Styrketräning

I stort behov av hjälp!

Hej ni kunniga! Dags för mitt första inlägg här på forumet, men ack ett så viktigt sådant. Mod får gärna flytta om det är i fel forumdel.

Bakgrund
Jag har sedan jag var runt 10 år (är 20 nu) varit tjock och vägt mer än de i min omgivning. Som max vägde jag 130 kg. När jag fyllde 16 tog jag tag i mina problem och har med mycket konditionsträning, lagidrotter och mindre "skräp" i kosten (godis, läsk, pizza) gått ner till som max 88 kg, väger 91 nu. Jag har alltid tränat mycket, men också ätit fel från att jag var 10-16. Nu är jag extremt kost och träningsmedveten och äter mycket, men BRA mat.

Nu
Jag håller på med flera lagidrotter och egen träning. Jag spelar fotboll på relativt hög nivå, spelar hockey, innebandy och bandy med vänner. Jag tränar en gång om dagen (antingen löpning eller fotboll), vissa gånger två. Så träningen är det inget fel på. Men jag har förbannat svårt att gå ner till min målvikt som är 75-80 kg. Jag har "fastnat" här och har vägt runt 90 i ett års tid nu. Jag studerar och arbetar deltid så jag har verkligen tid att lägga på träning och kost. Men det är i det senare (kosten) som problemet ligger, och en liten del i träningen. Därför jag skriver här! Jag är inte särskilt tjock, men lite "mullig" överallt, har lite mage.

Mål
Jag är självklart nöjd med min viktminskning, men vill som sagt ner till 75-80 kg och få en SNYGG kropp. Jag mår fruktansvärt dåligt av att vara i "ingemansland", jag har SJUKT mycket tid att få en fin kropp nu, men jag vet inte hur jag ska TRÄNA, och ÄTA för att gå ner de sista. Jag behöver ett träningsprogram och kostprogram av en kunnig. Jag har gymkort, jag har tiden att träna rätt. Helst av allt skulle vilja ha en sån här kropp: http://i.imgur.com/n3XGXJn.jpg , men mitt främsta fokus är att få bort de sista kilona, få bort magen, fettet och se tränad ut!

Helst av allt vill jag gymma med "maskiner" så jag vet att jag gör rätt, inte med lösa vikter ännu. Jag vill inte bli en biff då jag håller på med konditionsidrotter, utan jag vill bli "vältränad", dvs ett mellanting men med fina muskler. Hoppas ni förstår. Jag har tänkt anlita en PT, men det svider så mycket i min studentbudget, så om någon här kan hjälpa mig..

Det skulle verkligen betyda allt om någon kunde hjälpa mig med ett enklare kost och träningsprogram som jag skulle kunna följa, och kanske väga 75-80 och vara någorlunda vältränad vid.. nyår? Tror det skulle gå fort med rätt hjälpmedel.

Ställ gärna frågor om jag missat något ni vill veta. Elaka kommentarer undanbedes!

Stort tack!
 

2015-07-03 22:54
Tror inte att jag är till så stor hjälp, men har du testat en hälsocoach? De kan hjälpa dig att hitta en väg för att du ska kunna nå dina mål. Bland annat ge stöttning vad gäller matvanor och motion. Du skriver att du äter mycket, menar du då, för mycket? Att du egentligen skulle kunna äta lite mindre? Minska portionsstorleken? Vad består dina måltider av? Halva tallriken sallad eller mer av det andra? Småsaker som att till exempel byta ut osten på mackan till skinka kan ha betydelse. Ät långsamma kolhydrater istället för snabba. Även att man försöker äta fettsnåla måltider. En bra frukost är viktigt. Gör man det kanske man inte behöver ta den där förmiddagsfikan. Ett bra sätt att långsiktigt minska fettmängden och öka fettförbränningen och göra det svårare att lägga på sig fett är att styrketräna och bygga mer muskelmassa. Denna sida hjälpte mig att få inspiration till att börja styrketräna.

http://www.styrkelabbet.se/styrketraning/

Mitt mål är inte att bygga jättestora muskler, utan att få en sund kropp som jag trivs med. Jag håller själv på med aktiviteter där det är bra att vara rörlig och smidig, men att träna lite styrka skadar absolut inte! För mig har det bara underlättat att träna styrka. Jag har valt att träna själv hemma, då främst med min egen kroppstyngd. Har haft tillgång till träningsbänk och har försökt jobba upp min egna styrka i framförallt ryggen och magen eftersom det är något jag måste bli starkare i. Har lyckats att göra lite tyngre övningar vilket har gjort att mitt resultat har ökat snabbare. Har även jobbat lite med hantlar, började lätt för att lära mig tekniken och har sedan kunnat stega upp med vikterna. Är man bara noggrann från början och verkligen ser till att det blir rätt och inte börjar alltför tungt så ska det nog gå bra. Bra kan vara att man tränar för att få en uthållig styrka först innan man ger sig på de tyngre vikterna för att träna mer explosivt. Så man alltså har en bra grund att stå på. Annars kan man väl gå till gymmet och få hjälp av en instruktör om hur man gör på rätt sätt. Ännu ett tips är att få fysisk aktivitet utskrivet på recept. En bekant fick det för att gå ner i vikt och minska sitt höga blodtryck. Jag fick det efter prat med sjukgymnast eftersom jag har en dålig rygg. På vissa gym får man rabatt om man har fysisk aktivitet utskriven på recept. Sök runt lite på nätet så kan du hitta ''små fällor'' som det är risk att man råkat hamnat i utan att man riktigt vet om det. Vill till sist bara säga att det är bra att du har ett mål och en deadline. Men bli inte alltför besviken om det inte skulle ske exakt just då. Det är kämpigt att gå ner i vikt, särskilt de där sista kilona. Kör ditt race så ska du se att det ger sig i längden. När det gäller min egna träning har jag både haft med och motgångar. Men ger man sig bara f*n på att det ska funka så går det. Jag tror att du kommer klara det! Om det är fett man vill bli av med är lågintensiv träning väldigt bra då kroppen bränner fett för att få energi. Tränar du högintensivt tar kroppen kolhydrater.

 

2015-07-04 00:28
Svårt säga utan att veta mer. Men här kommer några tankar:
- Killarna på bilden har väldigt lite fett. För de flesta är det riktigt jobbigt att vara så deffade mer än väldigt tillfälligt
( - Alltid lite skeptisk mot killar som poserar i långbrallor. Känns som att de kan ha fuskat med benträningen, och är då inte några bra förebilder)
- När det gäller mat så är det ju som de flesta säger viktigt att göra sig kvitt sötsug och beroende av snabba fixar. Försök ät rejäla mål ett par gånger om dagen och rejäla mellanmål däremellan. Dvs skippa allt småätande. Sportdrycker, tillskott och sånt behöver du inte. Riktig mat som gör dig mätt, med gott om grönsaker, och vatten eller mjölk. Inget småplock.
- Det viktiga med styrketräningen är att du kör regelbundet och ordentligt, inte om du kör program A eller program B eller om du gör övning si eller så. Tunga basövningar blandat med annat för helhet och koordination.
 

2015-07-07 15:09
Först och främst bra jobbat med din viktnedgång så här långt.
För att fortsätta ner i vikt behöver du, väldigt enkelt uttryckt, bara äta mindre. Energibehovet minskar i takt med att du själv blir mindre.
Vad gäller träning låter det som att du skulle behöva lite tung styrketräning som komplement till alla dina lagsporter.
Att köra tunga basövningar och kanske ta det vidare till att testa tyngdlyftning gör dig inte stor och orörlig, tillsammans med konditionsträningen kommer det istället göra att du snabbar på fettförbränningen och att bli starkare är aldrig fel. Och när du minskar i kroppsfett vill du säkert ha lite muskler där som syns Smiley

Lycka till.
 

2015-08-04 09:08
Anlita en riktigt bra PT. Det är pengar du aldrig kommer ångra att du investerade. Du lär dig för livet.  

2015-08-09 19:28
Hej! Jag har hållt på med olika typer av träning i flera år. Min syster är både dietist samt personlig tränare och har lärt mig mycket av henne.

Ett fel många gör är fel typ av träning, konditon är jättebra men det brukar stimulera hungern mycket, särskillt långdistans. Jag skulle rekkomendera dig att ta dig till gymmet också, Kanske två gånger i veckan till att börja med. På gymmet ska du träna tungt. Finns många bra maskiner där det är lätt att ordna tung vikt. ca 6 rep med tung vikt kanske 4 varv. Lovar att du inte blir "biff" av detta. Det krävs sjukt mycket träning för att bli det som tjej. ex Min syster är råstark men liten. Jag har själv gymmat tungt och mycket å kan inte kallas för "biff"?
Gym stimulerar heller inte samma "hunger" direkt efter passet, Men e viktigt att äta både protein och kolhydrater för att stimulera kroppen att gå ner i vikt

Egentligen är det väldigt enkelt (teoretiskt, jobbigare i praktiken) att gå ner i vikt. Enkel matte, göra sig av med fler kalorier än du får i dig.

Sen är intervaller bra. ex tabata intervaller. Där du maxar i 20 sek å vilar 10 sen maxar å sen vilar. totalt 8 min. Eller backintervall där du spurtar upp går ner. Förbränningen är riktigt stor när kroppen får prestera max som i intervaller.

jag bloggar om träning, konditon, gym, kost samt kickboxning.
Lägger ofta upp mina träningspass där, och kosttips och sånt.
ta gärna en titt så kanske du hittar nått som passar

www.theterrier.blogg.se

/Julia
 

2015-08-14 21:09