Styrketräning

Sötsugsbehovet

Okey, nu har jag tränat regelbundet ett bra tag men jag har inte skött kosten. Det vill säja att jag har ätit utan att tänka på vad jag stoppar i mig. Ni vet lite kött med bearnaisesås, lite godis, chips, vin, öl, lite friterat och så vidare. Inte så att jag vräker i mig onyttigheter men jag har inte brytt mig så mycket. för ett tag sedan när jag blev coachad av en PT så menade han att jag kan nå bättre resultat om jag ändrade kosten. 50 procent av träningen är kosten. Så jag har gjort ett seriöst försök att äta bättre. bort med skräp och skyffla in sånt som är bra för kroppen. broccoli, morötter, ägg, fisk och så vidare. Käkar frukost, lunch och middag samt 2 mellanmål. Efter 2 veckor bra mat känner jag nu att sötsuget är enormt stort så jag blev tvungen att gå och köpa en påse fikon. Har ni något tricks mot sötsuget ni "hardtrainer"?Två veckor är väl ingenting tänker ni men joho det är det visst det.
Hälsningar Micke
 

2016-01-29 21:04
Sötsuget kommer du få kämpa med hela tiden om du inte är trädkramare och självplågare av naturen, och du låter inte som en sån. Jag är likadan.

1. Vad alla duktighetsprofeter än säger - För en vanlig är det INTE lätt.
2. Om du vill sänka måste du hitta på nåt sätt att mäta kaloriintag, mäta kommer du jäkligt långt med.
3. Försök komma i säng i tid, om du brukar lägga dig runt tio, var inte duktig och ha nåt hurtigt mål om att inte äta efter middag runt 6-7. Dra i dig något smarrigt kontrollerat runt 8-9 nån gång, och nöj dig med det. Brukar ta en skål glass ungefär då. Småätsuget är större ju senare på kvällen du kommer.
4. Om du vill testa 5-2 eller nåt annat tortyrliknande, be my guest. Jag har aldrig pallat det. Brukar istället skriva upp UNGEFÄRLIGT kostintag dagligen i ett excelark från efter nyår och till midsommar. Bara det gör att jag går ner runt 5 kilo. Sen går jag upp dem under hösten, men vem fan orkar späka sig under depptiden och jul?
 

2016-01-31 19:04
Jag tror att Du äter för "nyttigt", vad det nu är Smiley

Under veckan äter jag ungefär det Du nämner (inget godis förvisso för det gillar jag inte, och ingen chips, ej heller öl då jag föredrar vin) men jag sparar vardagens guldkant till helgen.

Kanske det kan vara något - att Du vet att det är OK att förgylla vardagen lite under helgen? Att äta glass på kvällen för att stilla sötsuget är ingen lösning, för så länge Du matar det söta trollet, så länge kommer trollet att störa Dig.

Sen får Du ju kanske göra ett aktivt val; är det så viktigt för Dig att prestera på topp, ja då får Du nog offra en hel del godsaker och rida ut stormen när det söta trollet knackar på. Det blir som en slags abstinens, som Du måste lära Dig hantera.

Är Du nöjd där Du är just nu, men ändå vill styra upp det goda livet så rekommenderar jag att spara det goda till helgen. Typ lördagsgodis. Smiley
 

2016-01-31 20:18
Tack Andy och Sylvia. Tanken är inte att satsa på en bodybuildingkarriär det är jag för gammal för. Jag hade tänkt ha "ätardagar" då jag fuskar med maten. men nu har det som sagt bara gått två veckor och suget efter marängswisch, semlor och annat gott har pågått sedan dag 1. Coachen berättade att som Sylvia var inne på att äta lite extra gott någon dag i veckan men att jag skulle försöka undvika allt för slaskiga saker.  

2016-01-31 20:32
Det känns som du tänker helt rätt.
Ät dig mätt på bra saker, kött/fisk/fågel med ris/potatis och en massa grönsaker,
Få till en bra frukost, lunch och middag, komplettera med tre mellanmål varav det sista nån halvtimme - timme innan du lägger dig.
Kör du så 5-6 dagar i veckan och äter lite mer vad du vill 1 eller 2 dagar så kommer resultaten snart Smiley

Edit:
angående sötsugen så har jag samma sak, men det finns en sak att göra, bit ihop. Vill du nå dina mål är det bara att låta bli sockret.

Lycka till
 

2016-02-02 09:09
Hej!

Precis som tidigare talare sagt så är det viktigt att vara mätt för att minska sötsuget. Jag har minskat mitt sockerintag gradvis. Jag kör IIFYM Flexible dieting för att hålla mig mätt och för att få i mig tillräckligt med fiber och ha koll på sockret. Se upp för många frukter som innehåller massor med socker, det finns bättre alternativ för att få i dig vitaminer och mineraler, grönsaker exempelvis.

Läs mer i mitt blogginlägg här:

http://fitnessfia.com/iifym-if-it-fits-macros-och-flexible-dieting/
 

2017-02-07 00:50