Styrketräning

Ännu mera dumfrågor.

Jag har sett hur vissa som exempel kör bicepscurl med skivstång. De kör så mycket de orkar sen ställer dom ner skivstången och tar snabbt av två vikter och kör tills de inte orkar mer för att ställa ned skivstången igen och lossa ytterligare två vikter. Så där håller de på tills de bara har skivstången kvar. Fråga: Blir det bättre muskeltillväxt om man kör så ibland?

Man bör köra ett uppvärmningset innan man går på de riktiga seten: Fråga: Hur tungt ska man köra uppvärmningsseten? Om jag fixar roddmaskin 3*12 a 50 kg vad ska då uppvärmningen ligga på?

Dragremmar? Är det bra? och till vilka muskler behöver man det?

I nästan varje tidning som man läser så får man rådet att skriva träningsdagbok men på mitt gym har jag aldrig sett någon som har med sig papper eller padda för att skriva ner. Det kan väl omöjligt vara så att man kommer ihåg varenda set, reps och vikt under ett träningspass. Själv kommer jag knappt ihåg var jag parkerade bilen.

Hälsningar Micke

2014-12-05 12:21
Jag tränar på gym så ofta som jag kan, dvs 4-5 gånger på vecka minst.
Så det jag skriver nu är utifrån mina erfarenheter av träning själv och tillsammans med pt.
Passet/tränings sättet du beskriver i början av ditt inlägg kallas för drop set.
Vilket betyder att man börjar tungt och jobbar sig sedan neråt. Det man vinner av detta är att musklerna blir väldigt "uppsvällda" pga att dom hela tiden får jobba ut sig till sitt max.
När musklerna "pumpas" upp på det här sättet så bidrar det till att muskelvävnade töjs ut och det är ju något man är ute efter när man tränar för att bygga muskler eftersom när kroppen sedan återhämtar sig så har vävnaden läkt men också blivit lite större.
Det är det som händer när man tränar, man bryter ner musklerna och kroppen bygger senare upp dom igen. Det är därför det är viktigt med vilodagar.

Hur tungt man bör köra när man värmer upp med vikter är väldigt individuellt.
Men man kan väl säga att man ska köra på en sån vikt att man kanske klarar av att gör iallafall 20-30 reps på första setet. Det är ju som sagt en uppvärmning. Kör man för tungt på uppvärmningen kan man riskera att sträcka sig. Annars funkar det klockrent att kliva på crosstrainern i 10 minuter så är det bara att köra så det ryker efter det!

Tränings dagboken är bara för egen vinst om man vill hålla koll på sina framsteg.
Annars kan man lassa på så mycket man orkar köra 8x4 på eller 12x3.

Hoppas jag var till någon hjälp 😊

2014-12-11 15:22
Tack så mycket för svar.  

2014-12-18 23:12
Uppvärmningset 1: t.ex.40 % av 1 rpm
Uppvärmningset 2: t.ex 50 % av 1 rpm
Uppvärmningset 3: t.ex 60 % av 1 rpm

Jag föredrar att inte göra mer än 8 reps i varje uppvärmningset eftersom jag tycker att det bara tröttar ut kroppen. På andra övningen kan det räcka med 2 uppvärmningset om det är en annan muskelgrupp. Är det samma muskelgrupp skiter du i uppvärmningset.

2015-03-26 20:01
Här finns kloka saker att läsa för både nybörjare och vana styrketränare

http://www.styrkelabbet.se/styrketraning/

2015-04-01 06:26
Har kollat in länken i inlägget ovanför. Bra tips, bra instruktion, så vitt jag kan se.

Men en sak irriterade mig storligen, den här:
http://www.styrkelabbet.se/konditionstraning-och-styrketraning/#comment-47864

Hur man skall "separera styrka och motion". Samma sak här som i andra forum där det tas upp. Det räcker med att med en väldigt kort fysiologisk beskrivning säga varför och sen en rad "helst separera". Det fattar alla.

MEN - det finns ju ett så monumentalt stort skäl till att folk INTE vill separera, nämligen tid. Några i hans vasaloppssläkt har väl haft jobb och barn. Man har inte tid att offra på förberedelser, duschande osv för en separation, man vill få ut max under tiden man verkligen tränar. Beskrivningarna borde fokusera stenhårt på hur de som har svårt att separera skall kunna maximera sin totala träning.

De människor som har tid att styrketräna måndag och springa tisdag har ju bara att göra det.

2015-04-08 07:30
Här är en till artikel!

http://tyngre.se/artiklar/att-kombinera-styrka-och-kondition/

2015-04-08 09:11
Bästa (icke-akademiska) boken om träning som jag har läst:

http://www.adlibris.com/se/bok/forma-kroppen-och-maximera-din-prestation-2-97...

Rekommenderas. Tar upp alla aspekter på träning och kost, och det finns referenser till källorna och inte bara en massa löst tyckande.

2015-04-09 16:12
Lät ju bra med den artikeln som Elin refererade till. Då skulle man kunna tänka sig att köra lite lugnare distans löpband eller crosstrainer som avslutning på stryrkepasset och köra ett hårdare intervallpass den lösa dagen. Köra kvalitet kondisträning, intervaller eller liknande, låter inte helt korrekt enligt artikeln, även om jag körde det förut.

Brukar hinna med 3 träningstillfällen i veckan, totalt och då skulle det kunna bli 2 med styrka och 3 med kondition.

2015-04-16 12:13
Någon som vet varför träningspassen inte delar sig och förs över på Facebook längre? Gäller nog för mina kompisar oxå kan inte se deras pass heller,slutade funka nån gång i förra veckan  

2015-05-05 12:43