Bra mat

Sportdryck och Fodmaps?

Okej, jag vet knappt vad jag pratar om men jag är visst överkänslig mot fermenterbara kolhydrater. Jag kör gärna långt, länge och flera dagar på raken och behöver då fylla på med energi. Eftersom att vanlig sportdryck resulterar i totalt maghaveri vill jag gärna ha tips på om det finns någon som kan fungera ändå? (Fodmaps)

/kolhydratjunkie (snart fd)

2015-06-11 22:29
Okej, om du inte har så mycket information kanske denna podcast kan hjälpa Smiley

http://www.enduranceplanet.com/chris-kelly-the-truth-on-resistant-starches-wh...

Har du även problem med Vitargo? Har du testat den andra "superstärkelsen" UCAN?

2015-06-12 07:33
FODMAP´s är en ganska bred kategori. Är du utredd för vilka typer av fermenterbara kolhydrater du inte tål? Det är väldigt sällan det handlar om precis alla typer och ofta går att hitta livsmedel som fungerar utmärkt.

Koncentration har också med ev problem att göra. Blanda en svagare kolhydratdryck och se hur du reagerar på denna.

2015-06-12 07:51
Jag fick beskedet i förra veckan :( och kommer få remiss till Dietist för utredning av vilka och hjälp med hur jag ska tänka/äta. Så förhoppningsvis är det inte allt. Men dietisten kommer jag inte få träffa förräns efter sommaren.

Eftersom att jag bara använder Vitargo som laddardryck och sedan kör annan sportdryck (Maxim) är det lite svårt att avgöra om Vitargo funkar bättre än andra. Ska testa, läste på att den har sötningsmedlet aspartam som ev är snällare mot magen än alla som slutar på -ol och fruktos.

Har även testat väldigt svag sportdryck (Maxim) tror att det funkar lite bättre, men tveksamt om det går flera dagar på raken...

Ska köra Craft Bike TransAlp (7 dagar MTB i Alperna) om ca 5 veckor och skulle behöva hitta något och hinna testa innan som funkar att för att få i mig kolhydrater utan att haverera.

2015-06-15 21:03
Vitargo electrolyte i 2/5 kg-varianterna verkar vara sötad med aspartam, men citronsmaken i 1 kg-påse är sötad med sukralos (den smakar dessutom i mitt tycke riktigt illa, men det är en annan femma).  

2015-06-17 14:11
Testa denna http://www.tailwindnutrition.se/
Jag vet en löparkompis som får problem med magen när det gäller sportdrycker men med denna fungerade magen :)
Jag har testa denna och den fungerar riktigt bra.

2015-06-25 23:13