Bra mat

Enervit Vs Vitargo

Kanske finns det redan en sådan här tråd...i så fall ber jag i förväg om ursäkt....

Nu till min fråga...jag tänkte höra vad ni här på funbeat anser om Vitargo kontra Enervit. Vilken av dessa tycker ni är bäst osv? Själv känner jag mig lite vilsen och mest bekant med Enervit. Skulle önska flera infallsvinklar....

2014-09-02 13:51
Utan att bli för komplicerad är det främst typen av kolhydrat som skiljer. Vitargo har en mer stärkelselik struktur och kommer att tolereras väldigt väl av tarmen. Det går alltså att blanda en starkare lösning utan att dumping (vatten dras över tarmbarriären in i tarmen) uppstår. Dumping är högst obekvämt.

Enervit kör med maltodextrin och även denna har hög tolerans vid blandning. Dock vat jag inte om jag till fullo håller med om att det under aktivitet är bättre med fruktos, något som Enervit hävdar. Stora svängningar i blodsocker kommer sannolikt inte att uppstå ändå i och med muskelns arbete.

Kort sagt. Vitargo minimerar risken för magproblem. Enervit verkar mer satsa på specifika sammansättningar av kolhydrater vid olika tillfällen men frågan är om man behöver vara så petig med detaljerna. För återhämtning är det i slutändan mängden kolhydrat som avgör och det går att uppnå alldeles utmärkt med både Vitargo och Enervit.

2014-09-02 14:25
Nu undrar jag bara om det inte går att starta en grupp som kan döpas tex till "Bra tillskott", "Bra pulver och piller" eller dyligt för Enervit eller Vitargo torde inte falla under "Bra mat"
Bara en fundering.

2014-09-02 14:29
Personligen tycker jag bättre om vitargos energidrycker på grund av hur jag upplever dem imunnen. Vitargos ger inte mig den där äckliga sötsliskiga hinnan jag får av enervits. Det är en högst personlig upplevelse.

Jag tror dock att om man är känslig för nya saker under tävling är det bra att vänja sig vid enervits då det är nästan det enda jag sett hos organisatörerna (MTB och LVG cykel), om man inte kan ha med sig all dryck själv då förstås. Något jag itet alltid lyckas med.

2014-09-02 14:35
Jag har kört med Vitargo i flera år och alltid haft en behaglig känsla i magen och den har definitivt gjort mig uthålligare. Enervit har jag bara provat någon enstaka gång och kan därför inte bedöma det.  

2014-09-02 19:56
Jag använder Enervit på grund av att min mage mår bättre av Enervit än av Vitargo

Använder både som uppladdning och under tävling.
Även under träning när jag tränar hårt och länge tec löpning över 2,5 timmar och uppåt

2014-09-04 08:53
Jag höll mig altid till Vitargo förr, snabb effekt och snäll för magen. i alla fall under tävling, efteråt var det inte alltid så.. Vitargos uppladdning carboloader är svårslagen. Enervit upplever jag som någon sa tidigare mer sötsliskig.
När jag började träna inför Ironman bestämde jag mig för att använda samma produkter som erbjöds där (PowerBar) för att slippa ha egen langning. Powerbar upplever jag ännu snällare för magen och lika effektivt men långsammare innan effekten sätter in. Alltså måste man börja ta det tidigare under loppet. Det är också mer lättlösligt när man står på en mack under ett långt cykelpass och ska blanda nya flaskor.

2015-01-07 23:37
Intressant tråd!

Kolla in och läs om Umara Sport.

Jag har blivit positivt överraskad och ska köra med deras produkter fram till Vasaloppet. Ska bli intressant!

http://vasacoachen.nu/post/107105132471/mer-energi-med-umara-sport

2015-01-08 20:21
Att stoppa i sig kolhydrater under träning är väl lite ute nu?  

2015-01-09 08:37