Bra mat

Hur onyttigt är pommes strips?

Har pommes strips friterad i rapsolja sämre rykte än det förtjänar?

Rapsolja är ju inte särskilt onyttigt så det känns som om t.ex. potatissallad skulle kunna vara väl så onyttigt.

Klyftpotatis som man själv häller olja på kan möjligtvis innehålla mindre olja och då är det väl nyttigare, men det är i princip samma ingredienser.

2015-07-02 19:43
Nyttigt/onyttigt är såna där ord som folk använder utan att veta vad de menar mer än att det 'verkar' dåligt. Ibland är det för mycket energi, ibland är det för lite energi. Ibland är det nåt annat.

Som du verkar inne på så är väl kassa oljor något vi inte behöver ha i oss så i den betydelsen är förmodligen your average donkenstrips ganska onyttiga. Oavsett val av olja är det också jädrigt mycket fett och kolhydrat i förhållande till mängd fibrer och mikronutrienter - vilket möjligen är det folk oftast menar när de säger onyttigt.

Har man bara nytta(!) av energin och som du säger använder en bra olja att fritera i - rapsolja är utmärkt - så är det inte onyttigare än nåt annat. Sen är det inte bara att fritera loss heller om man vill ha bra resultat, fritera minst två gånger. Så här gör jag - då blir det (oftast) perfekt:

* Skär portatisstavar med 1x1 cm tvärsnitt (mer blir för mosigt, mindre blir för lätt bränt). Skölj av ordentligt i kallt vatten för att få bort stärkelsen på ytan av stavarna - det gör dem mindre klistriga efter första friteringen och knusprigare efter den andra. Torka sedan av dem väl innan första friteringen

* Låt puttra i 160-gradig olja tills potatisen är typ kokt (den ska inte få färg nu). 5-8 minuter typiskt. Ta inte för mycket potatis åt gången.

* Sprid ut stavarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem svalna i en halvtimme eller ställ några minuter i frysen om du har bråttom. Här kan man med fördel avbryta - om man vill kan man förbereda hit och frysa in potatisstavarna eller spara i kylen till nån annan gång om man vill ha sina egna snabb-frittar.

* Fritera andra gången i 190 grader. Ett par minuter tills de fått fin färg. Ta bara lite potatis i taget annars tappar oljan i temperatur.

* Servera. Salta så sent som möjligt då det har en tendens att göra fritesen soggiga.

2015-07-03 08:15
Slow food pommes Smiley  

2015-07-03 10:04
Raps oljan har nog den bästa sammansättningen fettsyror, och relativt låg andel mättade fettsyror, och lär därför vara det bästa alternativet att använda sig av vid all matlagning.

Däremot är fritering kanske inte något man bör rekommendera alls..oavsett olja. Är kanske godare än vad det är nyttigt Smiley

Men detta blir ju mer väsentligt när man pratar om snabbmats restauranger & industrier, där oljorna ofta utsätts för högre temperaturer under längre perioder.

Hemma vid spisen så lär det inte vara samma bildande av cancerogena & skadliga ämnen. Och inte heller samma förluster av näring & vitaminer. Utan där är det är nog istället valet av råvaran (Oljan) som är desto viktigare. Det är skillnad på kallpressad & varmpressad olja, om än liten. Och det är inte alltid den ekologiska & dyraste oljan som är den bästa. Men en Rapsolja med låg halt fleromättade fetter (omega-3) lär vara något bättre lämpad för fritering.

Se till att inte upphetta oljan för mycket bara , så undviker du att närma dig den skadliga ryk punkten.

Tror förövrigt att McDonalds använder Nex 160 & Nex170 (Vårraps från Svenska foder) till sina fritöser. McDonalds...Been there..never again! Smiley

2015-07-04 09:12
Härligt med ett sådant recept från Robert R! Måste jag testa någon dag.

Efter ett sådant svar finns det inte mycket att tillägga. Jag vill ändå inflika att om det är de ursprungliga karaktärerna från oljorna jag vill åt, så skall det vara rå kallpressad olja (sk jungfruolja), för då har oljorna kvar alla ursprungliga näringsämnen och smaker. Det går inte att jämföra en sådan kallpressad rapsolja med processad dito, men de går inte att fritera eller steka i heller. Du kan ringla över lite kallpressad olja på stripsen när de ligger på tallriken, då är oljan tom nyttig. Smiley

2015-07-09 08:58
Tack för svaren!

Jag tror jag fick det svar jag ville ha samt ett bra recept!

2015-07-09 18:24