Barfotalöpning

Löparsandaler Xero Shoes

Tänkte att jag kunde recensera min löparsandaler så fler vågar testa!
Köpte ett bygg ihop det själv kit från Xero Shoes och är mycket nöjd med dem.
Mina farhågor om att tråden mellan tårna skulle skava när man sprang med dem samt att de skulle vara sladdriga besannades inte alls. Nej de sitter riktigt bra på foten visserligen kan man få in en sten då och då men den trillar ut lika fort. Använder dem vid fint väder då är de riktigt sköna samt att man får solbränna på fötterna samtidigt som man är ute och springer är ett plusSmiley. Använder dem även för att bara ut och gå med dem. Visserligen kan man bli lite skitig om foten men det är ju bara att tvätta bort.

Jag valde 4mm contact alltså den tunnare modellen och jag tycker det funkar bra.
Och de kostade väl ca250kr med frakt så de är riktigt billiga! Visserligen får man jobba lite för att få ihop dem bra.

Funderar visserligen på att skaffa ett par i läder från Luna då jag tror läder mot foten är bättre för foten än det konstgjorda material Xeros är gjorda av. Får lätt förhårdnader på hälen med dem jag har nu.

2015-06-22 10:08
Jag har ett par Amuri Cloud från Xero och känner igen det där med att smågrus faktiskt trillar ur kvickt för det mesta. Jag fick ett skavsår av tåstroppen första rundan med dem men det är kanske inte så konstigt eftersom jag bara gått i dem innan. Härlig känsla att springa i sandaler!
Jag har även ett par hemmagjorda men tycker det är lite bökigt med snörningen. Vad har du för snörning?

2015-06-25 09:53
Jag har snörningen som de rekommenderar på sidan. Lägger kanske upp en bild på de senare om jag blir färdig till detSmiley  

2015-06-28 13:09
Jag antar du menar att man snurrar några varv runt benet och sedan knyter mot den delen som går mellan stortån och yttersidan av foten? Får du upp en bild vore det toppen.  

2015-06-29 00:56
Grymt! Jag har gjort ca 500km med mina xeros och de ser fortfarande oanvända ut! Snörena går att tvätta i bh-påse i tvättmaskin om de inte är för slitna. Jag har även experimenterat med paracord (http://paracordshop.se) som har lite bättre hållbarhet med goda resultat så det är ett tips. Hoppas alla känner till xeroshoes.co.uk som bra ställe att handla tullfritt från EU.

Jag har inte fått blåsor/skav på jättelänge men fick en mellan stortån och nästa tån på vänsterfoten häromdagen, blåsor eller andra slitskador på foten från sandallöpning/barfotalöpning går nästan alltid att härleda till hållning och hur man rör sig. Jag hade en sticka i hälen som gjorde att jag inte gick som vanligt men skulle ändå likförbannat springa 16km så då kom naturligtvis blåsan som ett brev på posten :)

2015-06-29 07:03
Går det inte att lägga in bild om man inte har den på någon annan webbadress?
Från hårddisken alltså.

2015-09-05 14:29
I en tråd går det nog inte, men du kan lägga in det som träningsutrustning.  

2015-09-06 16:22
Knuten under tårna på högra foten har tyvärr gått i sönder.
Antar att friktion når man sprungit och gått hår gjort att den gått sönder.
Lyckades snöra om den men snöret blev kortare nu när jag fick klippa av snöret och göra en ny knut. Så slutresultatet blev inte så bra som innan men hoppas det funkar ok.
Ska få nya snöre av Xero som var snälla och skulle skicka ett par.
Dock ändå störigt att knuten ska gå sönder av användningen.

2015-09-17 13:51
Har kört med dessa av och till i flera år och gillar dom skarpt.

Ett tips med knuten är att värma den med en tändare och sedan trycka ihop den med en tång. Värmen gör att den smälter ihop och när man sedan trycker till den blir den nästan platt. Då märks den nästan inte alls.

Själv knyter jag så här: https://www.youtube.com/watch?v=8XrXpiN0vEI

2015-10-01 10:36
Det såg ju smidigt ut! Och kanske håller upp snöret bakom hälen lite? Jag brukar få dra upp det då och då.  

2015-10-01 22:51
Jo jag har kört knuten med tändare och sen tryckt ihop den med polygriptång.
Fick tips att man kunde ta på skolim på ytan på knuten så slits det istället för knuten. Får väl testa det om jag hittar något lämpligt lim hemmaSmiley

2015-11-17 19:40