Barfotalöpning

kompressionstights

Vad är era erfarenheter eller åsikter om kompressionstights typ 2XU eller liknande?
Ska använda dem till löpning då det är för kallt att springa barbent.
Tycker mina vanliga glider ner lite och försämrar löpkänslan så därför funderar jag på ett par.
Vad ska jag tänka på när jag beställer ett par?

2014-11-01 17:55
Jag är tveksam till att kompressionen innebär någon egentlig löpprestandafördel, möjligtvis att de underlättar återhämtning något men då ska man ju ha dem på sig efter löprundan. Jag har dock 3 par 2xu kompressionstights (2 långa och 1 par korta) av den enkla anledningen att jag tycker de är sköna att springa i. Det är de dyraste löpplaggen jag äger även om jag plockat upp samtliga på olika reor :)

Jag har också problem med att tights glider ner, vilket jag ogillar skarpt, så jag brukar dra upp mina 2xu som en äkta gubbe (dvs upp till naveln) och knyta hårt. Funkar fint!

Beställde mitt första par efter 2xu:s måttabell vilket funkade bra för mig. Eftersom jag drar upp mina så långt så kanske jag kunde haft lång-modellen (jag kör medium, borde kanske haft medium-lång) men det känns lite strunt samma.

2014-11-02 17:57
Samma här. Tror inte på någon bättre effekt eller någon märkbar förbättrad återhämtning. Placeboeffekten ska dock inte underskattas.Däremot så använder jag ett par av samma anledning, sitter grymt skönt.
Dyra men jag använder dom ofta så då är det värt pengarna.

2014-11-10 18:41
Såg en kille knata 22 mil barfota på ett dygn. Inga tights. När det gäller längre lopp så har nog snart tights och kompressionsstrumpor försvunnit. Löst och fritt är på väg tillbaks.

2014-11-17 13:36