Barfotalöpning

Skor som VFF - fast utan tår...

Hej, jag gillar mina tåskor (Speed, Lontra, KSO EVO) men är på jakt efter ett par utan tår.

VIKTIGT:
Breda i tåboxen. - Tårna ska ej tryckas ihop, detta tycker jag är bra med VFF.

Bra grepp

Tunn sula - typ VFF Speed skulle vara lagom.

Förslag?

2014-09-08 17:09
Jag har Vivobarefoot och en som heter Stealth när jag springer på asfalt och där är det gott om utrymme för tårna. Tre mm sula om jag inte minns fel. I skogen använder jag Trail Freak också från Vivobarefoot om inte mina Spyridon VFF sitter på fötterna.

2014-09-08 18:25
Merrell Barefoot Road Glove eller Vapor Glove, kanske!  

2014-09-08 20:51
Lunas, inga tår, ännu friare...  

2014-09-09 14:36
Vivo barefoot har generellt sett breda tåboxar, tycker att de merell jag tittat på varit smalare.  

2014-09-09 16:06
Tänk på att Merrell och Vivo har väldigt olika känsla.

Merrell liksom "kramar" foten, med bla en (för all del) mjuk upphöjning i hålfoten.

Vivo, där tänker jag mer att jag har smörpapper under foten. Även med innersulan i så är det inte den mer "kramande" känslan. Reservation för att de Vivo jag har är vardagsskor - inte löparskor.

2014-09-09 16:38
Ni har säkert rätt, jag har inte provat Vivo och kan således inte jämföra dem. Däremot händer det ganska ofta att jag provar skor (löparskor eller vardagsskor) och tycker att tåboxen är för smal och det har jag i vart fall inte upplevt med Merrell.

Nu blev jag ju sugen på att prova Vivo också för omväxlings skull, synd bara att jag känner att jag fyllt kvoten med hur många par löparskor jag rimligtvis kan behöva ;-)

2014-09-09 17:48
Jag förstår inte, Henrik. Kvoten är ju antalet-du-har + 2. Hur kan du ha fyllt den?  

2014-09-09 18:15
Tack, Tibor. Det låter som en bättre formel än den jag tillämpat! Smiley  

2014-09-09 19:04
Har ett par Merrell Tough Glove och tycker om dem men skulle vilja mer plats för tår. Får se om jag kan prova ett Vivo nånstans och känna på dem.

Nån som testat Zemgear? De ser lite ut som tåskor utan tår, har dock läst i tidigare trådar om lite kass kvalitet...

Fredrik - vill jag ha fria fötter är jag barfota Smiley

2014-09-10 10:47
De skor som är närmast barfota som jag kunna hitta är http://feelmax.fi/index.php/en/shoes/ de har 2 modeller med endast 1,3 mm sula. Därefter kommer http://www.softstarshoes.com/ vars tunnaste varianter är 2mm. Kan rekommendera båda två men inte så bra på is.  

2014-09-10 12:24
Jag har ett par VFF EVO som är kul att springa i då och då, ett par Vivo The One som går som mängdsko vår/höst när jag inte längre vill använda mina huaraches. Huaraches är absolut roligast och skönast att springa i och då slipper man tänka på sådana pettitesser som trånga tåboxar. Och folk stirrar om möjligt ännu mer än när man har VFF Smiley
Luna har numera svenska återförsäljare http://lunasandals.se/, men idag skulle jag också kika på Shamma som erbjuder tunnare sulor http://birthdayshoes.com/shamma-sandals-jerusalem-cruisers-and http://shammasandals.com/

2014-09-10 20:08
Funderar på ett par nya sandaler då sulorna på mina TannerSandals börjar bli lite slitna. Verkar vara smart system för hälremmen på Shamma. Synd att de inte verkar göra custom, kanske värt att maila och höra...

Trist att det inte finns något mer lokalt alternativ.

2014-09-12 07:57
Alltså, det här med rätt skor? Rätt skor för mig är inte rätt skor för dig oftast. Man måste prova dem för att känna hur de sitter. Jag gillar Vivo eftersom de just är som smörpapper. De ger också utrymme för tåpartiet och jag har inte hittat någon annan sko som ger så mycket utrymme. Nu säger jag inte att det inte finns men de som jag har provat har inte varit så stora så att jag kan spela piano med mina tår. Sen att de är mjuka och rymliga är bra etfersom de blir mer tajta under rundan eftersom mina fötter sväller då jag springer. Finns inget värre när skon klämmer om foten. Jag gillar att kunna glida omkring lite med foten. Men det är min personliga tyckande.  

2014-09-12 08:26
OK, sandaler går bort eftersom tanken med dessa skor är att skydda fötter mer än VFF.

Jag gillar att skon sitter på plats och inte glider runt. Ska hoppa & klättra en del i dem.

Det ska vara snörning som jag kan dra åt men utan att tårna kläms ihop...

Jag gillar den kramande merrell-känslan men inte vid tårna, de är för smala.

Vivos verkar vara bredare men går dem att snöra åt så de sitter tajt? Tex Trail Freak?

Jag vet att det är bäst att prova och det bästa hade varit om en lokal affär hade alla tänkbara skor i min storlek men så är det sällan...

2014-09-12 10:43
Men om du ändå skall beställa osett, varför inte beställa extra breda? New Balance har de flesta av sina modeller i 2E.  

2014-09-12 11:43
Vivos verkar vara bredare men går dem att snöra åt så de sitter tajt? Tex Trail Freak?

Fjolårets modell hade snörning. Inte årets. Jag har båda och jag får säga att det är en väldig skillnad enligt mig på dessa två årgångar. Snörningen på -13 upplever jag som lös. Den går upp hela tiden. Jag knyter tre gånger för att den inte ska gå upp. Den skon är också lite trängre i tårna upplever jag. Skon från i år med snörlås sitter perfekt. glider inte upp. Sen är den fantastiskt skön med bättre utrymmet för tårna än -13.

2014-09-12 12:00
Gillade vivobarefoot synth hiker, så jag köpte även trailfreak som har samma sula.. men trailfreak är bra mycket smalare kring tårna tyvärr.  

2014-09-16 19:13
Lars. Vilken årsmodell har du på dina Trail Freak?  

2014-09-17 09:53
köpte dom nya nu i sommar, denna modell:
http://www.northsport.se/product.html/ms--vivobarefoot--trail-freak?category_...

2014-09-22 14:46
Tommy, du som har både Stealth och Trail Freak, är de i princip samma sko fast med olika sula? Om Stealth känns bra på foten, gör Trail Freak troligen också det?  

2014-09-30 10:43
Nä, jag skulle inte vilja säga att det är samma typ av sko. Stealth är en tunn asfaltsko av tunnt tyg över ryggen. Den här använder jag också till vardags. Ser lätt och "sportig" ut.
Trail Freak är en lätt dubbad terrängsko med tjockare tyg över skon. Båda är förståss mjuka som alla Vivoskor.

Sen kan jag hålla med om att båda känns väldigt bra på fötterna. Men det är ju en subjektiv uppfatting. Passar kanske min fot men inte din fot.
Trail Freak från 2013 med skosnöre tyckte jag satt väldigt tajt om foten. När jag köpte samma modell men från 2014 så tyckte jag det var som en annan sko. Mycket mer utrymme för foten, och då speciellt i tåpartiet, fast det var samma storlek. Men Lars här ovan i tråden tycker inte som jag där när det gäller utrymmet i skon.

2014-09-30 15:24
Hur håller Trail Freak vatten? Nu när jag sprang LL i mina "gamla" Breathos Trail tyckte jag nog att dom kändes lite tunga när dom blev våta. Jag tror sulan är samma men ovandelen skiljer en del?
Utanför terrängen i mina breathos kör jag oftast Vivo One som vardags-löpning/asfalt-sko om jag vill springa med ovandel.

2014-09-30 22:21
Trail Freak är bra mycket längre än Synth Hiker, i samma storlek (45) Tommy. Jag testade precis att rita av sulorna för att jämföra, och det är en skillnad på nästan 2cm! Antar att det spelar roll vart dina tår hamnar i en sko. När jag jämför bredden på skorna då kan jag se att Synth Hiker bara är några millimeter bredare mot lilltån. Fast med bredare fötter som mina, hamnar de längre bak i Trail Freak eftersom tåboxen börja längre fram (då skon är längre). Det gör att skon bli ännu smalare på det ställe mina fötter vill ha utrymme. Lite som alla andra skor, som bara gör skorna längre i större storlekar. För mig är Synth Hiker oslagbara, om vi inte ska tala VFF Smiley  

2014-10-08 09:49