Styrketräning

Träning inför GMU

Tjena!

Är skittaggad på att göra GMU inom amfibie som har start den 17 augusti 2015!! Har därför börjat träna för att komma i form! Har innan gymmat lite i sammband med när jag spelade hockey, men då körde vi mest biceps och låg under stången haha

Jag är verkligen skittaggad på att klara GMU. Om jag sedan får fortsätta kan jag bli specialistofficerare.. typ som här: http://xn--militrtjnst-p8ad.se/?page_id=26
Det hela känns rätt med militären för mig.. Har inget emot att "storebror" är min chef....
Men jag behöver verkligen hjälp med träningen! Joggar 1-2 ggr veckan, fotboll 2 och gymmar typ en till två. Bör jag fokusera på något annat för GMU? Vad jag uppfattat är det mycket kondition och det borde jag klara. Men styrkan då?
 

2015-03-04 14:37
GMU kommer mest testa ditt psyke, har du en något "normal" kroppsbyggnad och kondition kommer det räcka, att marschera långa sträckor är en vardag men ren styrka är det inte mycket av.
Se till att du kan köra chins och annat med kroppsvikt, det kommer du ha nytta av.
Skulle säga att den träningen du räknade upp nyss räcker gott och väl om du tränar mer basövningar och kroppsviktsövningar istället för bicepscurls. Vet dock inte helt hur amfibie programmet ser ut, bara flygbas-säk. men kan tänka mig att er GMU är snarlik fysiskt.
 

2015-03-04 18:13
Ta en kompass och spring rakt i skogen, samma med rygga lasta och gå rakt se till att det är en kuperad skog. Det är bra att träna på kompass hålla riktning och avstånd, och stigarna är för de som inte orkar. Räkna steg ca en 80 vänster fötter på hundra meter, eller tänk fotbollsplaner.
Orientering är bra kolla om det finns något nära ex http://motionsorientering.se/ eller någon hitta en ol klubb. Hjärnan funkar inte helt perfekt vid maxpuls så det är bra att lära sig var man kan vara och ändå fungera bra.

Googla på "5x5 starting strength" med tunga vikter blandat med hög rep kropps vikt.


 

2015-03-04 19:52
Håller med föregående om att gå/springa i terräng (dvs rakt i skogen och kuperade spår) med packning på. Lasta på lite i början och bygg upp så du inte skadar dig.
Utöver det träna bålen, rygg, mage.. statiska övningar och snedbelastning osv för att förebygga skador!
 

2015-03-21 17:28
Tja här är en till som ska till amf1 17 aug! :)

 

2015-04-15 11:22
Är man någorlunda tränad på både gymmet och i löpspåret så skulle jag rekommendera att vänja kroppen att gå med packning, under lite längre tid. Jag var nog i mitt livs form innan inryck, men det var rätt oskönt första tiden då man inte var van vid utrustningen. (Stridsutrustning + ryggsäck).

Är man intresserad av att gå vidare inom försvarsmakten är det även nödvändigt att klara att fystesterna.
Verkar vara multitest och beeptest som gäller nuförtiden. Se, https://www.fhs.se/Documents/Externwebben/Student/Bilaga%203.pdf

Vill man ha en riktig utmaning kan man alltid sikta på guld i FM Atlet Smiley
https://fmatlet.wordpress.com/tag/fm-atlet/
 

2016-01-21 13:52