Pulsklocka / GPS - Endast Garmin.

Fel höjddata vid import via Funbeat.

Det kanske finns i en annan tråd men när jag importerar mina träningsfiler direkt via Funbeat så är höjddatan helt fel. Dvs höjdmeter man tar upp och ner på en runda.

Tex idag så tog jag enligt Garminconnect 73 höjdmeter på dagens runda men enligt funbeat var det närmare 300m.

Är det någon som har en lösning på problemet? har en Garmin FR 220.

MVH

2015-03-18 09:35
Vilket värde står det i klockan (alt på garminconnect utan tillägget med att hämta höjdmeter från karta?)
Jag tror felet ligger i klockan för jag har själv upplevt samma sak (och fått veta att GPS är ett uselt instrument för att mäta höjdförändringar)
Därför har garmin connect (och liknande program/sidor) ofta funktioner för att hämta höjddata från kartan man laddat upp istället.
Jag tror Funbeat bara köper klockans rådata rakt av utan att hämta det från kartdata

2015-03-18 14:14
Tack för bra svar!

Visst är GPS ett dåligt sätt att mäta höjdmeter på, det vet jag också sedan innan. Man bör väl ha barometer som mäter lufttrycket i klockan för att få ett rättvist värde?

Det låter jättevettigt att Garminconnect använder kartorna istället. Annars skulle det ju inte skilja så mycket. Det är också sjävlklart att Funbeat övervärderar höjdmeterna mycket. Men jag kan tycka att Garminconnect undervärderar litegrann (Baserat på upplevelsen av passet) :)

2015-03-19 11:15
Jag har gett upp tanken på höjd. Det är för bongo helt enkelt. Diffen mellan klockan, Garmin Connect, Sporttracks, Funbeat och jogg blir smått komiskt. Det trots att jag har barometrisk mätning i min Garmin 920. Kartorna är förstås inte precisa, och inte heller är det precist det spår som GPS-klockan får fram. Och barometern är beroende på lufttrycket. Hur stor sannolikhet att lufttrycket inte varierar under rundan?

*Om* jag skulle ge mig på att ha koll på höjden så skulle jag köpa en klocka för just det ändamålet. En som jag kan kalibrera, och kalibrera allt eftersom. Och först naturligtvis läsa in mig mer i ämnet, nu spånar jag trots allt litegranna.

Jag nöjer mig med att bestämma mig för ett (1) ställe att titta på, och ha det er som jämförelse mellan olika pass - mer än att räkna absoluta meter.

2015-03-19 13:32
Det är lite märkligt att höjdvärdena rimliga när datan läses av i Garmin Connect. När man sedan importerar det i Funbeat så blir plötsligt värden flera gånger högre. Och det blir alltid högre. 2,5 timmes hyfsad slätlöpning kan ge 600 höjdmeter upp och ner.  

2015-12-15 09:51
Vi har nog (minst) 2 problem här.

1) Mätning av höjd i sig fungerar som bekant ganska dåligt med gps-teknik.
2) Hur man räknar ut totala höjdmeter (upp resp ner).

Punkt 1 löser man genom att använda en klocka med barometrisk höjdmätning. (Funkar bara dåligt vid kraftig väderförändring (hög- till lågtryck tex) under passet.

Punkt 2 är besvärligare. Det som verkar så enkelt är inte det. (Jag har försökt så jag vet - i min gpx2tcx-algoritm). Det som verkar enklast är ju att man adderar alla plus-höjder mellan två mätpunkter till en "Upp-räknare" och alla minus-höjder till en "Ner-räknare".

Om man springer på ett platt underlag kan det då ändå bli många höjdmeter upp och ner eftersom även om varje upp och ner kanske bara är någon cm så är det många mätpunkter tex vid mätning varje sekund! Därför måste algoritmen tex bestämma en minimiförändring (över en eller flera punkter) för att den öht ska räknas. Eller någon annan strategi. Det viktiga är att det finns ingen som helst standard hur man ska göra...
(Eller?)

2015-12-21 21:36
Det förklarar ju inte varför den inte bara plockar över de värden som finns i Garmin Connect. De höjdmetrarna som reggas där verkar rimliga. I Funbeat blir det plötsligt flera gånger större.  

2015-12-23 13:19
Garmin connect har väl en plug-in (eller är det standard numera) som gör om höjddatat från klockan enligt karta istället = mycket nogrannare medan Funbeat tar in rådatan från klockan  

2015-12-27 12:53
Precis -AT- - dom inställningarna brukar vara vettiga beroende på vilken klocka man har, men om funbeat tar den siffran eller om dom räknar själva (troligast) vet jag inte!  

2015-12-27 18:10
Går inte det att fixa?  

2015-12-30 14:59
Överföringen från garmin skickar över den ursprungliga fit-filen som klockan skapade. Man får alltså inte med någon efterbehandling som gjorts på Garmin Connect.

För klockor utan barometrisk höjdmätning så ersätter GC som default klockans uppmätta höjdkurva med data från en databas - vet man positionen i latitud och longitud så kan man från kartdata få ut höjden. Denna höjdkorrigering skickas alltså inte med till andra siter som t.ex. funbeat utan funbeat visar den ursprungliga datan som klockan fick från GPS - och GPS höjddata är har dålig noggrannhet.

Detta går inte att fixa på funbeats sida utan då måste garmin göra om funktionen på sin sida. Alternativt måste funbeat skapa en egen höjdkorrigering.

2016-01-06 21:04
Jag fixar det genom att i efterhand ändra höjdskillnaden manuellt...
Smiley

2016-01-07 09:18
Ja det gör jag med  

2016-01-07 12:41
Jag har en fenix 3. Ska man då använda sig av autokorrigering i gc ?  

2016-01-14 20:27
En fenix 3 har barometrisk höjdmätning och då ska höjddata inte korrigeras!
Det är redan inställt rätt i connect.garmin.com

2016-01-14 20:29
Bara ett litet tips (åtminstone inte helt ovidkommande för denna tråd) från Garmin Support (ordagrant citerat), angående Forerunner 910XT:
"Din Forerunner beräknar höjden med hjälp av en barometrisk höjdmätare. Dock så är höjdmätaren känslig för väderförändringar och trycksatta område. Vi rekommenderar er att ni kalibrerar höjdmätaren innan ni använder funktionen:
1 - Gå till den plats med en känd höjd
2 - Välj MODE -> GPS -> Spara Plats
3 - Ange höjden i fältet HÖJD
4 - Välj OK"
Jag gissar att man (tyvärr...) måste göra detta inför varje enskilt pass, åtminstone varje dag.
/Pelle

2016-10-13 19:23
Något fel är det, vid importen, med min senaste klocka Garmin FR 235. Tidigare haft 910XT och då har import av höjd åtminstone stämt med det som anges i klockan och i Garmin Connect. Med den nya klockan 10-faldigas höjden, både på funbeat och på jogg. Tar jag bort sista siffran stämmer det. Provade att lägga in pass även på Strava och där blir det som i klockan och GC. Någon som upplever liknande och framför allt, i så fall en lösning på mysteriet?  

2016-10-14 17:33
Se mitt tidigare svar. Du har bytt från en klocka med barometrisk mätning till en klocka som mäter höjd med GPS:en. Därmed korrigerar Garmin Connect höjdsiffrorna utifrån kartdata på deras website, men skickar klockans egna mätta värden till Jogg och Funbeat.
Med din gamla klocka, som hade barometrisk mätning, mätte klockan höjd betydligt bättre och därför användes dess siffror även på Garmin Connect (om du inte ändrade defaultinställningarna).

Vad säger Garmin Connect om du slår av Elevation Correction?

2016-10-15 18:01
Tack! Tror att GC har avvakiverad höjdkorrigering som default men ska kolla vid nästa överföring.  

2016-10-15 20:02
Är man intresserad av höjddata så ska man inte köpa en klocka utan barometrisk höjdmätning!  

2016-10-16 16:32
Hej Christer! Absolut. Det hade bara varit kul om datan överfördes korrekt också. Idag testade jag att avaktivera men det gav resultatet att inga höjddata överfördes alls. Såklart:)  

2016-10-16 18:38