Nyheter från FunBeat

Importera träning direkt från Suunto Movescount!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Efter en lång beta-testar-period har vi idag den stora glädjen att presentera möjligheten att importera träning från Suuntos klockor, via Suunto Movescount!

Funktionen innebär att du som har en klocka från Suunto, och som använder Suuntos tjänst Movescount, nu har möjlighet att automatiskt, eller manuellt, få din träning från klockan in på FunBeat.

Funktionen ligger under lilla fliken Importera på startsidan:

Importfunktionen är tillgänglig från och med idag för alla medlemmar på FunBeat! Du som är Premium-medlem kan dessutom få din träning att automatiskt importeras, utan att du behöver gå in på FunBeat. Att bli Premium-medlem på FunBeat ger dig, förutom automatisk import från Movescount, även utökade inställningsmöjligheter för importen, reklamfri sajt och app samt en något utökad rapportfunktion:

Om du är Premium-medlem får du möjlighet att ändra följande inställningar för importen: automatisk/manuell import, kommentar, synlighet för rundor, samt avgöra om du vill efterbehandla passet eller inte. Som Premium-medlem kan du dessutom läsa in historiken från ditt MovesCount-konto.

om jag trycker på godkänn, kommer då alla mina pass registerade i Movescount att importeras eller kan jag välja pass manuellt? Det är viktigt att veta eftersom jag registrerat alla tidigare pass manuellt i Funbeat och jag vill inte ha dem dubbelt...  

2014-08-29 13:40
De flesta har nog regat sina Suunto-pass manuellt på FunBeat. Därför hämtar vi inte in historiken pga dubblett-problemet. Inhämtning görs från och med den dagen du kopplar ihop dina konton, dvs fr.o.m i morse om du startar nu.  

2014-08-29 13:48
Hej,

Finns planer på samma "auto-import" från garmin connect?

//Björn

2014-08-29 13:57
Vi har dialog med Garmin. De har lagt ner sitt gamla API och vi utvärderar för närvarande deras nya API.  

2014-08-29 14:00
Kanon. Jag kör just nu med https://tapiriik.com/ för att synka från GC till andra tjänster (Sporttracks, Runkeeper och DropBox). Funkar väldigt bra faktiskt, så nu är det bara funbeat kvar :)  

2014-08-29 14:33
Vi har tittat på Tapiriik. Vad vi kan se använder de Garmins gamla API som är nedlagt/osupportat. Förmodligen kommer detta API stängas ner snart. Vi vill ha en mer robust lösning.

Men det är inte uteslutet att vi bygger stöd för Tapiriik framöver om efterfrågan är stor.

2014-08-29 14:51
OK, intressant. Jaja, jag står inför att köpa ny träningsklocka (har en Garmin FR305) och nu ligger ju suunto lite bättre till iallafall :)  

2014-08-29 14:56
Strålande!  

2014-08-29 15:04
Helt strålande, kul att se, helt rätt satsning av Funbeat.

Vill man vara en av de absolut största träningssajterna är nog smidiga importer från de största tillverkarna av träningsklockor en förutsättning.

Provar sannolikt efter mitt pass i morgon. Smiley

2014-08-29 16:17
Halleluja, det fungerade ju klockrent! Stort tack för detta tillägg.

Keep up the good work.

/Johan

2014-08-29 16:44
2 veckor efter mitt byte från Garmin till Suunto :)
vem på Funbeat visste det? Smiley
men man tackar så mycket

2014-08-29 17:51
Jättebra!
Tack!

2014-08-29 18:06
Mycket bra! Funkar klockrent Smiley  

2014-08-29 19:58
Kanonbra!!  

2014-08-29 20:42
Klockrent... Smiley  

2014-08-29 21:29
Fungerade perfekt. Underbart. Slipper nu knacka in manuellt och hänvisa med en länk till Movescount. Smiley  

2014-08-29 23:36
Toppen!  

2014-08-30 12:33
Tack! Den bästa Funbeat-nyheten på länge. Fler av den här kalibern så finns det en framtid för siten.  

2014-08-30 16:15
Om man kör separat klocka (t ex T6C) kombinerad med gpspod så "mergar" man ju gärna registreringarna från dessa till ett enda pass i Movescount (och samtidigt väljer att radera det ena av de två). Tyvärr läser ju Funbeat in det som två separata, och väldigt lika, träningspass.

Vilka smarta lösningar har vi på detta?
Något mer än att inte kunna nyttja den automatiska överföringen? För jag gissar att har man i Movescount hunnit slå samman registreringarna innan överföring till Funbeat så ses de två sammanslagna registreringarna som ett pass. Så snyggt och prydligt som jag önskar. Men då måste man bli FB-premium och gå miste om automatiken. Vilket inte är så snyggt och prydligt som jag önskar.

2014-08-31 17:20
Härligt! Både klockan och FunBeat blev just bättre!  

2014-09-02 10:30
Hur gör jag för att föra över gamla pass från movescount?  

2014-09-03 08:11
Bra fråga Magnus.
Jag blev tvungen att programmera lite för att kunna svara på frågan.

Nu kan man hämta historik om man är premiummedlem Smiley

2014-09-03 15:41
GPX-import hade varit trevligt, det måste väl ändå vara ett av de vanligare formaten?  

2014-09-03 16:49
GPX är vanligt, men inte tillräckligt innehållsrikt (tycker jag). Vanlig GPX innehåller bara geo-data. Det finns några utökade varianter. Garmins utökning lägger till puls. Andra utökningar lägger till sträcka, mm.

Vi har inte bestämt hur vi ska gå vidare med GPX. Först ut blir Withings-kopplingen som snart är klar. Därefter blir det förmodligen Garmin Connect.

Var kommer dina GPX-filer ifrån? Vet du om de är någon av de utökade varianterna?

2014-09-03 17:13
Stort tack för det, verkar funka toppen.  

2014-09-03 19:00
Kul med denna kopplingen! Synd att jag själv inte kan nyttja den då jag har en Polar-klocka. Och jag hade nog aldrig gissat att Withings skulle komma före Polar...  

2014-09-03 19:53
Withings-kopplingen kom till för att det var ganska enkelt (och dessutom efterfrågat av ganska många). Om vi får tillgång till något api hos Polar bygger vi gärna en koppling. Men det är oklart i dagsläget.  

2014-09-03 20:07
ok, tack!  

2014-09-03 21:17
Klockrent MICKE 👍 ny premiummedlem på g😉  

2014-09-03 22:13
Funkar klockrent, bra jobbat där MICKE 👍👍  

2014-09-03 22:45
Michael Sageryd: Japp, det är en utökad variant med puls (och annat?) från en Garmin-enhet som inte har stöd för att importera direkt, eTrex 30.

I dagsläget måste jag och andra som vill importera gå via denna tjänst:

redhorse.se/gpx2tcx.html

För att konvertera till .tcx som Funbeat kan läsa. Han som har den sidan kanske har några tips om implementation?

2014-09-04 09:13
Johan Simonsson och Michael Sageryd: En intressant och bra diskussion men kan ni ta den sidan om denna (Importera träning direkt från Suunto Movescount!). Jag tycker det är ett ämne i sig samt att denna tråd skall hålla fokus. Ursäkta om jag är besvärlig.  

2014-09-04 11:56
Leif, du har helt rätt. Sorry.
Tack för att du håller ordning =)

2014-09-04 12:35
Suveränt! Smiley  

2014-09-04 22:08
Varför läsa in ifrån Garmin klockan med en USB sladd ?

Nu finns ju garminAPPen som lägger upp i realtid direkt i Garmin Connect.

Spelar väl ingen roll om utseendet på deras hemsida ändras ?!??!

API't är detsamma. Samma datatyp och struktur.

Så kom igen.

2014-09-05 22:38
Så jag som inte är premium-medlem måste visa mina rundor för alla. Har jag uppfattat det hela rätt?  

2014-09-07 22:17
När kommer möjligheten att kunna ladda upp Tomtom?  

2014-09-08 09:33
Jesse: Vi har ännu inte någon direkt koppling till Garmins API. Vi undersöker dock möjligheterna för detta just nu.

Linda: Nej, du kan i samband med att du redigerar passen/rundorna bestämma vilka som ska se rundan. Inställningen gäller bara förvalt värde.

Therese: Vi har inget svar kring en eventuell koppling till TomTom just nu.

2014-09-08 09:42
Jag är inte fena på hur funbeat funkar men visst brukar den föreslå att koppla ihop ett planerat lopp med att man laddar upp datat från pulsklocka/app?

Detta verkar dock inte hända när man kör Movescount-synkningen, så min halvmara från idag står som vanlig träning utan att matcha kalenderns DN Stockholm Halvmarathon.

Vanligtvis brukar det ändras till TÄVLING med lite magi och kopplas ihop med loppets sida.

2014-09-13 23:31
Innan du importerar från MovesCount behöver du kryssa för "Efterbehandla importerade pass manuellt" under inställningssidan för Suunto-importen (du hittar en knapp till inställningssidan på samma sida som importen sker ifrån).  

2014-09-15 09:05
Hej,

Kul att Suunto importen nu är uppe. En liten grej jag märkt är att när jag kör med 1km autovarv på klockan så delas vissa varv i FB upp i 0,99km och 1.01km, i MovesCount är det bara hela km. Ingen större betydelse men lite irriterande.

Mvh

Ola

2014-09-26 07:08
Intressant. Data från klockan är förmodligen 0,99 och 1,01 eftersom det är det vi får från MovesCount. Jag gissar att det bara är en avrundningsfråga.

Hur många decimaler visas på MovesCount? Skulle du föredra avrundning till en decimal på FunBeat?

2014-09-26 08:40
Litet tillägg:
Autovarv är svårt för klockan att beräkna exakt eftersom det går tid mellan varje GPS-mätning. Vanligtvs är det en sekund mellan mätningarna, men ibland längre. 1-km-strecken kan ju då hamna mellan två GPS-punkter. Detta tillsammans med onoggrannheten på GPS:en gör det svårt att veta när man har flyttat sig exakt 1km.

Klockan vet att din intention är att ha 1km-varv, därför kan detta justeras av klockan eller i något senare skede. Men om man egentligen har sprungit 1,01 km och detta justeras till 1km av klockan för att det ska se bra ut så får man en diff när man summerar ihop totalsträckan.

Avrundningen bör egentligen matcha noggranheteten på indata. Men vi måste nöja oss med en bestämd avrundning. En lösning kan som sagt vara att dra ner till en decimal.

2014-09-26 09:04
Tack för svaret, ska kika på hur datat ser ut Movescount och testa att öka antalet Gps punkter på klockan.

2014-09-26 22:42
Hej Michael Sageryd,

Har kollat i MovesCount och hittar inget ställe där jag kan minska antalet decimaler. För mig så vore det "snyggare" att ha 1 decimal i FunBeat. Är det något ni kan titta på? Dvs. Avunda till en decimal i importen?

Mvh

Ola

2014-09-29 17:38
Jag kom på att vi nog får fundera lite till. Antagligen måste avrundningen kopplas till träningstyp. Om man simmar har man ju ställt in basänglängden (t.ex 25m). Då är sträckan exakt ner till meter, dvs km med tre decimaler.

Någon simmande Suunto-användare som har någon kommentar? Börje?

2014-09-29 21:12
Jag får nog fundera lite.

Som Michael säger så om man simmar inomhus så stämmer sträckan exakt på metern Å andra sidan så behövs inga decimaler om man anger sträckan i meter (och inte km).

Simmar man utomhus så mäter GPS'en ganska fel. En kompis testade i somras att simma med tre olika klockor (bland annat min) och det skiljde mer än 15%. Avrundning är ok.

Vid aktiviteter ovan vattnet (cykling, löpning, etc) är noggrannheten bättre på GPS'en men även där är väl frågan hur många decimaler man behöver. Man kanske r 1% noggrannhet.

2014-10-05 08:08
Upptäckte en liten bugg i synkningen mellan Movescount och Funbeat. Om jag kör multisportpass dvs byter aktivitet under passets gång på klockan så verkar det inte som passet sedan synkas in i Funbeat.  

2014-11-03 09:24
Nu fungerar inte importen från Movescount till Funbeat, får bara upp nåt fel medd....  

2014-11-04 19:51