Prat

Trend?

Vilken blir den nya trenden, vi har ju sett barfotatrender och maratontrender, löparvågor och alla möjliga trender är passera. Folk fastade i olika former, detox var väldigt populärt ett tag. Spikmattan kanske någon minns fortfarande. Vilken blir den nya trenden?

Min gissning, löst baserat på Facebookflödet, är veganism. Tycker det pratas mer om vegankost nu, och jag tror att fler börjat försöka (mer eller mindre framgångsrikt) att äta mer veganskt.

Fler gissningar?

2016-01-08 10:46
Jag blev så entusiastisk så jag hann knappt läsa igenom ditt inlägg! Smiley Jag har har nämligen funderat på precis samma sak.

Det är svårt att veta vad som är en ny trend och vad som är en pågående, peakande trend, tycker jag. Men här är några förslag från min sida:

* mer extrema och samtidigt upplevelsebetonade tävlingar - fjällmaror, IM, ultra etc

* mindre av km-mätning och mer av upplevelse

* YOGA!

* nischade dieter i alla former

* längdskidor tror jag fortfarande är på uppgång

* träningsresor fortsätter att öka

* mer prylar!

2016-01-08 11:03
Tittar på Vinterstudion som spekulerar om att klassisk åkning är på väg ut till förmån för skejt. Iaf kommer det att vallas mindre för fäste i framtiden. En trend för eliten i första hand kanske, men den sipprar väl ner till motionärerna.  

2016-01-08 11:07
En kommentar till detta om skidor. Var uppe i Vålådalen och i spåren där skulle jag säga minst 80% klassiskt så det tar nog ganska många år innan den försvinner bland motionsåkarna.  

2016-01-08 12:41
Med tanke på klimattrenden så kommer väl längdåkning att tina bort till förmån för sandsurfing...  

2016-01-08 13:14
Bland motionärerna inom längdskidåkning kommer den klassiska stilen aldrig dö ut.
Kanske att vi kommer se att eliten stakar mer i framtiden, dock dör inte den klassiska stilen ut, bara för att stakning tar över, kommer det alltid diagonalas...

När klimatförändringen kom på tal, tror jag det kommer ta väldigt, väldigt lång tid innan vi kommer märka av kortare skidsäsonger, tack vare konstsnö anläggningarna!

2016-01-08 13:30
Konstsnöanläggningar kanske är en trend?

Min man säger annars att han tycker det är lätt att skejta, som slalomåkare någon gång i tiden. Själv är jag gammal turåkare så skejta är bara så av. Och turåkning och ickepreparerade spår är väl annars något som borde bli trendigt igen och då lär klassiskt och stampa egna spår vara det som gäller, extremsport sas.

2016-01-08 15:34
Kul diskussionsämne!

Jag tror Ingmari har rätt i sina gissningar. På dietfronten verkar glutenfritt (alltså oavsett om man är intolerant eller ej) vara på snabb frammarsch. Man kan fråga sig varför, men det är kanske inte ämnet för tråden... Smiley

Löpning i grupp är förvisso inte helt nytt, men det känns som om det fortfarande växer.

2016-01-08 15:35
Alla trender är ämne och i fokus, inom kost så väl som livsstil, träning - you name it Smiley

Håller nog också med Ingmari, i synnerhet om det där med extremsportandet. Det känns som att både ultra, trail och skyrunning ökat på sistone.

Spännande spaning att glutenfritt är på gång, det har jag inte riktigt tänkt på eftersom jag tål det. Men nu när du säger det så, absolut en trend!

Måste nog kolla Vinterstudion känner jag, jag har missat något tror jag Smiley

2016-01-08 16:41
Ja, glutenfritt har kommit stort senaste året. Hur är det med laktosintolerans?

Inte en trend i framtiden kanske utan snarare en som funnits i några år: Fullständig nybörjare ska lära sig något svårt och sportigt, företrädesvis längdskidåkning. Jag är inte så förtjust i den typen av program (eller snarare att det kan bli lite mycket) men Stephan på glid kan jag verkligen rekommendera. (Det tar emot att erkänna det men han är mkt bättre på diagonalåkning på rullskidor än vad jag är.)

2016-01-08 17:59
Finns den på nätet? Jag har bara sett lite på Facebook.  

2016-01-08 18:22
Här Annica: http://www.svt.se/sport/stephan-pa-glid/  

2016-01-08 18:24
Tack snälla <3 Smiley

Den ska jag kolla på - säkert bättre kvalité än klippen på fejan Smiley

2016-01-08 19:23
Absolut. Smiley  

2016-01-08 22:41
Verkar vara en växande trend att åka långfärdsskridsko med stavar. Mina holländska vänner ser med förundran på denna "svenska skridskostil". En del skridskoveteraner ser med avsmak på fenomenet.
Själv tycker jag stavtrenden är både bra och bekväm.
Har sett flera skridskoåkare, joggare och cyklister med basker i år. Såväl killar som tjejer. Ny trend? Några av funbeats duktiga trendspanare kanske kan ge besked.
Är själv väldigt ängslig att inte hänga med trenden - samtidigt som jag är lika rädd att haka på fel trend. Min nätterapeut påstår att jag lider av lätt "trendofobi". Enda botemedlet är att haka på varje ny trend och behålla varje gammal.Smiley

2016-01-09 12:36
Sigvard är som vanligt inspirerande! Ditt inlägg får mig att fundera på om jag själv kanske skulle starta en trend. Cykling med stavar, kanske? Jag har förvisso en gång cyklat med kryckor, men det var lite ogavligt och föranledde en del blickar från medtrafikanter. Får nog utveckla konceptet lite om cykling med stavar ska bli något.

För övrigt tittade jag på svtplay på Stephan och tycker det är en trevlig kille att följa! Har inte tänkt så mycket på det han utgår från - det där att längdåkning på något sätt "ärvs". Men det stämmer kanske. Hoppas han klarar sitt mål!

2016-01-09 13:15
Cykling med stavar - absolut!

Jag har faktiskt en egen trend jag skulle vilja starta - längdskidor utan stavar. Det är otroligt kul att diagonala utan stavar och bra balans- och skidträning också.

Efter morgonens träningspass kan jag däremot försäkra omvärlden att skejt inte kommer att konkurrera ut klassisk skidåkning för min del. Jag köpte skejtskidor i helgen och har nu åkt lite drygt 5 km totalt i mitt liv och det är fruktansvärt svårt och jobbigt. Men min teknik suger nog.

2016-01-09 13:32

Hallå Louise!
Förslaget om stavcykling måste prövas. Man släpper styret och ökar farten ytterligare genom kraftiga armtag med stavarna.
Därvid utjämnas det mekaniska dödläget, där vevpartiet står med ena cykelpedalen högst upp och den andra längst ned (eller tvärtom).
Hur saken ter sig trafikjuridiskt förefaller aningen osäkert. På väl avgränsad och inhägnad bana går det säkert utmärkt.

Hallå Ingmari!
Längdskidåkning utan stavar? Why not!
Motsatsen, dvs längdskidåkning utan skidor har blivit en verklig hit! Möter ideligen gott folk, som stegar omkring på vägar och stigar med enbart skidstavar i händerna

2016-01-09 21:13
Att vegetarian-trenden fortsätter vill jag gärna tro på.

"Fullständig nybörjare ska lära sig något svårt och sportigt, företrädesvis längdskidåkning."
Ja, låt oss hoppas det! Smiley Smiley

2016-01-10 09:56
Och tänk så mycket pengar man sparar när alla skidåkare kan ge bort sina stavar till gångarna. Win-win.

Precis, Sandra - en perfekt beskrivning av mig och mina nya skate-skidor. Aldrig varit med om något så hopplöst svårt och jobbigt! Smiley

2016-01-10 10:19
PT i grupp är också en ny trend.

2016-01-10 10:24
Ingmari, jag har också provat längdåkning utan stavar. Flera gånger, dessutom. Men jag tänker inte göra det till någon paradgren eftersom min usla teknik så tydligt ger sig tillkänna när jag lägger bort stavarna! :'( Så i stället fortsätter jag med stavar så att jag kan förtränga att jag egentligen inte alls kan åka skidor. Smiley  

2016-01-10 11:09
PT i grupp?
Aha, var och en sin egen PT! Charmant IngmariSmiley

2016-01-10 12:04
Hallå Louise - varför inte prova budgetvarianten "längdskidåkning utan skidor" (med enbart stavar), som jag beskrev tidigare i tråden. Kan utövas under hela året vilket är en oerhörd fördel.  

2016-01-10 12:07
Det händer redan, Sigvard! Ibland får jag sådana ryck men eftersom "längdskidor utan stavar" saknas som gren här på FB så reggar jag det under "älghufs". :)

En annan sport jag gärna ägnar mig åt är "längdskidor i soffan". Den går ut på att sitta/ligga i soffan och titta på eliten som åker längd. Det är jobbigt, vill jag lova - så fort som de åker! Strax ska jag ta ett riktigt tufft sådant pass, tänkte jag, då jag ska titta på Tour de Ski när de ska upp för slalombacken. Jag lär vara helt slut efter det!

2016-01-10 13:50
"Längdsidor i soffan är min bästa gren." Men det är tufft! Försöker hålla energin på en hög och jämn nivå med chokladpraliner.  

2016-01-10 14:09
Intressant nytrend Louise!
Har själv upptäckt att intensivt TV-tittande på sportprogram är ett alldeles utmärkt alternativ till verklig träning. "Ställföreträdande fysisk fostran" bör omgående bli en egen gren,
Kan efter behag varieras med idogt häckande här på formidabla Funbeat Prat. Jag menar för variationens skull. Ska testa Ingmaris förslag om chkladpraliner. Smakligt smaskigare än sportdryck.
"Prat" har ju aktiverats alldeles fantastiskt på sistone. Allt fler inser den ställföreträdande träningens stora betydelse. Tack alla pratabla pratbubblor och talangfulla trendsättare! Den nya trenden är här och "Prat" börjar bli såsom fordomdags.
Tyvärr måste jag avbryta datorhäckandet för lite äkta fysisk fostran. Min kroniskt kranka karaktär står inte emot frestelsen. Gymmix kör ett eftermiddagspass cirkelträning. Min terapeut påstår att jag blivit endorfinberoende och föreslår Funbeat som botemedel! Terapeuter har så mycket idéer.Smiley

2016-01-10 14:20
Idag blir det ett dubbelpass med "längdåkning i soffan": både damerna och herrarna ska ju upp för den berömda Slalombacken. Nu efter damerna tar jag en välbehövlig vilopaus med lite kaffe och en smörgås inför herrarnas pass.
Tanken var att jag därefter skulle ut i spåret och köra lite längdåkning IRL, men risken är stor att jag är för trött efter herrarnas TdS-final....

2016-01-10 15:28
Tufft läge, helt klart. Vilken sportdryck passar bäst till TdS tror du? Kaffe är ju uppiggande åtminstone, men man kanske ska ta något mer potent?  

2016-01-10 15:33
Ja, vi vill inte att du blir övertränad, Louise. Ta det försiktigt!

Viktiga funderingar, Annica. Jag kör kaffe just nu (eller snarare till damerna - det är slut nu), men något mer potent är klart värt att överväga.

2016-01-10 15:47
Jag övervägde att spetsa kaffet lite, men jag har ingen lämplig choklad hemma att göra det med. Annars är det extra sockret i chokladen säkert prestationshöjande. Kanel ska visst vara cirkulationsfrämjande, men det tror jag var under längre tid än TdS faktiskt, så det är kanske inte lönt?

Jag undrar vad herråkarna använder för kaffe för att få så snygga benmuskler...

2016-01-10 16:13
Tack Ingmari för din omsorg! Alldeles nyss beslöt jag att när det blåser så mycket som det gör här hos oss just nu, så är risken för överträning stor, så detta, tillsammans med din förmaning, gör att jag stannar hemma. Alternativt tar en kort joggingtur enär jag redan är ombytt.

Vad sportdryck vid sådana här tillfällen beträffar så funderar jag på Irish coffee. Det borde väl vara bra? Jag har aldrig tillrett sådant själv, men jag är fullt beredd att påbörja arbetet med att tillägna mig den kunskapen. Man måste ju vara beredd att kämpa lite för att nå sina mål!

Om det är sportdrycken som ger skidåkarna deras kroppar och kondition så ska jag be att få omgående beställa 3 kubikmeter av denna!!! Att inmundigas snarast!

2016-01-10 16:37
Kaffe, kanel, Irish Coffee, praliner. Jag ska åka första årets första lopp på lördag (med skidor,stavar, ingen cykel, ev. basker) så efter det får jag meddela hur detta recept fungerade.

Och i soffan ägnar man sig väl åt ländåkning.

2016-01-10 19:00
Om man känner att det är ländåkning så har man definitivt för dåligt fäste! Lädersoffor bör undvikas för denna sport. Och glider man omkring så får man inta föda som gör att man sitter stadigare.

Lycka till på kommande lopp!

2016-01-10 19:22
Bra gnid skulle man kunna säga. Nä, usch. Fy. Blä.

Men tack. Nu tar jag nog en placering i alla fall.

2016-01-10 20:13
Irish coffee kan starkt rekommenderas!
Sommarjobbade en gång i tiden på Nerikes Allehandas lokalredaktion i Pålsboda. Intervjudade därvid den strängt nykteristiska frikyrkoförsamlingens damer, som just hemkommit från en Englandsresa, där de gästat själsfränder. Damerna berättade hänfört om ett speciellt kaffe - irish coffee benämnt - som "man blir så otroligt pigg av".
Hade inte hjärta att i tidningsspalten ytterligare avhandla mirakeldryckens ingredienser.

2016-01-10 21:04
Hallå Arrakk!
Kul att Du överväger en anslutning till baskertrenden. Minns från Uppsala att basker mest bars av författare, konstnärer, professorer och annat löst folk. Benämndes spefullt "snillekapsyl".
Tror stort på baskerns trendighet i träningssammanhang. Vilken färg passar bäst för oss trendkänsliga träningsnarkomaner? Ovissheten skapar ångest.Smiley

2016-01-10 21:22
Mycket hänsynsfullt att bevara det irländska kaffets hemligheter Smiley

Jag tror bestämt att den trendigaste färgen är svart, som en motvikt till att det vita som varit trendigt nu på sistone men det kan också bli så att starka färger trendar nu när vi haft en lång, färglös period. Kolla bara på pressfotona från serien Bron t ex, så grått och trist de klädde sig förra året. Brunt, grått, svart och beige - det är såååå 2015.

De närmaste veckorna kommer att avgöra vart 2016 väljer att gå, jag tror lite mer på starka färger som lyser skarpt i fjällen till exempel. Så man syns när man utövar sina extremsporter.

2016-01-10 23:42
Jag är inte så färgdjärv. Min gamla mörkgröna basker får hänga med även i år.
Riktigt trendnördiga bör prova schackrutigt.

2016-01-11 00:28
Gröna baskrar är alltid inne. Bara de inte ser allt för nya ut, de måste ha den rätta luggslitna looken. Vintage, tror jag de kallas då.

Det måste komma en trend för kvinnliga huvudbonader snart, hattar på kvinnor kan vara så otroligt snyggt. Så få törs ha hatt.

2016-01-11 01:32
Just det - mönstrade träningstajts ... är ju absolut ingen ny eller kommande trend. Men en starkt pågående får man väl säga.

Rörande med Irish Coffeen!

2016-01-11 07:05
Så jag är trendig i mina färgstarka kreationer alltså? Det var som attans Smiley  

2016-01-12 14:09
Nu har ägarna på en annan svensk träningssajt bloggat om trender 2016. Därmed inte sagt att jag håller med!

Citat:
Vad är då det stora inför 2016? Ja, baserat på noll evidens och enbart känsla...två saker.
Fokus utan mål och mycket 80%. Egentligen är det ju typ samma sak. Att träna för träningens skull. För att det är roligt. Att veta vad en håller på med men utan press. Massor av svett fritt från att ha "jag-måste-persa"-krav. Å mycket på 80%. Träna, kanske varje dag, men aldrig på max. Aldrig i kräk- lr skadezonen.

2016-01-12 15:29
Fast det stämmer ju inte överens med den kraftigt rådande trenden, åtminstone i sociala medier, att visa upp en perfekt yta. Ska du trenda i sociala medier ska du vara välorganiserad, ha ett perfekt liv, en perfekt partner, ett perfekt liv, äta vegetariskt eller raw food och vara superhälsosam och dessutom träna optimalt, gärna nästan lika mycket som eliten. Allt dokumenteras förstås med den senaste mobilkameran, eller filmas.

Den trenden får gärna gå över, tycker jag, men det verkar tvärt om som att den intensifieras. Om det påverkar träningstrenderna borde vi mao gå emot mer planerad, kanske PT-styrd träning. Fler individuella schema, fler som köper att någon annan ska tänka åt dem. Fler medlemskap i gemenskaper för att ta del av hemligheter, genvägar.

Fler kommer nog att träna mer, och hårdare för att "alla" sen ska på expeditioner, äventyr och göra upplevelseresor. Springa, klättra, cykla, simma på nya ställen, gärna lite äventyrligt. Ser bra ut i CV:t sen.

2016-01-12 15:44
Det kanske är en trend som gäller lokalt i Alingsås?  

2016-01-12 15:56
Jag skulle väldigt gärna se att trenden var att löpare blev medlemmar i traditionella idrottsföreningar i stället för kommersiella aktörer. En träffpunkt för alla generationer där yngre kan utbyta tankar och erfarenheter med äldre på ett naturligt sätt.

Tycker jag.

2016-01-12 16:00
Enig med Mackan. Men tyvärr så verkar det gå åt det andra hållet.  

2016-01-12 16:11
Hej Annica! Jag tror att det är få som skapar sig "äventyr" för CV:t. (Och om de gör det, än sen.) Jag förstår inte alls varför t ex klättring på ett vackert berg eller att simma någon ny sträcka skulle vara en "sämre" passion än att t ex spela piano. Snarare kan det ju vara väldigt lärorikt. Det finns en del forskning om hur människor kan utvecklas i intensiva situationer dvs då man går utöver sin komfortzon, det är du säkert bekant med. T ex att relationer fördjupas då man gör något som känns "äventyrligt" eller svårt ihop. Även relationen till en själv.

Sedan är det rätt mänskligt att alldeles i början av ett sådant intresse känna att det är något speciellt man gör - det är ju annorlunda från *allt* man pysslat med innan. Kanske blir det tiill en liten "expedition". Omvärlden kanske inte håller med, men hur stor roll spelar det, egentligen? Själv vill jag gärna se fler ute på äventyr! Smiley

Ja, trist så klart när det bara handlar om att visa upp. Jag följer vissa som visar upp det som händer i deras liv. Gemensamt för dem är att de gör sin grej med passion. Det är alltid inspirerande, i mina ögon.

2016-01-12 17:03
Jag har inget emot passionerade äventyrare Sandra, fast de som bara gör saker för att det ska passa in i en fasad kan jag bli lite trött på ibland. När man ser dem på lite närmare håll tenderar det att bli lite för mycket.

Skulle också hellre se att trenden följde Mackans förslag, men jag betvivlar att starka kommersiella krafter kommer att låta det ske.

2016-01-12 18:04
Vad är det för kommersiella aktörer löpare blir medlemmar i? Det här har jag helt missat. Är det AXA och liknande?  

2016-01-12 18:11