Barfotalöpning

Vivo Evo Pure vs Vivo Stealth

Hej!

Jag tillhör skaran som inte klarar av att ersätta samtlig löpning med helt barfota, så trots att detta är barfotagruppen så vill jag ställa en skofråga. Smiley

Är det någon här som har erfarenhet av både Vivo Evo Pure och Vivo Stealth? Vad är den huvudsakliga skillnaden? Varför tycker du att man bör välja den ena framför den andra?

Jag har ett par Vivo Trail Freak, som jag använder i terrängen, men söker nu ett par att använda på vägen, när jag transportlöper hem. Jag känner att jag inte vill fortsätta med skor som inte tillåter min fot att röra sig så naturligt som möjligt!

Kram,
Jenny

2015-06-08 20:28
jag har flera skodon från vivobarefoot: synth hiker, one, trail freak(+wp) och gobi. Jag tycker mycket om sulan på one för asfalt- vilket är samma som på gobi. Om jag inte springer med nakna fötter på asfalt föredrar jag one framför vibram fivefingers, vilket har lite för bra grepp (något jag tycker är siltsamt). På trail springer jag bara med vivobarefoot på vintern, på sommaren tycker jag tåskorna passar bäst Smiley

2015-06-08 21:29
Haha, det blev storshopping i Vivo Concept Store i Stockholm...

Det blev ett par sandaler, Ulysses att använda till vardags.

Jag köpte även ett par Evo Pure i orange/grönt att ha som transportlöpningsskor. Det visade sig att Stealth är tyngre och mer sko, för de löpare som har behov av känslan av mer sko. Således kändes Evo Pure som skon för mig...

Jag köpte dessutom ännu ett par Evo Pure, i lila och blekgrått, att använda när jag gör hembesök i tjänsten. Mina gamla arbetsskor håller på att falla i bitar, så jag slog till! Varför inte, tänkte jag!

Kram,
Jenny

2015-06-09 20:16
Jenny, hur mycket lättare är dina Evo än Stealth? Jag köpte ett par Stealh ifjol som jag sålde då jag tyckte de var för tunga! Nåja allt är ju relativt men med enbart 3mm tjock sula tyckte jag det kändes konstigt med en sko som vägde ca 220 gram. (Lika mycket som de Adidas Adios Boost jag har)
Vet inte om det är bara jag men jag fick inte alls samma känsla som med mina Merrell Vapor glove där sulan är 5-6mm men hela skon mycket mindre strukturerad och ombonad. Tror inte de väger mer än 160-170g max

Ration vikt - dämpning/sultjocklek blev helknasig i alla fall och med en sån tunn sula vill jag att de ska kännas som fjädrar på fötterna..

2015-06-11 13:57
Hej Mikael!

Innan jag åkte till Vivo Barefoot Concept Store Stockholm läste jag på om produkterna. På deras hemsida står det:

Evo Pure, vikt 210 gr. Yttersula 3 mm, uttagbar innersula på 3 mm.
Stealth, vikt 130 gr. Yttersula 3 mm, uttagbar innersula på 3 mm.

Jag tror att de har blandat ihop vikterna, för Stealth är klart tyngre än Evo Pure, det kunde jag känna i butiken. Evo Pure har inte någon innersula.

Jag hade mina lila Evo Pure på förmiddagen på jobbet idag, på eftermiddagen hade jag mina vanliga arbetsskor.

Idag valde jag att springa en del av hemresan, och då gjorde jag det med mina rosa/limefärgade Evo Pure. För att vara snäll mot kroppen så valde jag att bara springa 5 km. Skorna funkar riktigt bra, de är sköna och sulan gör att jag känner stenar och grus, men stenarna och gruset känns inte vassa som när jag springer barfota.

Skorna är härliga och är man van med minimalistiska skor, eller att springa barfota, så kan jag verkligen rekommendera dem! Stealth är betydligt mer "sko" och således mindre intressant för just mig, men säkert fungerar den bra för andra! Evo Pure känns fjäderlätta, även om jag har några ännu lättare skor från New Balance. Det är nog materialet i själva sulan, som är punkteringssäker, som väger en del. Likaså tror jag att de skulle kunna byta till tunnare skosnören och lite kortare... Å andra sidan skulle jag vilja att plösen var några mm längre!

Kram,

2015-06-11 20:03
Jag har kört både Trail Freak, Pure, Stealth, samt tidigare modeller länge. Jag ser ingen anledningen att välja Stealth framför Pure men skillnaden är att det är mer stabilitet inbyggt i formen. Jag köpte Stealth då Pure inte fanns.  

2015-06-23 09:54
jag föredrar evo pure för löpning framför stealth. Egentligen för casual med men där använder jag nog min stealth mer. kan inte riktigt säga varför, det är typ samma sula men evo pure känns bättre för löpning för mig.  

2015-06-29 06:58