Barfotalöpning

Minimalistiska skor för längre löpning

Hej!

Jag började experimentera med minimalistisk löpning ungefär 1,5-2 år sedan och har sedan ett knappt år tillbaka bara sprungit i barfotaskor. Springer i vivobarefoot One/Stealth/Trailfreak.

Jag började med korta distanser och har successivt ökat. För en vecka sedan sprang jag mitt lägsta pass på 22 km. Det var riktigt jobbigt för vaderna å trampdynorna och jag känner att det kommer ta ett tag att kunna öka den distansen.

Nu har jag fått frågan om att köra Lidingöloppet på sub 3. Distansen å tiden är jag inte det minsta oroad över men jag tror inte jag fixar det i mina vivobarefoot... Är helt enkelt inte tillräckligt tränad i vader/fot osv.
Jag har mina gamla "pjäxor" kvar men vill ogärna springa i dom, så frågan lyder:

Vad bör jag köpa för skor som funkar för så lång löpning utan att vara helt odämpade?
 

2015-07-23 16:04
Maken gillar lätta Innov-8. De har inte så mycket heel drop. Finns trailvarianter.

Tyvärr har han fått övergå till Asics igen eftersom Innov-8 inte finns i så stora storlekar som han behöver när han springer utlramarathon.
 

2015-07-23 20:53
Dina Vivobarefoot Trailfreak är väl rätt bra dämpade typ 7 mm totalt? Frågan om det kanske är lite fler långpass som skulle till? Smiley Det kanske inte blir bättre att kuta fullt ös i "pjäxorna"?

När jag är lite trött efter stentramp eller så, så använder jag iof Merrell Bare Access som har 9 mm dämpning tror jag. Det kan kännas skönt men lurar mig lätt till fel steg då det är lättare att landa mer på hälen vilket inte är bra.
 

2015-07-24 00:11
Ja fler långpass vore absolut bra. Ska försöka klämma in det.

Hade jag haft mina trailfreak kvar hade jag nog kört i dom men tyvärr blev dom stulna för någon dryg månad sedan. Köpte då den nya färgen men på två par skor inom loppet av två dagar lossnade limningen framme vid tån. Fick mina pengar tillbaka och står nu utan trailskor Smiley

Tack för tipset på skor. Ska kolla vidare på dom.
 

2015-07-24 08:02
Jag tycker det beror lite på vad du har för mål och ambitioner. Vill du fortsätta utvecklas din löptstil med minimalistiska/ barfotaskor borde du kanske inte söka andra skor; då handlar det mer om att ha tålamod och inte tokspringa över din nuvarande förmåga. Se det långsiktigt och tänj gränsen successivt. Nu när det är sommar är det fint att också lägga in lite intervaller i tröskeltid utan skor - helt barfota på asfalt för att både få upp hastighet och putsa barfotalöpsteget Smiley
 

2015-07-27 16:24
Tanken har helt klart slagit mig Lars. Dock är jag osäker på om jag fixar 3 mil i mina barfotaskor utan att bli sjukligt trött i fötter å vader. Och då också med risken att inte klara sub 3. Men visst, det är ju nästan 2 månader till LL och skulle ju gå att träna upp bättre tålighet.

Att springa barfotaintervaller på asfalt låter som en rolig utmaning som jag måste testa snart. Går mycket barfota så fötterna borde klara ett lättare sådant pass Smiley
 

2015-07-28 07:30
det viktigaste är löparglädjen ändå, och känner du dig taggad för LL sub 3 och tror det är för tidigt med barfotaskor ska du gå på känsla såklart Smiley
Själv tycker jag det går snabbare att springa desto mindre jag har på fötterna. Vaderna känns efter 3 mil, men för mig återhämtar de sig till dagen efter. Jag brukar sova med med vadkompression efteråt om det känns extra mycket; och känns det dessutom i fötterna har jag sådana korta tålösa stödstrumpor med kraftig kompression.
 

2015-07-28 11:08
Jag körde Lidingö med dessa förra året (fast varianten med 0 drop, denna har 3 mm drop), kör normalt med tunnare skor på kortare tävlingar:

http://www.northsport.se/product.html/inov8-f-lite-195-2?category_id=141
 

2015-07-30 08:25