Styrketräning

Grepp om skivstången, hur ska tummen vara?

Haj

Jag kör både lite styrkelyft och lite tyngdlyftning.
Jag blir dock förvirrad över greppet om skivstången.
När, i vilka lyft, ska tummen vara under de andra fingrarna?
Finns det några allmänna rekommendationer?
Spelar det stor roll?
 

2015-09-12 08:56
-  

2015-09-13 00:16
Antar att du tänker på "Hook Grip". De ska göra så att du får att bättre grepp om stången. Men det tar ett tag att vänja sig vid det, så det kan göra lite ont till en början. Beroende på hur tjock stången är så kan det vara olika svårt att ha ett Hoop Grip.

Några filmer på ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=917X3OAYK1A

https://www.youtube.com/watch?v=p9vD9X5m88Q&feature=iv&src_vid=dQxuob...

https://www.youtube.com/watch?v=hJqhfMzDtn8

 

2015-09-13 08:02
Ja hook grip heter det! tack!

Så hook grip, är det rekommenderat för alla lyft i styrke-och -tyngdlyft eller mest för 'dragövningar'?

Jag tycker det är svårt att hålla vid tyngre vikter men antar att man vänjer sig.
 

2015-09-13 11:24
Kom till klubben på onsdag så ska jag ge dig en lektion.
 

2015-09-13 21:35
Tumlås.... Används vid alla drag, t.ex marklyft, ryck och frivändning, stengods mm. Coach Benny svarade på min fråga, för ett tag sedan, hur viktigt det var att använda tumlås: "När du sätter nappflaskan i dotterns hand... Sätt den i ett tumlås." Smiley  

2015-09-13 21:41
Planen är att komma på onsdag Benny =)  

2015-09-14 08:34