Styrketräning

Händer

Dum fråga, men hur tränar man händerna? Upptäckte idag att jag är klen i händerna, efter ett tag inne på gymmet började det kännas som att stängerna var gjorda av såpa - de bara gled ur händerna.

Om ni kikar på de senaste styrkepassen ser ni att jag inte ens kör speciellt tungt, så jag är verkligen klen i nyporna!

Vad gör jag? Fortsätter som vanligt och klamrar mig fast för glatta livet i stången? Tränar något (vad isf?)?

Ush så fånig jag kände mig Smiley
 

2016-01-12 22:27
Jag vet hur det känns! Greppstyrka är min största svaghet också (är också nybörjare på gymmet)! Tror att man tränar den delvis genom att bara fortsätta träna på gymmet, men det kanske finns någon övning för greppstyrka? *inväntar svar från lärda*  

2016-01-12 23:00
Handskar?  

2016-01-12 23:01
Njae, jag tror inte handskar hjälper när stången åker ur/glider ur händerna för att fingrarna raknar, eller? Smiley
Det är inte så att stången är hal egentligen, inte på riktigt utan greppet som bara slutar fungera, fingrarna slutar gripa om stången och så börjar fingarna rakna så att stången till sist balanserar på fiungertopparna i stort sett! Superirriterande, man känner sig ju så dum Smiley
 

2016-01-12 23:17
Hm, inte handskar alltså. Såna här gummiringar som man nyper ihop då? Fanns i mitt barndomshem.

*spekulerar vilt här*
 

2016-01-12 23:27
20 spänn för en gummiring. Smiley

http://www.traningsspecialisten.se/art/traningsredskap/handstarkare/
 

2016-01-12 23:29
Hm... de där känner jag igen!

Undrar om jag inte har en sån nånstans... får rota igenom 'lattjo-lajbans-lådan' (osorterade träningsgrejer) och se vad jag hittar.
 

2016-01-12 23:40
Greppstyrkan kommer ju med tiden när du tränar, men testa FatGripz eller typ kläm-leksaker.

http://www.mmsports.se/Tillbehor/Straps-Grips/Fat-Gripz.html

http://www.mmsports.se/Traningsredskap/Ovrigt/Captains-of-crush.html

vet inte riktigt hur hammercurls tar på greppstyrkan, men de svider rejält i underarmarna :)

 

2016-01-13 10:37
Finns flera bra greppövningar.
Ta tag i chinsstången och häng så länge som möjligt. Greppa en viktskiva och håll tills greppet sviker.
Fortsätt lyft så kommer det bli bättre med tiden.
 

2016-01-13 10:38
Ok, det är en nybörjargrej som går över alltså? Smiley

I skydd av januari kan jag nog gömma mig bland alla nyårslöften så ingen tittar snett på mig på gymmet. På sätt och vis är det väl rätt okej att det är händerna som ger upp först, det vore värre om det vore något viktigt som benen eller rumpan!

 

2016-01-13 10:44
När jag började gymma i mitten på 90-talet fick jag lära mig att jag aldrig skulle lassa på mer vikter än att mina handskbeklädda händer klarade av att hålla stången/hanteln och det främst av säkerhetsskäl. Tids nog skulle händerna bli starkare.

Rätt eller fel vet jag inte, men det har jag följt i alla fall. Smiley

 

2016-01-13 11:04
Skulle också rekommendera att låta det komma lite i sin egen takt. Träna händerna, men lugnt & lyhört. Skador är himla trist och det är lätt att underskatta ens förmåga att skaffa dem...  

2016-01-13 12:23
Jag använder aldrig handskar men i stort sett alltid flytande magnesium (torrt magnesium är inte tillåtet på mitt gym). Det ger förstås inte starkare händer men ett fastare och säkrare grepp och gör det lättare att arbeta med greppstyrkan.

T ex det här http://www.proteinbutiken.se/p/klader-tillbehor/liquid-grip-236ml.html eller det här http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/grrrip-enhancer-lotion-bottle Men det finns många andra märken också.

Jag skulle inte klara mig utan detta, eller åtminstone inte vara lika stark.
 

2016-01-13 17:42
Tränar man med fria vikter får man ju ganska mycket träning av att kånka runt på viktskivor, om man nyper dem över kanten  

2016-01-18 18:26
Jag tror jag försöker strypa stången dessutom. Jag inte bara håller i den, jag kramar den som om det försökte rymma, och det är ju onödigt.
 

2016-01-18 18:54
Träning hemma:
Du behöver en frottéhandduk och en tennisboll. Blöt handduken så den är dyngsur, vik den dubbel och vrid ur den maximalt, upprepade gånger. Ta tennisbollen upprepade gånger i ömse hand och kläm ihop den maximalt.

Kom ihåg att handen i sig själv endast innehåller en muskel -- den tjocka muskeln vid tummens fäste. Att "träna händerna" är egentligen att träna underarmens muskler.
 

2016-01-18 19:41
Hm..jag vill minnas att jag ofta fick grymt ont i underarmarna av att klättra, det var vanligtvis för att det gjorde så ont att hålla i sig som jag ramlade ner tillslut. :-s
 

2016-01-18 22:59
Många klättrare får compartment i underarmarna, och i vaderna, otroligt nog. Har klättrat själv -- underarmarna förstår jag, men vaderna? Att de (jag räknar inte dit mig själv) får compartment i underarmarna är mer begripligt...  

2016-01-19 01:34
Kan det vara så att de står på tårna på greppen för länge och inte slappnar av, så att vaderna får pump under för lång tid? Eller så är vaderna bara känsligare hos visa och de skulle ha fått det oavsett vilken sport de gett sig på, kanske.

Fast jag måste helt klart träna upp greppstyrkan, för det är nog lite vådligt att köra marklyft med stången hängande i fingertopparna till slut. Och även om jag inbillar mig att jag har kontroll så ser det nog inte särskilt tryggt och kontrollerat ut för omgivningen. Det är antagligen rätt dumt att envisas då, tror jag.

Men jag kan ju köra så länge jag kan hålla kvar greppet om stången i alla fall.
 

2016-01-19 01:46
nöta nöta nöta
marklyft är otroligt bra för greppstyrka, du är inte starkare än din svagaste länk
inga handskar, lite magnesium kan underlätta, ta ett bra grepp om stången och lyft från marken
du kan tex köra många sets med få reps på vikten där du känner att du börjar tappa greppet
lycka till!
 

2016-02-08 19:47
Ännu en bra "hemmagrej"- att köra som "vakna-upp" varje dag:
Ställ dig i en dörrpost och hoppa upp och sug tag runt dörrlisterna på ömse sida med fingertopparna. Hang tough - samtidigt kan du passa på att göra lite reverse crunches för magen (dra upp knäna till revbensbågen); samt lite butt-kicks för hamstrings (kicka hälarna mot stussen).
 

2016-02-08 21:01
Vid 40kg börjar stången glida mig ur händerna, så då är det där jag bör vara alltså?

Anders, även om plastlisterna höll för mig och inte bara gav efter med ett generande brak hade jag aldrig klarat av det där ändå, jag väger för mycket jämfört med vad jag klarar att hålla i händerna Smiley
 

2016-02-09 10:28
Kör Farmer's walk eller Suitcase walk med kettlebells dvs greppa en eller två och gå omkring med dem. Riktigt bra för greppstyrkan (och resten av kroppen också, för den delen).  

2016-02-16 07:01
Ingen dum idé! Kettlebells finns det i drivor på gymmet Smiley  

2016-02-16 11:56
Toppen, kör!  

2016-02-17 08:22