Löpning - Lopp och tävlingar

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2015-04-20 20:20

Göteborgsvarvet (2016)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2016-05-21
Plats: Sverige - Göteborg
Sträcka: Halvmarathon
Typ av träning: Löpning

http://www.goteborgsvarvet.se

Göteborgsvarvet är till deltagarantalet världens största halvmaratonlopp, 21 kilometer, som årligen arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund i mitten av maj i Göteborg. Tävlingen startar utanför och går i mål på Slottsskogsvallen.
Loppet går medurs runt Göteborg – först genom de västra stadsdelen Majorna och därefter via Älvsborgsbron över Göta älv till Hisingen. På Hisingen går loppet österut längs den norra älvstranden och sedan via Göta Älvbron tillbaka över älven till fastlandet. Loppet går sedan genom centrala staden via bland annat Kungsportsavenyn och tillbaka till Slottsskogsvallen.

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

557 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Dags att lägga planerna reda nu? Smiley  

2015-04-20 20:22
Tja det är väl lika bra att starta tråden för 2016 års lopp.
Det finns en nyhet och det är att från 2016 så kan du sälja din startplats till någon annan hågad löpare.
http://www.goteborgsvarvet.se/21km/namnbyte-goteborgsvarvet-2016/

2015-04-20 20:22
Åååh!!! _Det_ var ju inte en dag för tidigt! BRAVO!!!

2015-04-20 20:24
Är det lönt att springa seedningslopp inför varvet när man har som ambition att bara komma runt på någorlunda vettigt vis eller hamnar man i en jobbig blandad kompott med allt från kaniner till sniglar om man kör oseedat?  

2015-05-24 13:47
Det beror på hur snabb eller långsam du är. Det finns en reptid som man måste klara av så om du är väldigt långsam och startar i en av de sista grupperna så kan du få svårt att hinna runt. Dock tror jag att man måste vara väldigt långsam för att riskera repet.  

2015-05-24 16:07
Sista grupp startade 16:00 2015 och reptiden vid 13,8 km var vid 17:40 och målet stängde vid 19:00.
Om man bara springer bitvis och går fort övriga biten klarar man lätt de tiderna. Ett snitt på 8½ minut per kilometer räcker alltså.

2015-05-24 17:14
Så fasligt snabb är jag väl inte men hittills har jag alltid lyckats fastna i trafiken i de mindre lopp jag sprungit där glada motionärer går i bredd och inte visar hänsyn bakåt och med de tävlingsrapporter man läst så var banan smalare på sina ställen och mycket trafik på andra ställen så då kan man lika gärna springa loppet i Växjö.

Om inte annat så kommer jag se utveckligen under året eftersom jag sprang där 1:a maj och se om det blir någon utveckling till augusti.

2015-05-25 09:16
Den vanligaste regeln är att de långsamma ska hålla sig till höger.
Den väg som jag oftast brukar välja för att ta mig fram snabbt är just längst till höger. Där är knappt någon. Ibland finns det folk som faktiskt följer regeln med att hålla till höger, men det finns så gott som alltid lite utrymme kvar som gör att man kan passera.

Ytterspår ska helst väljas i alla kurvor. De flesta tenderar till att köra innerspår vilket lämnar jättemycket utrymme i ytterspåret. Så jag försöker alltid göra motsatsen till vad "flocken" gör.

I vätskedepåer tar de flesta vatten och sportdryck från de första borden. Spring till de sista borden istället.

2015-05-25 09:49
På tal om seedningslopp, någon som vet när anmälan till seedningsloppen inför 2016 års varv öppnar? Smiley  

2015-05-25 12:58
Seedningsloppen på hösten. Där brukar anmälan öppna i september. Seedningsloppen i mars. Där brukar anmälan öppna vid jul.  

2015-05-25 17:46
Okej, tack!  

2015-05-25 19:02
Fast seedningsloppen drar ju igång redan i augusti, det första i Borås den 16/8. Då öppnar nog anmälan före september...

http://www.goteborgsvarvet.se/seedningslopp/

2015-05-25 19:27
Oppsan var det så tidigt i Borås. Jag då torde det vara något som kommer rätt snart.  

2015-05-25 21:11
Christian jag hamnade i startgrupp 17 i år, vilket får sägas vara "långt bak" (jag DNS:ade ifjol pga en konfirmation och året innan var det värmebölja med en skittid som följd) och jag lyckades ändå plocka drygt tusen placeringar på min väg mot målet - hyfsat otränad för tillfället.

Min erfarenhet från sju varv är att även om det går löpare i bredd så flyttar de på sig om man ropar och i de allra flesta fall är det enkelt att springa förbi gångarna.

Anmäl Dig så tidigt som möjligt.

2015-05-29 23:36
Tanken är att jag ska anmäla mig på måndag Smiley

Men då låter det mer som om seedningsloppet i Växjö får ses som frivilligt om jag vill springa ett extra lopp och se om jag utvecklats något sen jag sprang Växjöloppet som går bitvis på samma bana.

2015-05-30 13:39
Klart och betalt! Smiley  

2015-08-20 15:40
Smiley

GöteborgsLarvet drar andra arrangörer till domstol, om de försöker heta NågontingVarvet: http://www.marathon.se/aktuellt/g%C3%B6teborg-till-domstol-f%C3%B6r-att-skydd...

Inga mer pengar från mig till GöteborgsLarvet!

2016-02-12 08:47
Hej på er! Har hamnat i startgrupp 23. Det funkar inte för mig. Måste starta tidigare. Någon som vet hur strikt det är...? Kan man smita in tidigare grupp? Som damerna med barnvagn som brukar kunna klämma in sig i startgrupp 1 på Tjejmilen... :-D  

2016-04-20 20:14
Enligt infon som kom med så blir det diskning om du startar i fel grupp.

Från hemsidan:
"Det är viktigt att du startar i rätt grupp. Löpare som startar i en tidigare grupp än den de tilldelats kommer att plockas bort ur resultatlistan. Det är inte tillåtet att byta startgrupp eller att överlämna nummerlappen till en annan löpare."

2016-04-20 21:10
*Anna* Du blir automatiskt diskad om ditt chip startar tidigare än du borde, även om du lyckas slinka förbi alla funkisar som står och kollar när man går in i fållorna. De är jättestränga.

2016-04-20 21:31
Jaha... Då får jag väl ingen tid då... Kan inte vänta så länge. Suck.  

2016-04-21 21:32
Jag ska springa "Wings for life world run" två veckor innan Göteborgsvarvet. Är det någon som har nån känsla för om man kan pressa sin kropp till max där och vara fullt återhämtad till varvet eller om man borde köra ett lugnare upplägg på wings?  

2016-04-22 22:56
Det hänger ju mycket på hur bra återhämtning du har, det är ju inte omöjligt att du med lite smart regi mellan loppen kan vara i toppform igen till Varvet. Fast jag hade nog inte chansat, om Varvet är huvudloppet så hade jag nog tagit det lite lugnare än max på Wings for Life men det är ju utifrån att jag vet att jag behöver mer än två veckor efter en maxprestation för att vara återhämtad. Du kanske är rappare i återhämtningen, det vet jag inte Smiley  

2016-04-22 23:24
Imponerande snabbt i år för eliten!
Herrsegraren under timmen!
Damsegraren så när att gå under 1:08.

SmileySmiley

2016-05-21 22:14