Prat

Tiggarna utanför snabbköpen

Folk retar sig på tiggarna, som numera stadigt häckar utanför snabbköpen. Så ej jag, Ibland får de en peng eller rentav en tjuga. Ofta får de ingenting. Allt beror på vilket humör jag råkar vara på. Med mina egna, surt förvärvade slantar gör jag vad jag vill.
Har hänt att folk kommit fram till mig och kritiserat mig för visad givmildhet. Jag svarar alltid att utomstående inte ska lägga sig i, hur jag spenderar mina pengar. Det är min ensak.
En extra påstridig figur påstod att jag "brast i samhällsansvar".
OK, då börjar jag med att kritisera dig, för att du genom inköp skänker pengar till såväl tobaksindustrin som systembolaget. (Båda konsumtionsprofilerna starkt påtagliga i hans fall). Svaret blev att det hade jag inte med att göra.
-OK, då håller vi ömsesidigt klaffen om, hur vi båda fullt lagligt spenderar våra tillgångar. Vi kan snacka om det härliga sensommarvädret istället.
Vilket han inte ville.

PS. Är inte helnykterist och feströker faktiskt vid solenna tillfällen.Smiley

2015-09-11 09:20
Men hur kan man reta sig på att någon har det så illa ställt att de måste tigga? Och ännu mer obegripligt, hur kan man reta sig på givmildhet? Fram tills politikerna löst problemen i ursprungsländerna måste de här människorna försörja sig, och ta vägen någonstans.

Jag föredrar i och för sig att skänka pengarna till Röda Korset, Stadsmissionen eller Frälsningsarmén, de driver vad jag vet härbärgen och sköter insamlingar som kan hjälpa fler än den enda jag skulle kunna hjälpa med min peng. Köpa Situation Stockholm känns som en bra grej att göra också.

2015-09-11 09:57
Det ena utesluter ingalunda det andra. Man bör undvika att så till den milda grad bli insnärjd i plikt- och principföreställningar att man förlorar förmågan att agera spontant.

Den gode Groucho Marx säger i något sammanhang:
-Aha, du delar inte mina fasta principer. Tursamt nog har jag fler, som du kan välja mellan.Smiley

2015-09-11 10:47
Fler pärlor:

http://www.brainyquote.com/quotes/authors/g/groucho_marx.html

2015-09-11 10:53
Tack Hans för denna utsökta kollektion av Groucho Marxcitat av utomordentligt mentalhygieniskt värde.
Vi bör lika bestämt som bums bilda en maximalt marxistisk supporterklubb här på funbeat och totalt kompromisslöst driva lärans ortodoxa uttolkning .Smiley

2015-09-11 11:43
När jag är på Systembolaget så passar jag ibland på att ta med mig en öl eller två ut till de behövande som brukar samlas på torget utanför. De blir glada, och jag blir varm och glad. Finns bara vinnare här, så inte racka ner på Systembolaget, Sigvard.  

2015-09-11 12:32
Jag tror inte man retar sig särskilt mycket på att någon har det dåligt ställt eller på givmildhet.

Det folk retar sig på är respektlösheten mot lagar och regler. Svenskar tycker om ordning och reda och man ska följa de lagar och regler som finns. Som EU-medborgare får man vistas i annat EU-land i tre månader sen kan man åka till ett annat land eller till sitt hemland. Man får inte bosätta sig på mark hur som helst utan måste få markägarens tillstånd först alternativt nyttja allemansrätten där det går att göra och följa det som följer med den.

Många retar sig på de som ger pengar till tiggarna är att det gör att det lönar sig att tigga här. Ju fler som ger desto fler tiggare kommer det. Det leder till överetablering och att tiggarna får ta till mer aggressiva metoder för att få ihop de pengar de behöver i den allt hårdare konkurrensen.

Jag är emot att ge pengar just på grund av ovanstående. Jag ger hellre saker som kläder eller mat. Jag anser också att man bör arbeta för att få ihop sin inkomst så idealiskt hade varit att låta dessa personer göra enklare arbeten som leder till en belöning. Här sätter däremot lagstiftningen krokben eftersom man då måste anställa dem eller så måste de vara F-skattare.

2015-09-11 14:52
Fast jag anser nog att tiggarna själva vet rätt väl vad de behöver pengar till och tänker använda dem till.
Sedan är knappast tiggandet ett lösning, utan hur kan de få arbeten och skolutbildning någonstans i EU, i sina hemländer eller utanför.

2015-09-11 15:52
Jag skänker emellanåt en slant, för att göra en medmänniska lite glad. Detta gläder även mig, och jag är en förhärdad egoist. Särskilt när det är lite extra kallt och ogästvänligt ute.
Fortsättningsvis ska jag försöka överlämna pengen i smyg, så att,ingen kringstående ser det. Jag vill ju ogärna göra någon tiggerikritiker ledsen eller frusterad.
Några nämnvärda samvetskval har hittills aldrig drabbat mig, för mitt lilla egoistiska "nöje".Smiley

2015-09-11 15:55
Arrakk N skrev:
"När jag är på Systembolaget så passar jag ibland på att ta med mig en öl eller två ut till de behövande som brukar samlas på torget utanför. De blir glada, och jag blir varm och glad. Finns bara vinnare här, så inte racka ner på Systembolaget, Sigvard."

Det gör jag inte heller. Särskilt din sant medmänskliga hantering av systemets produkter efter inköp imponerar.
Jag åberopade endast sprit-och tobakskonsumtionen för att snoppa av en dryg och något onykter moralist, som ondgjorde sig över att jag just lagt några slantar i tiggarens skål. Min ensak tycker jag.
Vi har alla våra laster. Jag ger ibland en slant till en tiggare. Andra ger en pilsner till en behövande broder utanför systembolaget. Ytterligare någon köper lastbara varor enbart åt sig själv.
Ingen må fördöma, vad någon annan helt lagligt gör med sina surt förvärvade slantar, sedan skatten är betald.
Om jag istället inhandlat gräddkola för motsvarande belopp, som jag nu gav en tiggare, så hade ingen haft något alls att invända.
Utom möjligen min fiktive dietist, om någon skvallrat för vederbörande.Smiley

2015-09-11 16:15
Själv ger jag dom sällan pengar men någon gång köper jag en macka eller nån frukt till dom...

Jag ger ALDRIG nånting till nån som röker!!!

2015-09-15 11:40
Det händer att jag ger pantburkar.  

2015-09-18 10:31
Dåligt drag här på FunBeat, så jag hoppar in i äldre trådar.

Jag själv har alltid gett pengar, tills jag fick en aha tanke.
Ju mer jag ger desto fler kommer det hit, ju fler som kommer hit desto
mindre platser/pengar har dom att dela på.
Kåkstäder samt vinterhelvetet som dom har vill jag inte hjälpa till med.

MEN, jag o frugan har varit världsföräldrar i över 16 år.
Om nu nån undrar var mitt samvete tog vägen.

2016-04-19 16:31
Tack KB för att Du aktiverar vårt tidvis svårt förslumrade Funbeat-Prat. Debatterna går i vågor med tidvis total tystnad däremellan.
Har själv inte varit särskilt pratabel på ett tag. Min underbara kompis , amerikanske cockerspanieln Canio blev hastigt sjuk och måste avlivas efter en vecka på djursjukhus. Saknar honom väldigt. Han brukade komma fram till mig och propsa på en rejäl långpromenad, där vi prompt skulle sitta på en parkbänk eller annat trevligt ställe och dela på ett äpple. Det höll han styvt på.
Känner redan att jag måste införskaffa en ny vovvevän.
Lev väl alla pratglada - och prata mera under "Prat".

2016-04-21 00:29
Jag har aldrig gett till tiggarna. Har vid flera tillfällen uppmärksammat en bil som åkt mellan de olika tiggarna i min hemstad för att hämta in "dagskassan".
Det är nog möjligt att verksamheten i stort inte är organiserad som det har rapporterats i omgångar men bevisen talar onekligen för någon form av organisation där jag bor.

2016-04-21 07:16
Man kan reta sig på dom, inte just att dom sitter där och tigger, det kan man ju räkna ut med arslet och en bit krita att det är ingen som drömmer om det....

Meeeen det man kan reta sig på (obs egenupplevda fakta)

# Att det står tre personer (som annars sitter utanför affärer och på gatan) bakom en i systembolagskön och skränar och luktar obra, med korgen full av cider och bärs.

# Att gubbarna står och hänger och sitter med bärs på cyklar och ställ med hyrcyklar (Drottninggatan)

# Att dom använder cykelställen mitt i city som toaletter, (tydligen bra att sitta på), numera måste renhållningsarbetet påbörjas typ kl 05 i city, för att ta bort olägenheter från gatorna

# Att killen i backen till slussen ena dagen står med kryckor och fötterna pekandes i november, för att nästa sitta på en pall och surfa på mobilen...

# Att dom petar på mig i tunnelbanan skramlande med en burk.... inte ok att bete sig så imo, ibland kommer det in några och spelar "musik" det är lika illa det...

Hur det har blivit såhär i en fungerande välfärdsstat kan man undra.
På samma sätt kan man undra hur en rättsstat kan acceptera "no go zoner" i förorterna, det är ju helt sjukt egentligen.

Ger av princip aldrig något, nån enstaka burk har hänt eller slant i en kundvagn som dom får köra tillbaka. Ingen lust att donera till tobak, alkohol, telefoner eller kaffe från Waynes....

Organiserade hjälporganisationer får dock en slant varje månad.....

2016-06-18 11:06
Brukar aldrig ge pengar till dom, men ställer ibland drickaburkar och pantflaskor intill papperskorgarna, så att de ska vara enkla att ta utan att behöva gräva med händerna i skräpet.  

2018-06-22 23:59
Är det bara mitt egna snäva perspektiv som spelar mig ett spratt (begränsade urval butiker som jag passerar), eller har det blivit färre tiggare?  

2018-06-25 07:31
Nu bor jag inte så centralt direkt att jag sett tiggare varje dag, men de gånger jag haft ärenden in till stan har jag noterat att de är färre fast det trodde jag var bara tillfälligt, att de kanske bytt ställen eller att jag bara varit inne vid fel tidpunkt. Intressant att fler gjort den observationen.

2018-06-25 10:33