Styrketräning

Hjälp med program/schema

Hej. kör ju oftast när jag gymmar 10*3 per övning. Sen är jag klar med den övningen.
Men har nå nå tips på hur man kan göra när man kör tex knäböj eller marklyft att man kör många set på en å samma övning men lite olika reis å vikt å så.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
 

2015-05-12 00:01
Hej

Jag kör 100 reps på varje övning (en öving per muskelgrupp)

Idag blir det knäböj, målet är att göra 100 reps på samma vikt, på högst 4 set.
Ofta blir det ganksa många reps första settet, sen dalar det.
Jag kör så här på varje muskelgrupp. så tex måndag:
Bänkpress 100reps
hammercurl 100 reps
tisdag:
Latsdrag 100reps
Dips 100 reps

Oftast kör man ju som du säger 3*10 och kanske 3 olika övningar = 90 reps

Jag tränar på lunchraten och behöver vara effektiv, och jag har märkt att kroppen reagerar bra på detta.

Hoppas du förstår vad jag menar.
Lycka till
 

2015-05-12 07:43
Yes. Jag fattar :)
Men då kan du inte köra så tunga vikter?

Hur ofta ökar du på vikter på dina övningar?
 

2015-05-12 09:38
Vad vill du ha ut av träningen?

Jag tycker själv att pyramidträning är bra för att öka styrkan. Det innebär att du tränar exempelvis 10 reps på en vikt, 8 reps på lite högre vikt, 6 reps på ännu lite högre vikt, 4 reps lite högre, 2 reps lite högre och sen går du neråt igen 4, 6, 8, 10. Man blir ganska slutkörd på det men kan gå upp på en ganska hög vikt.

Även 3-5 reps på en tung vikt, sen sänka vikten och göra 4x8 är ett bra sätt. (Styrkelabbet.se's styrkeprogram.) Detta fungerar riktigt bra både för styrka och för viktnedgång.
 

2015-05-12 10:12
Hej
Nej, det blir inte så tungt ibörjan... :) men i stutet ligger jag på kankse 8-5 reps innan jag når 100
Jag höjer när jag når 4 set
 

2015-05-12 13:37
Keptak... Jag är ute efter att bli stark. Som bamse typ 🙈😃
När man går upp i reps igen. Då minskar man vikterna igen oxå?
 

2015-05-12 14:22
Stark som Bamse blir man av Stronglifts 5x5 eller Starting Strength. 3 dagar i veckan, 3 övningar per pass. Funkar utomordentligt bra.  

2015-05-12 20:00
Ok. Kanske får testa de då :)
Finns de nå bra program. På svenskan om dedär 3*3?
 

2015-05-12 21:39
Ett jäklar kort svar så här mitt i natten....

Få rep, hög vikt och många set. Det är grunden för styrka.

Varianterna inom detta är enormt många, det finns bokstavligen 100-tals program som bygger styrka. De alla dessa program har gemensamt (som Bennys) är att de är progressiva program.

Allt över 6 rep i huvudövningar kan du i princip strunta i och allt annat blir komplettering på lägre vikt och fler rep för att ge svagheterna lite extra.
 

2015-05-12 23:21
Ja, då går man ner på samma vis som man gick upp, ju lättare vikt desto fler reps. Jag fick detta program av pt när jag ville bli starkare i marklyft. Utmana musklerna.

Det andra jag nämnde (tungt 3-5 reps följt av 4-8 lättare) funkar riktigt bra, i alla fall för mig. Jag har gjort det ett tag och fast jag de flesta dagar ligger på kaloriunderskott har jag ökat i styrka. För att variera lite testar jag nu 3-5 tunga reps följt av 5x5.
 

2015-05-19 10:12
Jag är inne på Bennys linje. Vill du bli stark -> kör Starting Strength eller Stronglifts. Det var så jag började och nu är jag hyfsat stark, tycker jag själv. Smiley  

2015-05-20 09:43
Elin. Hur körde du då då när du började?
Hur började du med vikter å så? Å långt var ett träningspass?
 

2015-05-21 15:31
http://stronglifts.com

http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/

http://startingstrength.wikia.com/wiki/The_Starting_Strength_Novice/Beginner_...
 

2015-05-21 20:16