Barfotalöpning

barfota/minimalistisk löpnig - här kommer jag!

Hej! Helt ny i denna grupp. Började springa igen för några år sedan efter att ha legat på latsidan i några år. Jag var och inhandlade de bästa skorna man kunde ha (enligt försäljaren), dyra var de också, ett par Asics Gel Nimbus. Det gick bra i ett par år, sprang endast sommartid och avverkade några sprint-triathlon. Sen för över ett år sedan, när jag försökte komma igång på våren så bara högg det i foten, 2-3 löparrundan, sådär rejält och utan förvarning. Haltade mig fram några veckor, väntade tills jag kände mig bra och sen samma sak igen. Sedan i augusti har jag inte vågat ta ett löpsteg (förrän nu) jag har däremot gått ca 10 km om dagen i mina gamla lundhagskängor.
Det var i mina 20 år gamla lundhagskängor som jag började springa igen nu i januari. Har bara joggat med korta korta steg och det har ofta varit i djupsnö dessutom. Har sprungit om längst ca 9 km. Har kännt mig stel i vaderna men inget annat. Sen när det blev jättehalt ute tog jag fram mina gamla orienteringsskor (jalas) som om möjligt är ännu äldre än lundhagskängorna, jag sprang efter skogsstigarna och det var ju som att komma hem. Har ju varit orienterare i hela min uppväxt och jag inser att då sprang man ju ”rätt” i skor som inte hade någon dämpning och ingen direkt uppbyggd häl. Det är ju joggingskorna som har lurat mig att landa på hälen.
Nu inser jag ju att jag måste köpa nya skor, men vilken djungel det är. Är det någon som har något tips? Jag är nog ute efter någon typ av sko som är lite som ett par orienteringsskor. Springer mest efter skogsstigar, aldrig asfalt, förutom i så fall när jag springer triathlon. Vad är skillnaden egentligen med att springa i ett par skor med styvare sula jämfört med mjukare? Om man jämför ett par 5-fingers med ett par huarache löparsandaler borde det vara en jättestor skillnad. Ska man välja en sko helt utan dämpning eller finns det fördelar att ha det. Förklara gärna!
 

2015-01-29 13:57
Skor är nog väldigt individuellt, eftersom folks fötter är olika.

Jag har korta och breda fötter och springer helst i Fivefingers. Om du är gammal orienterare - varför inte köra vidare med orienteringsskor? Ska du springa i skogen så vill du ju ha bra fäste. Men det finns massor med bra skor som har litet drop.
 

2015-01-29 20:33
Tack för ditt svar. Det känns bara som att dagens orienteringsskor inte alls är som de jag sprang i, men jag får väl ta och inventera marknaden, det kanske inte spelar någon större roll bara dom är sköna och har inget-> lite drop.  

2015-01-30 11:24
Håller ej med Börje.
Vi är inte olika - vi är väldigt olika. Smiley

Dessutom är vi väldigt olika inom oss själva beroende på underlag + t.o.m. humör.
Ibland går det lätt, ibland går det käpprakt åt skogen. Plus allt däremellan.

Du verkar pröva dig fram. Bra.

Själv är jag väldigt olika inom mig själv.
Allt från verklighetens barfota till Hoka.

Hoka är enligt några raka motsatsen till barfota.
Första modellerna - Mafate - togs fram för löpning i alperna.
Underbara skor enligt lilla mig. Smiley
 

2015-01-30 14:12
Karina, vet ej var du bor, men om du är i Stockholmsområdet så titta in på OL-Specialisten. Där har dom säkert skor som ligger närmare det du kommer ihåg (gissar jag, har själv inte orienterat). Finska VJ, exempelvis, är ganska nischade på orientering - även om många "löpare" också har upptäckt dom. Det är mycket mer än bara drop som avgör känslan. Jag har skor med lägre drop som är "döda" för mig, och andra mer relativt högre drop som ger en skon och aktiv känsla. Sen är just "barfota" speciellt med ofta en kombo mellan 0-drop (som ger mig en lite sittande stil), och väldigt lite under skon. Jag har exempelvis Merrell Trail-glove och även om jag gillar den så är det inte roligt att springa på vassa stenar med den. Det betyder inte att jag nödvändigtvis behöver en hård platta (rock-plate) i sulan, men lite mer än bara ett gummimembran är bra.

Bara som lite exempel på saker att fundera över... Generellt så tycker jag att man ska gå på "glad"-känslan. Blir du glad när du får på dig skorna och springer några steg så är chansen stor att ni blir vänner. Smiley
 

2015-01-30 17:13
Håller med Tibor om Trail Glove när det gäller att stenar kan vara lite tufft om man trampar rätt på.
Jag har nu använt de på lite blöta trailrundor och då tycker jag de är supersköna. Annars när jag springer på mer grus och asfalt, har jag kört ett tag med Merrell Bare Access som är lite mer dämpade. Det kan vara bra att variera lite tror jag om man har möjlighet. Jag var betydligt mer barfota i somras och har mer regelrätt börja träna barfota på snällt underlag mest gräs.
Five fingers har inte passat mina tår så där kan jag inte jämföra. Men annars tycker jag att mer dämpade skor inte ger samma känsla på långa vägar.

(så långa som K-Gs Smiley)
 

2015-01-30 23:37
Skoval beror ju en hel del på terräng. Som flera andra säger så är för tunna skor inte någon jättebra idé om man vill kunna springa avslappnat i stenig terräng, det krävs lite mer felmarginal än de 4-5 mm som är normalt hos "barfota"-skor. Antingen får man då kolla på något som har en riktig rock plate men fortfarande är lätt och hyfsat flexibelt, Inov-8 Trailroc 245 till exempel som kommer bli mitt nästa skoköp, eller så får man leta efter en sko som är så pass dämpad att den kan ta udden av de vassaste kanterna.

Vad vinner man då med en sko som är mjuk i sulan? Jag tycker att det ger mer kontroll i svåra passager men så är jag också van att springa helt utan skor och håller mig gärna så nära det jag kan. Om sulan är flexibel är det lättare att få den att anpassa sig efter underlaget vilket i de flesta fall leder till bättre grepp. Det är också lättare att känna när greppet börjar svika och det är en ren säkerhetsgrej, att kanske hinna justera innan man halkar på riktigt. Nackdelen är som sagt att det sällan går att få en sko som är mjuk samtidigt som den skyddar mot genomtramp, alltså måste man vara vaksam på var man sätter fötterna.
 

2015-01-31 15:50
Trail löpning kan du springa i lite vad som egentligen, beror på vad du vill uppnå. Har sprungit ett antal lidingölopp i sandaler vilket inte känns det snabbaste skolvalet men kanske det roligaste om man inte har så bråttom.

För lite mer stabila och säkra traildojor skulle jag gärna slå ett slag för Vivobarefoot neo trail. Fantastiska skor, outslitliga, sköna, lätta, bra markkontakt men med ganska så rejäla terrängdubbar.
 

2015-02-01 21:19
Oj vad många svar som trillat in i helgen Smiley
Stort tack för dom.
Jag har googlat och tittat på alla skor som föreslagits och utifrån bilderna har jag nog fastnat för FInska VJ och Inov-8, en terränglöpningssko. Det bär mig nog lite emot att springa på för mjuk sula, om jag går på magkänsla. Känns som att jag går på orienteringsskolinjen. Ska ta mig till OL-specialisten någon dag, bor i utkanten av Stockholms län.

Har föresten väldigt stumma vader efter sista löppasset, kan man komma till rätta med det med bättre anpassade skor eller är det någonting man får leva med så här i början?
 

2015-02-02 22:32
Om du vill springa i lite tunnare skor och inte landar så mycket på hälarna som du beskriver i ditt första inlägg så rör du dig på ett lite annat sätt så då blir det lätt mer träningsvärk(om det är det du menar med stumma) och du får ta det lite i etapper innan du ökar längden på rundorna eller ökar farten. Så om det är träningsvärk, tror jag att det kommer bli bättre eftersom. Smiley  

2015-02-02 22:52
Det har ju kännts som träningsvärk hittills men nu sist var det nästan som kramp. Speciellt ena vaden bara drog i hop sig och det var omöjligt att springa mer Smiley men det blev bättre sen på kvällen efter massage, men nu ska jag hålla jag mig till längdskidåkning någon vecka och vila vaderna.  

2015-02-02 22:58
Håller med Running Cloud.

Ju mer framfota desto mer får vaderna arbeta.
Så då blir det tryck på hinnorna som omger vadmusklerna.

Med tiden kommer du att få kraftiga vader som kommer att göra dig nytta med den löpteknik du använder.
 

2015-02-03 06:20
Vag gäller Inov-8 så rekommenderar jag absolut X-Talon 212 (eller kanske 190). Siffran ska ange gram, en skos vikt i nån speciell storlek, men det ska man ta med en grabbnäve salt. VJ, där jag har bara detas metalldubbade skor, så nån "vanlig" har jag inte koll på från VJ.

Ta det lugnt med progressionen (vaderna), en skada ger dig betydligt mer bortfall än det du minskar med nu i början för att "komma in i matchen".

Och glöm inte tåhävningarna! (fråga mer om det behövs). Smiley
 

2015-02-03 09:00
Ja Inov8 gör bra grejer!

Och som redan hintats, bästa vad-rehab & prehab är excentriska tåhävningar.
 

2015-02-03 13:08
ska ta det betydligt försiktigare framöver. 0 till 9 km på 10 dagar är väl inte att rekomendera, men man blir ju så ivrig när man väl kommer igång. Känner fortfarande av vaden så jag ska fortsätta promenera och åka skidor ett tag, då känner jag ingenting. Tåhävningar ska jag också prova, och några mil i roddmaskinen.  

2015-02-04 15:15
Karina jag springer i ett par Fivfingers TrekSport i skogen, obanat, grusväg eller steniga och rotiga stigar. Kliver jag rakt på med hela min vikt på en sten så känns det verkligen. Men kroppen har med tiden lärt sig en läxa och nu sätter jag aldrig ner foten helt utan att först känna av underlaget. Det är en av anledningarna till att jag älskar springa med tunna skor i skogen. Ger en aktiv löpning med ett skönt flyt.
Det har tagit mig 1 år att komma upp i stäckor 10-15 km löpning med dessa skor. Vaderna var krampaktiga i början och första halvåret bestod av max 3-5 km långa sträckor. Vid olika slags vadövningar som tåhäv, balans på platta etc så är jag numera starkare än alla andra dämpskorslöpare jag mött.
Lycka till!
 

2015-02-07 09:24
Jag kanske skak nämna att jag har sprungit 21km i Fivefingers (både Göteborgsvarvet och i terräng) och har också sprungit 13km helt barfota på asfalt.
Funkar trots att jag väger 3-siffrigt... ;-)
 

2015-02-07 09:45
Börje.
3-siffrig vikt.
Jag bugar och är mäkta imonerad.

Själv är jag minimalistiskt sub. 90 kg.
10+ kg extra på din lekamen.
Smiley
 

2015-02-08 01:32
Skönt att höra att krampen i vaderna verkar normalt, började googla runt och blev rädd att jag drabbats av gubbvad.
Ska nog investera i både 5-fingers och skor med styvare sula och variera mig lite. Tack för svaren, nu ska jag ta en 10-km promenad med hunden i det underbara vädret ☺.
 

2015-02-10 09:52
Jag har precis startat om mitt löparliv efter ett förlorat år med andra prioriteringar.
Springer i VFF Spyridon i terräng och VFF KMD på asfalt. Har sprungit som mest 13,3 km men bygger nu upp från början igen. Min erfarenhet är att det enklaste och snabbaste sättet att öka styrkan och uthållighet i rätt muskler (Vader och fötter främst) är att springa som vanligt med "vanliga" löparskor fast på löpbandet. Spring en eller ett par km traditionell löpning. Sedan faller du enkelt in i framfota löpning en stund, växla tillbaka till hälisättning ett par km och sedan framfötterna igen. Avsluta med lätt jogg eller powerwalk så du får ur slaggen och får lite dynamisk stretching. Detta funkar inte lika bra ute men på löpbandet får man hjälp av bandet och det går lätt att springa på framfötterna även i uppbyggda skor. Dessutom, hur kul är det att klä om och gå ut och springa 300 m?
Öka sedan lite för varje pass men lyssna på kroppen så du inte får ont. Du kan ju springa färdigt ett längre pass på traditionellt vis så får du fortfarande löpsträckan.
Lycka till! Jag siktar på halvmaran 6/6 i Linköping. Då blir det VFF Smiley
 

2015-02-10 21:05
Bra råd! Men de måste i mitt fall omsättas i praktiken utan löpband. Löpband är bara inte jag. Bor på landet med vacker natur och underbara stigar med hur mycket variation som helst utanför knuten så jag ställer mig inte på något löpband 😉.
Gick en mil i går och en mil idag, lade in några 100-tal meter löpning i går och ännu lite mer idag. Känner ingenting i vaden. Jag tror det är min melodi, gå långt och lägga in mer och mer löpning för varje gång. Och tåhävningar ☺ och stretching...
Och är det föresten inte så att för att träna barfotalöpning behöver man inget löpband, man kan stå och trippa på stället, typ framför tv'n om man vill det..?
 

2015-02-11 14:56
Bor också på landet med alla dess fördelar.
Löpband. Nej tack.
Gym. Nej tack.

Naturen är fantastisk. Det räcker gott. Smiley
 

2015-02-11 23:14
Tycker du är inne på helt rätt spår med att stå hemma och trippa på stället! :)

Googla på "100 up" om du vill ha en bra löpteknikövning du kan köra hemma, kolla t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=LN59Gf9cn_4 där chris mcdougall förklarar övningen
 

2015-02-12 09:35
Springer självklart hellre ute alla dar i veckan om jag får välja, men dels har det varit mycket is nu och dels är bandet smidigt när man ska börja med korta sträckor i taget.
Idag blev första utelöpningen på ett bra tag p.g.a is och snö, sköööönt Smiley
 

2015-02-13 19:35
Jag måste bara börja med att tacka för all support och alla bra råd jag fått här, underbart med allt engagemang. Vaderna känns bra nu, tåhävningar är bra, och jag inser att jag var lite för rädd för att alls använda min häl i odämpade skor mest för att jag tidigare haft hälsporre. Men när jag slutade tänka och bara sprang så slappnade vaderna av och jag känner ingenting i dom nu. Skulle vilja springa 2 mil per dag ☺ men försöker behärska mig, det blir ju ändå mest att plumsa omkring i skogen, det är ju tokhalt på alla större stigar. Längtar till våren och lättare skor!!!  

2015-02-18 11:16
kompressionsstrumpa efter löparpassen fixade mina vader i början. Jag kunde knappt springa så galet vart det, var tvungen att vila en vecka efter varje pass. Sedan efter två gånger då jag körde med kompression direkt efteråt, och behöll dem på ett dygn- då försvann träningsvärk från helvetet, som genom ett mirakel.

Jag krampade i vaden under ett löppass nu i under senhösten, precis när jag skulle svänga in på en mindre stig och jag landade på framfoten- pang! något gick av där inne, och jag kunde inte ens gå på den benet. Tog några månader innan jag kunde springa ordentligt igen. En osteopat jag talade med sa att hälsenan gick av, eller.. tja, det är tydligen en hel drös med trådar där- så ett gäng gick nog av. Nu har jag sprungit fyra dagar i rad, och de tre första kändes det fint, men igår kändes det lite där fortfarande. Jag är nog inte helt läkt än. Inte mening att skrämmas med historien, jag är en stor kille på över 90 kilo, så den krampade vaden pallade helt enkelt inte.

Jag springer i fivefingers och vivobarefoot, och har bara zerodropskor till vardags.

 

2015-02-23 15:52
Jag springer bara med minimalistiska skor. Jag tycker Merrell trailglove de klart härligaste trailskor att springa i. Jag köpte ett par Inov8 trailrock 245 som har lite grövre sula och skyddar något bättre mot vassa stenar men jag upplever att jag tappar lite av markkontakten med dom. Båda skorna har dessutom spruckit på sidan bakom tåboxen. Verkar vara en svag punkt om man springer i tuffare terräng. Med Merrell trail glove får man vara lite uppmärksam på var man sätter fötterna men det är ändå tillräckligt skydd mot att skada foten. Jag tycker markkontakten ger härlig löpkänsla. Är det väldigt lerigt och mjukt är det nog en fördel med lite grövre sula än trailglove har. På stigar, spår springer jag helst med fivefingers och på vägar Merrell roadglove eller fivefingers. Det är ju väldigt individuellt hur man upplever olika typer av skor.  

2015-04-06 17:37