Styrketräning

Återhämtning eller inte?

Skall väl börja med att säga att jag minns Högeromläggningen och Neil Armstrong på månen, tror det kan spela viss roll:

Jag hade ett långt avbrott på träningen, slutet av februari och en månad framåt, mådde skit efter en tandutdragning och en massa sviter efter det(bit försiktigt i påssallad), och har efter det tränat sen slutet av mars. Och det är fruktansvärt tungt i passen. Inte på allt, men då jag kör t.ex. bänkpress är det som om musklerna är mer utmattade än svaga. Tycker jag börjat lugnt, bara två pass i veckan, men det "släpper inte". Samma sak då jag löptränar. Låren är fruktansvärt... slut. Känner att kondisen finns där, men det kommer inget kroppsknark och lindrar.

Vad kan det bero på? Vad göra? OK, jag är inte 25, men förra året gick all träning hur bra som helst. Frågan är lite, dra ned på träningen, eller är det bara en naturlig reaktion, och bara köra på med 2 pass löp i veckan och 2 pass styrka? Har tränat i decennier, länge sen jag fick ett sånt här långt avbrott. Vet inte riktigt hur jag skall hantera de signaler som kroppen skickar ut.
 

2015-05-07 07:45
Träning brukar alltid gå lite upp och ner, efter en så lång paus är det nog bara att bita ihop köra så mycket kroppen orkar och ev lite extra. Kanske du ska slänga in nån vilodag extra ibland men annars tror jag du snart tillbaka i "gammal god form"

Lycka till
 

2015-05-07 16:16
För just löpningen så känner jag igen det lite som du beskriver, underliggande kondition finns oftast kvar, men ibland är det tyngre att uppnå samma distanser eller löpningskvalité p.g.a. slitage i t ex. lår som tidigare inte kändes av på samma sätt.

Mitt tips är att kanske ta ett lite lugnare tempo, och försöka uppnå samma distans, ibland efter ett uppehåll så har man kanske ätit onyttigt eller inte förbränt det man stoppat i sig på ett lika optimalt sätt som när man väl var i fullgång med träning innan uppehållet. Då kan det behövas en tid att förbränna och få ut "gifter" som träning hjälper till att rensa från kroppen som gör framtida liknande träningar lika lätta som de var förut. Så fortsätt träna, minska kanske tempot men försök uppnå samma distans som förut, kombinera lite styrka med din löpträning, är det just låren du känner det i kan det vara att under ditt uppehåll om du inte var lika aktiv med promenader/löpning att du behöver aktivera benen mer igen, prova gå lite promenader och längre sådana kanske för att få igång kroppen lite igen, det hjälper :)

Jag har ibland kunnat känna av en "tyngd" i ett löppass efter att ha haft uppehåll där man ätit på som vanligt och kanske ibland unnat sig lite onyttiga saker, och den tyngden hänger över mig de första 25-35 minuterna, men sen vid 40-45 minuter så känns det oftast som man "sprungit av det" eller på något vis gjort sig av med den tyngden och det börjar då plötsligt återgå till hur det brukade vara förut.

Så ge det tid och kämpa på :) Det kommer nog tillbaka ska du se ^^
Lycka till!
 

2017-02-17 11:07