Fettförbränning

Hög puls = järnbrist?

Vet inte om det här passar under fettförbränning, men det rör ju trots allt konditionsträning.
Tycker att jag har högre puls än vad som borde vara rimligt vid konditionsträning, fastän jag inte känner mig döende av trötthet är pulsen nära max. Vet att vissa andra får kämpa för att komma upp i maxpuls, fastän de tar i. Vilopuls runt 50, 45 ibland. Kan den höga träninsgpulsen bero på järnbrist...? Eller vad finns det annars för förklaringar? Genetiska skillnader?

2007-10-23 18:31
Kan mycket väl vara så. Jag kämpar själv mot just det tillståndet, med hjälp av mycket blodpudding och Duroferon.

Saken är den att ju fler röda blodkroppar man har, desto mer hemoglobin har man i blodet (som regel ska jag säga. Undantag finns...). Hemoglobin är ett bärarprotein av just syremolekyler, och som behöver järn för att bildas. Så, mindre järn blir mindre hemolglobin och därmed mindre mängd syre som kan syresätta Dig när Du tränar. Eftersom Din kropp då upplever att den inte får tillräckligt med syre, får hjärtat slå oftare och hög puls är ett faktum.

Min löpkunnige bror upplyste mig om att lågt blodvärde kan orsaka onödigt hög arbetspuls, som i mitt fall, och då jag jobbar på ett lab, körde jag mina egna prover och kom fram till att mitt blodvärde var liet för lågt (121 g/l).

Har ätit järntabletter dagligen (110 mg) och äter blodkorv två ggr i veckan, och ligger nu tre veckor senare på 127 g/l. men ska ha upp det ännu högre, där jag brukar ligga. *vaddå bloddopad* Smiley

2007-10-23 19:17
Sylvia: Bli man inte tröttare dock vid järnbrist?
Kan temperaturen har spelat roll? (tänka på en annan tråd)

2007-10-23 19:19
Hej Hedda H.

"Tycker att jag har högre puls än vad som borde vara rimligt vid konditionsträning, fastän jag inte känner mig döende av trötthet är pulsen nära max." Och "Genetiska skillnader?"

Det finns en uppsjö av olika orsaker till att du har en "hög puls" Men motfrågan blir. Vad pratar vi om när du pratar hög puls?

För min egen del är det genetiskt betingat. Har vid ett antal gånger blivig ombedd att avbryta "ergometer tester" då testledaren trott att jag varit sjuk motsv, då min puls varit så hög. Kommer inte ihåg exakt, men under VR i år hade jag 208 som maxpuls. Och under "Vasatrapet" så hade jag max 202 och snitt 177, under knappt tre timmars cykling. För femton år sedan mätte jag upp den till dryga 220.
Men det viktiga är inte hur hög pulsen är, utan hur snabbt den sjunket efter det att du slutar anstränga dig. Om pulsen hänger kvar allt för länge, då kan det kanske vara läge att kolla upp den. Men om den, som i mitt fall, sjunker ner med 30-40 slag på ett par minuter, då finns det troligen ingen anledning till oro.

Vänligen

P.

2007-10-23 21:25
Jo, Gary, det blir man om anemin beror på en hastig blödning, dvs man förlorar en ansenlig mängd blod på kort tid. Sjunker man långsamt så vänjer sig kroppen vid tillståndet och tröttheten är inte alls lika påtaglig. Vidare beror det på ens utgångsvärde. Kvinnor drabbas ju också oftare av blodbrist pga menstruationerna.

Jag brukar ligga på över 130 g/l, men har (förmodligen pga frenetiskt löpande och söndertrampande av blodkroppar) sjunkit till 121 under dryga halvåret, och s a s vant mig, så jag har inte upplevt mig mer trött. Däremot, när man får upp sitt blodvärde rejält, så känner man sig extremt pigg...

I mitt jobb har jag sett patienter med blodvärden runt 60-70 g/l (normalt är 116-166), som har sökt läkare av helt andra orsaker än trötthet. I deras fall har ofta en långsamt sipprande blödning någonstans i buken varit orsaken.

Jag vill inte säga att hög arbetspuls alltid beror på lågt blodvärde, men det KAN bero på det. "Sportsanemi" är ju ett känt tillstånd hos främst långdistanslöpare.

2007-10-23 21:45
Fast jag har haft 70 i Hb och då var jag TRÖTT, trots att min "blodförlust" pågått länge ! Att gå uppför en trappa var som att springa backintervaller i fyra timmar, mjölksyran pumpade, att promernar in på jobbet var som att springa en halvmara och reste jag mig för fort blev det till att sätta sig snabbt igen..... Jag trodde jag fick sämre och sämre kondition och fortsatte träna och slita med hästen och det var inte förrän jag svimmade på väg till stallet som jag gick till doktorn (maj) och då hade jag gått i den dimman i under hela vintern. Det här var något år sedan nu och numera ligger jag på modiga 120 Smiley  

2007-10-23 22:06
Fråga nummer ett innan vi egentligen kan svara på din fråga är hur har du tagit reda på din maxpuls. Om du använt en formel eller annan beräkningsmetod så kan du glömma alla tidigare svar och börja med att göra ett maxpulstest. Eftersom du säger att du inte känner dig speciellt trött när du närmar dig din maxpuls så misstänker jag att den faktiskt ligger betydligt högre än du tror.

Själv har jag en maxpuls på 163 enligt formeln 220 - åldern. Min hittills högst uppmätta puls under träning är dock 191 och jag skulle nog kunna pressa upp den ett par slag till. Big Difference Smiley

2007-10-23 23:51
Precis Josefin, Du hade en klassisk järnbristanemi, dvs väldigt lågt hb OCH trötthet. Säkert var Du ovanligt blek också.

70 g/l är VÄLDIGT lågt för en person, och jag skulle tippa på att när Du låg på runt 110 kändes tröttheten inte lika påtaglig, då 110 fortfarande är hysat...inte bra, men hyfsat. Vi ger blodtransfusioner till patienter som ligger under 90 g/l...

Bra att Du har fått upp Ditt värde!

2007-10-24 06:06
"Men det viktiga är inte hur hög pulsen är, utan hur snabbt den sjunket efter det att du slutar anstränga dig."

Och hur snabbt är snabbt?

2007-10-24 06:14
Sylvia: Kan jag också få en transfusion? Jag brukar ligga mellan 155-170 i Hb.  

2007-10-24 06:43
Hej Kalle.

Hur snabbt är snabbt?

I mitt fall, sjunker min puls ner med 30-40 slag, på ett par minuter = < 5 minuter. Och det kan nog anses som snabbt. Men skulle tippa på att pulsen bör gått ned inom 5-10 minuter i alla fall. Ligger man kvar i en "hög" puls efter 10 minuter, så skulle jag kolla upp det.

Vänligen

P.

2007-10-24 07:28
David, nä det kan Du inte, men Du kan få lämna blod om Du vågar bli stucken med en nål som är 1,6 mm i diameter...Smiley  

2007-10-24 07:49
Sylvia : Japp, det var järnbristanemi jag hade. Blekheten kan jag inte uttala mig om då jag även nu med 120 i Hb är blekare än normalsvensson - rödlätt, rödblond och kritvit i hyn Smiley  

2007-10-24 21:04
Kan man kolla Hb själv eller måste man ha dyr apparatur. Skulle vilja håla lite koll på den när jag tränar mycket men har inte lust att springa på vårdcentralen varje gång.  

2007-10-24 21:21
Jag tror faktiskt att man kan köpa en egen Hemocue och ta kapillärprover för att kolla upp Hb, ungefär som en diabeteiker tar sitt blodglukos. Men, jag är inte så inne på vad de kostar - de kan mycket väl gå under benämningen DYR apparatur. Antagligen, med tanke på vad all vårdutrustning kostar......  

2007-10-24 21:28
Är lite tveksam till att Hemocue säljer apparater för hb-bestämning till privatpersoner, men Du kan ju alltid ringa till Hemocue och fråga, Per.

Annars kan man smita in på en distriktssköterskemottagning ett par, tre gånger per år för att kolla sitt värde. Ett sjunkande hb kommer inte plötsligt (om inte en blödning eller malignitet är orsaken), så då borde Du hinna få en hint om Du är sjunkande.

Män har iofs sällan dessa bekymmer, speciellt inte om huvudsporten är cykling Smiley. Löpning är så pass mycket mer nötande för blodkropparna, så där finns en mekanisk orsak till det låga blodvärdet.

Ett annat sätt är ju att bli blodgivare. Då kollas Du ju upp var tredje månad. Fast det har vi visst diskuterat tidigare, Per, om jag minns rätt.

2007-10-24 22:15
Jepp och det har jag fått sluta med då mitt blodtryck är för lågt :´(  

2007-10-24 22:23