Bra mat

Koffeinfri - äntligen

Den 28 maj drack jag min sista kopp kaffe pga jag insåg att koffeinet hade en dålig effekt på mitt hjärta.
Abstinensen som pågick i fyra dagar var helvetisk med muskelvärk och extrem trötthet. Men det var värt det - totalt värt det.
Redan under abstinensen kände jag att magen mådde mycket bättre och blev plattare. I slutänden av abstinensen kände jag att jag trots att jag var rätt skör ändå hade bättre flås. En förändring som bestått.
Koffein/tein är ett kraftfullt kemiskt ämne som inte endast rusar systemet utan även påverkar kolesterolet samt lakar ur kroppen på ämnen som är viktiga för musklerna.
Kaffet tränger ut andra smaker och så fort jag lagt av med kaffet upptäckte jag att jag uppskattade örtteer på ett sätt jag aldrig tidigare gjort. Vad gäller kaffe skulle jag inte ens dricka det om jag fick betalt för det.
Så ni som använder koffeinberikade drycker ni skjuter er själva i foten, kroppen blir inte piggar bara slitnare av detta gift.

2015-06-21 15:08
Oj!!! Hur mycket kaffe drack du då för att få sån abstinens?

Jag åker till USA för fjärde gången i morgon och varje resa på 2-3 veckor har inneburit totalt kaffestopp (amerikanskt kaffe är inte drickbart) men inte har jag upplevt det Du skriver om!

Smiley

2015-06-21 20:04
http://www.dn.se/livsstil/halsa/drick-kaffe-for-halsans-skull/

2015-06-21 21:58
Psst Sylvia.
Numera kan man få kaffe i USA som ej smakar som utspätt Atlantvatten.
Du kan få espresso och även restretto.
Espresso är numera vanligt i USA.

PS. Det kaffemärke som säljer mest i USA heter Gevalia. Smiley

2015-06-21 22:53
Jag slutade med cig, det får räcka med att sluta sån som gör livet skönt. Slutade för 5-6 år sen och saknar det varje dag. Det borde forskas på att få fram cigaretter som inte har såna hemska hälsoeffekter, röka är ytterst sympatiskt som aktivitet. Så även att dricka kaffe.

Och nån hälsomänniska som företaget jag jobbade för lät oss prata med, för nåt halvt decennium sen då svenska företag hade råd med sådant, rådde mig att dra ned till 3 koppar om dagen, den sista efter lunch, har följt det och har inga som helst bekymmer som jag kan koppla till koffein.

De här jävla hälsomänniskorna på mer överordnad nivå är folk med rötter i överklassen, som vill se till att de arbetande klasserna hålls i herrans tukt och förmaning, jobbar snällt, och avstår från mer och mer roligt. Vilka har tjänat på att rökpauserna försvann?

2015-06-22 07:59
Barägare har tjänat en hel del.
De påstod i USA att de var emot det, men de visste de skulle tjäna på det.
Konspiration?
Smiley

2015-06-23 09:00
Jag drack 8 koppar om dan (någon enstaka gång 10) och har druckit kaffe o te så länge jag kan minnas. Alla reagerar olika såklart. Men kaffe och koffein påverkar hela systemet och man mår bättre utan.  

2015-07-21 16:01
Kaffe den bästa startern! speciellt innan morgonturen. Den tar vi inte bort.

2015-07-22 13:44
Jag kan förstå att enstaka människor mår bättre när de utesluter vissa födoämnen men om man uttalar sig att kaffe är dåligt, ja då vill jag se några seriösa studier som belägg. Det finns iaf en hel drös med studier som visar att kaffe är bra och befrämjar hälsa så påstår man motsatsen är det upp till bevis!  

2015-07-22 14:59
Håller med Dig Mikael (för en gång skull Smiley ); att generalisera med ett litet "man" när man istället borde skriva "jag" blir inte alltid så lyckat.

K-G, det blev ett antal besök på Starbucks i USA, men hu vad dyrt det var! Speciellt eftersom Tonåringen också har börjat dricka kaffe och verkligen njöt av det...

2015-07-22 17:30
Det finns tillräckligt med studier som visar att kaffe har negativa effekter på organismen. jag tyckte som ni tills jag såg hur mycket kaffet drog upp puls och blodtryck. Självklart eftersom - ingen - förnekar att kaffe är stimulerande. Det är ju därför det ingår i sk energidrycker etc. Men den "energin/stimulansen" man får är fejk.

Vad koffein gör är att det kör igång hjärtat TROTS att kroppen inte behöver det. När man så verkligen behöver att pumpen drar igång är den redan lite trött. Denna effekt märkte jag tämligen omgående, att jag kände mig mindre andfådd och "pulsig" efter att ha cyklat upp för några rejäla uppförsbackar på väg till arbetet.

Efter att jag slutat med kaffe har pulsen sjunkit avsevärt.

Att stimulera sig med koffein är inget annat än att stressa hjärtat.

Och jag var inte "känslig" för kaffe eftersom jag kunde dricka kaffe mitt i natten och gå och lägga mig och somna utan problem. Och jag fick aldrig hjärtklappning eller kände mig stirrig - inte ens när jag druckit tio koppar svart mörkrostat kaffe. Det var inte förrän jag såg blodtrycket och sedan när jag slutat och upplevde abstinensen som jag verkligen fattade vad koffein gör med kroppen!

Men precis som ni var jag beroende.

2015-07-23 12:32
Nja.
Kaffe är ett tillskott som gör mig på gott humör. det är mitt försvar.
Jag har genom livet ätit + druckit det som gjort mig glad.
Har fungerat utmärkt i hittills 77 år.
( OK. Min mor som lagade fantastisk mat men tvingade ibland i mig + syskon ej så god mat. Dessa avarter har jag slutat med. )

Tror att man vid intagande av energi bör sätta njutning på 1:a plats.
Är jag på dåligt humör så är jag kass. ;-)

Sylvia. Glad att du nu fann gott kaffe om än lite dyrt. Smiley

2015-07-23 18:47
Fast, Slow Fox, varför överdriva?

8 koppar/dygn är ju sjukt mycket! Inte konstigt att Du inte mådde bra av det! Överdriver man vattendrickande blir man rätt kass också...vad hände med ordet lagom?

Själv dricker jag 3 koppar per dag, har ett utomordentligt fint blodtryck (125/70) och klarar mycket väl av veckor utan kaffe utan att känna abstinens.

Så, som med mycket annat, det handlar i mångt och mycket om mängder. Klarar man inte att sätta gränser - ja, då får man lida. Det kan man nog applicera på det mesta i livet.

Ja, K-G, det blev lite dyrt men de få kaffedroppar vi ändå köpte var himmelskt goda. Smiley

2015-07-23 22:05
8koppar är fult normalt  

2015-07-24 06:38
Fniss jag dricker aldrig kaffe, för det smakar illa. Däremot dricker jag te, ett par kannor om dagen. Under en period slutade jag dock HELT och drack bara örttéer och vatten (och så öl förstås) men inget koffein, bara för att se om jag kunde, detta för att någon undrat hur mycket thé jag egentligen drack och då började jag undra själv :)
Då hade jag inga problem att sluta och sedan började jag igen. Men för ett tag sedan märkte jag att får jag inte mina tre-fyra muggar till frukost då får jag huvudvärk, så det kanske är dags för en avgiftning igen?

2015-07-24 18:56
Alltså Sylvia,

Man kan vara beroende även av 3 koppar...

Dessutom är det lite sent att moralisera mitt kaffedrickande eftersom jag har slutat. Lågt Smiley

Inte som ett "straff" för överkonsumtion utan för att jag kommit till en punkt när jag insåg att nu är "bäst före datum" för kaffet passerat.

Din aggressivt anklagande ton som skuldbelägger mig ger mig en känsla av att du kanske är mer beroende av koffein (som inte bara är kaffe utan sportdrycker etc) än du tror.

På något sätt känner jag igen mig från tiden innan jag slutade med kaffe. Smiley

Hej tedrickare Smiley Te innehåller ca 50 % så mycket koffein (tein) som kaffe så om man dricker mycket blir det mycket. det också

Du som är 77 år ;-) och inte har sett någon problematik av kaffet är det bara att konstatera att alla kroppar är olika vilket. Men koffein och andra ämnen påverkar alla kroppar om än i olika grad.

2015-07-25 18:35
Ledsen att Du upplevde Dig bli trampad på tårna Slow Fox. Det var inte alls min intention med mina inlägg.

Moraliserande och skuldbeläggande över kaffedrickande sköter Du alldeles utmärkt själv i Dina egna inlägg. Du menar att vi kaffedrickare skjuter oss själva i foten och är koffeinberoende.

Må så vara. Jag gillar mina tre koppar kaffe per dag. Smiley

2015-07-25 19:59
koffein är bara bra för kroppen  

2015-07-26 08:51
Te är faktiskt ibland starkare än kaffe, när man rostar kaffet så förstör man en del av koffeinet (starkaste kaffet ska tydligen vara finskt ljusrostat kokkaffe(?)), och per kopp så brukar tekoppar ofta vara dubbelt så stora som kaffekoppar. Vissa extrema thésorter har väldigt hög koffeinhalt och rekommenderas faktisk att man brygger thé på dem två eller flera gånger ( de är också väldigt dyra).

Nej koffein är inte alltid bra, vi använder det för att bränna ljuset i bägge ändar.
De flesta av oss borde förmodligen sova mer och inta mindre koffein, men det har vi inte tid med så vi slår gärna i oss lite uppiggande.

Samtidigt tycker jag thé är gott och hjälper till att komma igång så jag slutar inte :/
Tycker däremot att det är en bra idé att fundera över vad man är beroende av.

2015-07-26 10:02
Jo, man bör väl fundera över det ibland.
Tycker väldigt bra om kaffe på morgonen och de gångerna kaffet av någon anledning inte hunnits med har nästan hela dagen förstörts av bakslaget, så på det sättet är det ju en nackdel att vara beroende.
Försöker då och då göra en liten justering av kaffeintaget. Speciellt när det är tråkigt på jobbet upphopas antalet koppar per dag för finns inget annat att göra...
Har ingen orsak till att sluta helt dock, men en kopp om dan (stor kopp) funkar utmärkt för min del, resten är bara vana.
Kanske skulle testa hålla paus nån gång bara för att se vilken effekt kaffet har på mig. Ett par veckor borde kanske ge utslag. Smiley

2015-07-26 11:51
...och jag väntar fortfarande på något slags belägg för att koffein ska vara skadligt. Ja, förutom den "nyktre" koffeinistens egen utsago dåSmiley  

2015-07-26 14:19
Jag tror det är väldigt svårt att göra en studie på effekterna av att ersätta sömn (och näring) med koffein. Problemet med koffein är att det låter stressade människor göra det, och även ersätta såna vilostunder som lunch och middag med en mer koffein, och för lite mat, men att göra en studie av effekterna av att leva så långsiktigt och precis visa att det beror på koffeinet det lär vara svårt.
Logiskt så är det inte svårt att få det till att om man ersätter behov som sömn och näring med något stimulerande som koffein (eller diverse av forntida bantningspreparat som preludin, starkare grejer) så tar kroppen stryk.

Anekdotiskt så var det en journalist på SvD, vars namn är helt väck just nu, som berättade om sitt envisa eksem. Hon gick till en homeopat hon blivit rekommenderad, han tittade på henne och sa "du ska sluta dricka kaffe", hon fick förmodligen någon meningslös salva också, men hon slutade iaf och tänka sig eksemen försvann, men som hon konstaterade, hon SOV ett par timmar till per natt när hon inte längre drack en massa kaffe för att hålla sig vaken och klara deadlines. Utan kaffe blev hon tvungen att dra ner till ett tempo hennes kropp klarade långsiktigt, och immunförsvaret kunde fixa eksemen. Sedan började hon med kaffe igen, men i mycket mindre mängder, för sällskaps skull.

Alla som någon gång överdoserat koffeintabletter och inte kunnat sova och fått hjärtklappning etc lär nog också ha invändningar mot att koffein bara är bra.

Napoleon lär ha drogat sina soldater med kaffe före slag, vanligt folk hade inte råd med kaffe på den tiden och de var inte vana vid effekterna och blev pigga, aggressiva och uthålliga.

2015-07-26 14:46
Att ersätta sömn med koffein är förstås sjukt dåligt, men det har ju med att det är skadligt att inte sova nog. Samma sak med att försöka stänga av kroppens signaler vid hunger eller törst. Själv så slutar jag normalt att dricka kaffe vid 15-16 på eftermiddagen för att vara säker på att inte störa sömnen.  

2015-07-28 11:22
Får du i dig tillräckligt med koffein så kan du inte sova, det går alltså att överdosera och då är det knappast "bara bra" - det är så med det mesta, t ex vatten och salt.

Personer med hjärtproblem kan också rekommenderas att dra ner på koffeinet för att det bidrar till problem med extraslag, pulsrusningar etc.

2015-07-28 12:18
Mikael, om du inte sett någon forskning beror det på dina egna efterforskningar. När jag började undersöka koffeinets effekter hittade jag snabbt tillräckligt mycket info för att bilda mig en bra bild av koffeinet.

Angående sömn har jag gjort följande observation:
Precis när jag slutat hade jag svårt att somna.
Nu två månader senare behöver jag sova mindre än tidigare vilket jag antar beror på att sömnkvalitén förbättrats, dvs sömncyklerna genomförs utan störningar vilket leder till att det reparations och arkiveringsarbete som utförs under sömnen kan genomföras mer effektivt.

Tack för alla bra synpunkter Smiley

Och till er frustrerade kaffedrickare. Eftersom jag själv varit kaffedrickare och vet hur det funkar. Vet jag att man självklart inte kan övertyga någon om något som den inte är motiverad till. Därför är det jag skriver här inte riktat till er alls. Jag riktar mig till dem som i likhet med mig själv börjat ana att koffeinet inte var så oförargligt som man trott.

Att lägga ner tid på att dissa mig och det jag skriver ser jag som slöseri med er tid. För mig får ni dricka hur mycket kaffe/energidrycker ni vill - det är era kroppar. Däremot uppnår ni ingenting genom att dissa mina inlägg.

2015-07-28 12:38
Fortfarande ingen länk till studie...  

2015-07-28 13:47
http://mittkok.expressen.se/artikel/10-anledningar-till-varfor-du-ska-dricka-...  

2015-07-28 18:15
Den länken var bara så bra.  

2015-08-07 14:29