Vasaloppet på FunBeat

Kolhydratladda

Kör mitt 10:e Vasalopp och snart är det dax att börja ladda med kolhydrater. Jag har kört Vitargo och det fungerar jättebra för mig. Min undran är, tömmer Ni även ur kroppen på kolhydrater innan ni börjar. Man gjorde ju så förr, men hör inget om det längre.  

2015-02-27 16:50
Som jag förstått det så är det bra att köra ett långt pass några dagar innan loppet.
Kollar man på AXA så säger dom att man ska köra minst 90 minuter onsdagen före vasaloppet.

Själv tänkte jag köra 90 minuter stakträning följt av 6km löpning på onsdag och sen vila fram till loppet. Eventuellt kanske "väcka" kroppen på fredag kväll med 20-30 minuters stakträning.
 

2015-02-27 18:47
Kolhydratladdar inte ssärskilt mycket för VL. Som jag förstår är det inte så lönsamt på riktigt långa lopp, mer på 2-3 timmar eller så. Viktigast att magen är i bra form under loppet så man kan fylla på ordentligt längs vägen. Men kör oftast ett långpass på 4-5 mil nån vecka före.  

2015-02-27 22:40
Det finns ju däremot ingen nackdel att vara maxad på glykogen, då det även används. Även om fettförbränningen står för minst hälften av energin. Det räcker med att äta lite extra kolhydrater dagarna innan loppet, även viktigt med fett för att lagra intramuskulärt - lika stor lager sett till kalorier som kolhydrater. Självklart ska man ligga på kaloriplus också.

Ett hårt tömningspass är som du säger något man gjorde förr, så tycker inte man ska ta ihjäl sig och tänka tömning. Men ett pass ökar ju inlagringshastigheten/potentialen, men äter man ordentligt under några dagar blir man fulladdad ändå.
 

2015-02-28 17:15
Tack för Era svar! Då kör jag på enligt plan 😃 Skönt att veta att jag är på rätt spår.  

2015-03-02 12:48