Pulsklocka / GPS - Endast Garmin.

Garmin Fenix 3

Hej alla! Tänkte starta en tråd om pulsklockan Garmin Fenix 3.

Förslag på diskussioner:

- Problem
- tips på Widgets, appar och datafält
- övrigt snack om klockan

Mvh
Jocke

2015-07-18 09:43
Jag kan börja med lite tankar så här efter en dags användning av klockan. Grym klocka!! Är väldigt nöjd. Var orolig att steget mellan min gamla 910xt skulle kännas litet men jag hade fel :)

Jag skulle gärna önska att man kunde analysera sina sömn perioder mer typ alla appar som finns på iOS. Sedan skulle jag vilja lägga in sömn helt manuellt som tex lägga till små tupplurar.

Sedan tycker jag att klockan och Garmin connect fungerar grymt brA! Speciellt synkningen!

En widget som jag kan rekommendera är Appen där man ser när solen går ned samt upp. Stor hjälp att räkna på hur länge man kan har på sig att träna ute innan det blir mörkt :)

/Jocke

2015-07-18 09:59
Vilken widget har du för solupp/nedgång? Har provat två som inte funkat... dvs en gav inga tider alls, en andra helt fel tider  

2015-07-18 11:15
Tja! Den heter - Sunrise/Sunset Widget Version 1.12-upd  

2015-07-18 12:22
Är det någon som vet var man ställer in sin maxpuls!?  

2015-07-18 20:25
Inställningar : System : Användarprofil : Pulszoner : [Standard eller Löpning]  

2015-07-18 21:02
Tack Hasse! Hur funkar det med värdet hur mycket markkontakt man har med fötterna!? Vad är ett bra värde!?  

2015-07-18 21:12
Om du tittar på dit pass på Garmin Connect så finns det ett litet frågetecken vid dom olika mätvärderna. Nedan är från markkontakttiden:

Lila > 95 < 208 ms
Blå 70–95 208-240 ms
Grön 30-69 241-272 ms
Orange 5-29 273-305 ms
Röd < 5 > 305 ms

Kortare är bättre.

2015-07-18 21:31
skriver några rader så jag får vara med i diskussionen:

Min "Garminbakgrund":
1. Garmin FR 305
2. Garmin FR 910xt
3. Garmin FR 920xt
4. Fenix 3

Jag var jättenöjd med min FR305, men köpte 910xt inför IronMan Kalmar 2012 för att kunna simma med klocka samt att 305 inte pallar en hel IM med mina tider Smiley Den klockan hade jag fortfarande använt om den inte hade blivit avsparkad från armen under simningen på IronMan UK förra året... Var jättenöjd med den. Efter det väntade jag in 920xt: Ful som stryk, men himla bra.... i två veckor. Sen annonserades Fenix3: Precis vad jag var ute efter: en 920 med utseende som man ids ha på sig alltid. Min 920xt fick jag utbytt av Garmin och utbytesklockan sålde jag oanvänd för att i praktiken byta till mig en F3. Nu är gubben riktigt nöjd! Smiley

Så till F3:
För mig var Garmin 920 inte så stor uppgradering från 910. De fungerar i princip likadant. Det absolut bästa var/är automatisk uppladdning till Garmin. Inga kablar eller donglar. Inte ens en dator behöver man längre. Detta är naturligtvis sant på F3 också. F3 är allt som 920 är plus en del extra godis. Inget man som triatlet inte klarar sig utan, men prylnörden ska ha sitt också. Det enda som jag egentligen tycker var bättre på 920xt var en klarare/ljusare skärm. Med svart bakgrund har jag svårt att läsa av F3 i vissa ljusförhållanden. Det har varit en del rejäla buggar i klockan (både 920 och F3), men det blir bättre för varje uppdatering.

Extra "app:ar" odyl:
- min heart rate: visar den lägsta hr du haft. Använder jag för morgonpulskoll
- HRV: visar hur du mår på en skala 0-100. Den mäter avvikelser i hjärtfrekvensen på nåt sätt. Mer kul grej
- Exact pace. Garmin visar tempo under löpning i 5sek-intervaller 4.55, 5.00, 5.05 etc. Jag tycker det är för grovt. Denna visar exakt tempo, men är lite fladdrigare
Sen har jag några "estimated time" för olika distanser. Också mest på kul. Har rätt bra koll på vad ett visst tempo ger för sluttid

En bra sida för hur man kan ställa sina datafält i olika app:ar hittade jag här: http://www.alananna.co.uk/blog/2015/garmin-fenix-3-set-up/

Den stämmer rätt bra med hur jag vill ha det också.

Det var väl allt för nu.

2015-07-19 11:58
Ang. att se solens upp och nedgång så kan den visas på den digitala urtavlan utan några extra appar eller widgets. Inte helt rätt men inom 2-3 min.  

2015-07-19 16:08
Någon som vet om man kan stänga av stegräknaren när man kör cykling?

BTW: grymt kul att läsa alla reflektioner, frågor och annat i tråden! Fortsätt gärna att skriva!

/Jocke

2015-07-20 22:48
Tips: Fenix 3 har en fangrupp på Facebook. Lagom mycket inlägg med tips om bra app:ar etc Också även snabb på att meddela när det kommit uppdateringar  

2015-07-20 23:46
Okej! Du får gärna länka då det var lite svårt att hitta den sidan!  

2015-07-21 09:02
Vet inte om det blir rätt länk nu men provar: https://www.facebook.com/GarminFenix3?fref=ts  

2015-07-21 12:44
Nu har Garmin släppt 4.0 uppdate! Riktigt roliga saker!

Här är en lång till allt göttit:

https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=7623

2015-07-25 08:05
Är det någon som vet hur eller om man kan släppa positioner "waypoints" för att sedan navigera till UTAN att behöva starta en aktivitet!?  

2015-07-26 11:39
Jag har problem med gps och jag misstänker att det är avståndet som inte stämmer.. Ligger stadigt på 4.40 /km på milen, till mitt stora förtret när jag införskaffade Fenix 3 är jag uppe på 5.45 - 6.00.. Tänkte testa den på intervaller idag 4x4 min Max men resultatet blev 5 min tempo. Och då tröck jag på ordentligt.. Nån annan som upplevt detta? Vad göra?
Mvh Mankan

2015-07-28 20:04
Joakim: Nej, jag har också bara lyckats navigera till en sparad position genom att använda en aktivitet. Däremot så kan man starta en navigering medan man håller på med en aktivitet, utan att avbryta den.

Mankan: Jag har också haft problem med GPS-noggrannheten, speciellt på kortare intervaller på löparbana. Den verkar mäta alldeles för kort sträcka och därmed får man alltför dåligt tempo. På raksträckor är det bättre, och jag har börjat vänja mig vid att hålla koll på tiden istället för tempot på intervaller...
Det var någonstans jag läste om tipset att aktivera GLONASS, men jag tror inte det har spelat så stor roll på min.
Efter alla uppdateringar så ska man visst lägga klockan igång på ett ställe med fri GSP-sikt i ca 20 minuter...

2015-07-28 20:33
Har drabbats av en starkt ha-begär efter den här klockan. Något triathlon lär jag aldrig genomföra, planen var att använda den för XC-cykling, andra uteaktiviteter och även på kontoret. Vad säger ni som har den; funkar den för cykling? Är den tillräckligt snygg att bära på jobbet?  

2015-07-28 22:48
Patrik:

Snygg - Hell yeah! Den är grymt snygg, jag har fått många komplimanger av folk som bara tror att det är en vanlig klocka!

Funkis till XC - jag kör inte det så jag vet inte men jag jag kör racer och för mig funkar den riktigt bra då man kan se typ alla värden samt koppla en rad sensorer till den.

Bara å köp!!

2015-07-29 14:29
Fenix är grymt snygg och bra som smartwatch men vill du ha noggrann GPS (framför allt i skogen) kommer du bli besviken...jag har skickat tillbaka min och fått pengarna tillbaka (fick först en ny som var lika dålig)  

2015-07-30 10:03
Min fenix3 verkar mäta för kort i skogen, eller det är där jag reagerade på det. Har en slinga i skogen som jag sprungit massor med gånger. Med 910xt mätte den runt 4,85 och med 920xt runt 4,65. Men fenix verkar tro det är 4,44 runt. Iofs har jag bara sprungit den slingan 1 gång med klockan. Får nog springa en gång till och se hur den mäter.

Har den på smart-registrering, kanske blir bättre om man har den på 1 sekund istället? Och jag har inte kopplat på glonass.

2015-07-30 10:37
För min del gjorde det ingen skillnad med olika settings och dom flesta som är nöjda verkar inte bry sig så mycket om GPS-spårets noggrannhet. Här kan ni läsa mer:
https://forums.garmin.com/forumdisplay.php?492-fenix-3

2015-07-30 11:24
Smart vs 1 sec _recording_ måste vara den mest missförstådda finessen alla kategorier i alla Garmin-klockor. Den påverkar inte hur ofta klockan klockan mäter position eller hur den beräknar sträcka hastighet mm. Endast hur ofta den skriver ner datapunkter till filerna. "Smart" kommer göra mindre filer men grafer och spår kan se lite mer "kantiga ut." Totalsummor och medel som sparas i filerna påverkas ej.  

2015-07-30 12:54
Tack för synpukterna, ni har övertygat mig. Klocka, pulsband, kadens och hastighets-sensor beställda idag från Outdoorexperten. Nu är det bara att vänta på lilla julafton!  

2015-08-04 22:06
Härligt!!

Har någon med svårt att komma in på "connect IQ" via appen i iPhone efter den senaste uppdateringen av "connect" i iPhone!?

2015-08-07 07:53
Den uppdaterade appen funkar dåligt.

Det verkar vara någon sort strul med att Garmin ändrat strukturen någonstans. Under ConnectIQ hamnar jag på en Webbsida som ber mig ladda ner garmin connect, samt att "sidan du letar efter inte går att hitta"

Däremot tycks jag inloggad, och sökfältet som presenteras ger träff och möjlighet att ladda ner urtavlor etc om jag söker på dessa.

Under "Enheter" så får jag däremot "fel på nätverksanslutning" när jag försöker browsa insallerade appar, widgetar, urtavlor etc.
Under "Mer information" där förr manualen dök upp får jag bara upp en webbsida som säger att den sida jag söker inte finns.

Sedan senaste uppdateringen så fungerar däremot för första gången vyn "Aktiva kalorier" Jag har aldrig under snart 5 månader haft någon information (stapeldiagram) där, men nu plötsligt funkar det.

Njae, lite bättre kvalitetskontroll hade nog varit önskvärt.

2015-08-07 12:06
Hej igen

Tydligen så har det uppstått massor med problem efter senaste uppdateringen av Garmin Connect Mobile. Åtminstone IOS - varianten.

garmin rekommenderar total ominstallation, se:

https://forums.garmin.com/showthread.php?317126-Known-Issues-Solutions-ver-2-...

Det löste mina problem. Hoppas det kan vara till lite hjälp för andra.

2015-08-08 12:31
En fråga som inte har så mycket med träning att göra, men jag använder klockan även till vardags.

Går det att få in fler tidszoner i den analoga och/eller digitala klockan? Jag lyckas bara få in UTC, men skulle vilja ha åtminstone en zon till.

2015-08-12 11:04
Kollar du i programbutiken i Garmin connect så finns det en app/widget för detta ändamål!  

2015-08-13 09:29
Efter den senaste uppdateringen av klockans firmware (4.3?) tvingades jag göra en reset vilket gjorde att jag förlorade mina inställningar, bland annat i klockans träningsappar. Jag har förstått att det finns sätt att skapa en back-up och det skulle delvis förhindra att problemet uppstår igen, men jag skulle föredra en lösning där jag kan gör de justeringar jag vill på en websida eller i ett nedladdat program och sedan skicka över färdiginställda appar till klockan. Finns någon sådan lösning?

Jag känner mig annars ganska nöjd med klockan när den fungerar som den ska...

2015-08-13 21:28
Du kan lägga tillbaks dom försvunna apparna, Settings -> Apps -> Scrolla ner till Add New. Där hittade i alla fall jag Bike, Walk m fl som jag saknade  

2015-08-14 10:28
Det är många som har lyckats lägga in 4.30 och varit tvingade till factory reset. Garmin har tagit bort 4.30 från sina sidor...

Synd att man var så snabb med att uppdatera Smiley Mina appar ser också lite konstiga ut.

2015-08-14 13:18
Det jag saknade på min 910XT var att man endast kan lägga till 10-etapper på multisport, klarar denna fler? Det jag menar är Run-Swim-Run-Swim-Etc. som man växlar mellan via Lap.  

2015-08-17 10:29
Undrar också hur och om någon använder Fenix 3 till Swimrun? Hur gör ni för att få att det ska gå så lätt som möjlig i växlingarna mellan löpning och simning?  

2015-08-17 13:33
Hej. Jag är sjukt taggad på fenix 3. Men när jag läst på om den så verkar många missnöjda med gpsen.. Märkligt på Garmin.. Springer mest i skogen också. Där jag fattat den har störst problem.. Är detta något som garmin fixar till eller är det bäst att vänta med köpet och se vad som händer??
Skumt på sån dyr klocka att det racklar med gps...
Håkan

2015-08-24 21:04
Även jag tvekade på en Fenix 3, efter att ha läst på forums.garmin.com om den dåliga GPS mottagningen speciellt i skogen. Efter att ha beställt från en butik med fri returrätt, kunde jag jämföra med min gamla FR610 som jag alltid varit väldigt nöjd med. Kan inte säga att Fenix 3 gör ett sämre jobb, snarare tvärtom - och man får ju så mycket mer på köpet.

Jag vet att vissa tydligen fått exemplar som verkligen inte varit bra, men om man beställer så det går att returnera fritt ser jag ingen anledning att inte testa klockan.

2015-08-25 07:55
En tidig batch av klockorna var tydligen dåliga i hårdvaran, men risken att du får en av dessa idag är nånstans mellan noll och inget. Mjukvarumässigt kom en uppdatering som skulle rätta till GPS-problemen i somras, vilket gjorde klockan bättre, men det finns mer att göra skulle jag säga, framförallt i skogen. Ibland får jag för mig att det är dagsformen som avgör. Ena dagen kan skogspassen vara helt åt fanders, medan nästa gång är det helt ok.

Mina 2c kring F3:s lite halvdåliga renomé så här långt: när man upptäckte att de första klockorna var dåliga började folk detaljstudera sina plottar efter pass, så även jag. Det såg för taskigt ut bitvis. Senare har jag kollat plottar på både min 910xt och FR305. Inte är de nåt bättre, men där var det aldrig något tjafs om noggranhet och därmed litade folk (och jag) på dem. Men som sagt, i skogen/kring höga hus finns det nog en del att göra fortfarande. Förhoppningsvis genom mjukvaru-uppdateringar.

2015-08-25 16:59
Tack så mycket för svaren. Det är nog som du säger, börjar man studera äldre klockor är det kanske likadant. Men det man inte vet om mår man inte dåligt av :)
Avvaktar nog en stund och ser om det händer något mer. Min FR620 har inte gett upp ännu iaf:)

2015-08-25 21:55
Kan inte hitta någon foot pod som är kompatibel med f3. Tänkte att den kanske kunde visa tempo etc lite bättre när gps:en svajar? PS är sjukt okunnig gällande detta!  

2015-08-27 20:57
Garmins foot pod (SDM4) är kompatibel, men den används bara till kadens om GPSen också är påslagen. FInns många trådar om att man vill att Garmin ska tillåta användning av footpoden som fartkälla, istället för GPSen. Inget som fått gehör ännu.  

2015-08-27 21:26
Verkar faktiskt som om Garmin är på väg att implementera tempo via footpod, enligt ett svar från en administratör i en tråd på forumet där:

https://forums.garmin.com/showthread.php?301315-Petition-to-allow-foot-pod-pa...

2015-08-28 20:35
Alla ANT+ fotpoddar är kompatibla, men jag hade väntat och sett att den ändring av mjukvaran som hänvisas till ovan faktiskt kommer in.  

2015-08-29 16:33
Den kom ut igår som en beta-fw:
https://forums.garmin.com/showthread.php?320349-Fenix-3-4-52-Beta-Available

Ingen aning hur den funkar själv.

2015-08-29 18:50
Tråkigt att klockan fortsätter mäta för kort i skogen. Nu är det ju version 4,6. Vågar man hoppas att dom får ordning på det eller kanske har jag fått en dålig klocka?  

2015-09-08 20:38
Hade Garmin Fenix två. Lite frågor:

Är displayen tydligare (tyckte Fenix 2 inte var så tydlig som på bilder)

Hur ofta måste man ladda den? Gamla en gång per dag, lite tråkigt.

Hur är den jämfört med Fenix 2?

2015-09-09 12:52
Beror ju på hur mycket du använder den så klart :) Jag laddar min max 1 gång i veckan. Och då använder jag den till vardags som vanlig klocka.  

2015-09-10 09:35
I senaste numret av aktiv träning är det test av gps klockor där fenix 3 vann! De stod att det varit snack om den dåliga gpsn i klockan men att den mätte exakt i deras test..
Kommentarer på det

2015-09-19 09:16
Jag jämförde Fenix 3 när jag fick den mot min gamla FR 610, och kunde konstatera att den var minst lika bra som den. Ibland märker jag att den genar i kurvorna, men den har jag sett på 610an också. Om den gör det distansmässigt eller bara för GPS spåret efteråt vet jag inte, så noga har jag aldrig mätt en löprunda.

Jag cykelpendlar också till jobbet, och jag vet att första gången jag mätte med GPS så fick jag 100 meter mer med Fenix 3 än med 610an. Tänkte att det låg inom felmarginalen (12,68 enligt Fenix 3, 12,58 enligt 610). Köpte sedermera en kadens- och hastighetssenor till cykeln - när jag matade in rätt diametern för mitt cykelhjul, belastad med mig på osv kunde jag konstatera att den sa att jag hade 12,68 km till jobbet!!

Så jag tycker nog att Fenix 3 är minst lika bra, och ibland bättre, än min gamla Forerunner.

2015-09-19 15:39
Det sägs ju att det beror mycket på hur och var man springer. Problemen ska vara kurviga rundor i tät skog. Springer man inte så lär den funka hyfsat eller bra.
Man ska ta det som står i en sådan tidning med en stor nypa salt. De har naturligtvis ingen möjlighet att testa alla möjliga situationer. Men klockan (utom de tidigare som kan ha tillverkningsfel) lär nog funka för de flesta. RC Rainmaker använder den ju som standardklocka för löpning enligt senaste "gear I use" och han har ju en del att välja på!

2015-09-19 17:42