det känns. Kan ju vara skönt att ha några extra sekunder på sig på Göteborgsvarvet :p

En fråga angående tröskelpass, utan att ta några blodprov och grejer. Finns det någon grundregel för ungefär hur man ska känna/tänka? Eftersom det mer handlar om puls än hastighet om jag förstår det hela rätt!
 

2016-03-20 03:49
Ja, 1.20 kapacitet kan komma väl till pass eftersom GV är ett förhållandevis tufft halvmarathon med Säldammsbacken, Älvsborgsbron, Götaälvbron och sen lite smått uppför hela tiden sista 5k.

Lycka till!
 

2016-03-22 07:59
Thomas

Tröskelfart kan kännas som att du är på gränsen mellan bekvämt och obekvämt. Du tappar lusten att prata men har inga problem med några kortare meningar.

-Hur känns det?
-Jodå, det känns OK <pust> men det börjar känna på lite.
-Dåså, då ligger du nog rätt.
-Ja, jo, jag misstänker det.
 

2016-03-22 09:53
En annan definition på tröskel är den fart man orkar hålla i en timme.
Dvs lite långsammare än milfarten. Gär man milen på ca 37:30 (3.45 min/km) så är kanske tröskelfarten ca 3.50 min /km.

 

2016-03-22 14:53
Göteborgsvarvet är ca 1-2 minuter långsammare än en "snabb halvmara", 1:25 låter som ett tufft mål för dig?  

2016-04-08 15:38
Såhär två år efteråt kan jag väl säga att jag klarade 1:25 (1:23:37) 2016.

Annars är det väl ungefär lika, något snabbare på kortare distanser än långa (tyvärr). I år 34:32 på Varvetmilen men "bara" 1:20:24 på GV. Träningen fortsätter
 

2018-08-01 09:23
Grattis! Bra tid. Även nu. Skönt att du sluppit allt för stora problem med skador (annars hade du inte fortsatt på samma nivå).

Får via olika funktioner (tex i Garmin) förutsägelser på vad jag springer olika sträckor på. Detta baserat på min tid på milen, eller beräknad VO2-max. För längre distanser blev det tokfel. När jag gjorde mer långpass och distans blev förutsägelsen bättre.

Hur lägger du upp träningen nu? Något du ändrat på sedan 2016?
 

2018-08-07 14:24