Prat

Dumma frågor

Varför får man nackspärr? Vad ÄR nackspärr egentligen? Kan man få träningsvärk av nackspärr? Och varför fungerar smärtstillande så dåligt på just träningsvärk?

2014-08-20 20:24
Nackspärr är oftast nackmuskler som krampar. Ibland kan den utlösande orsaken vara en banal nysning.
Själv tycker jag att sk brottarbrygga fungerar förebyggande.
Men - väl att märka - brottarbrygga ska praktiseras, innan man fått nackspärr. Då kanske man aldrig får åkomman.
Brottarbrygga ska absolut inte prövas vid akut nackspärr!
Således - enbart profylaktisk brottarbrygga kan rekommenderas! Med måtta!

2014-08-20 20:36
Åh en klassiker! Tack för påminnelsen! Den har jag inte tänkt på sen jag körde ju-justu... oj det är ju säkert 6 år sen!
Det har du helt rätt i, jag hade aldrig nackspärr på den tiden, när vi körde den sortens övningar.
För andra gången på kort tid har nacken försökt låsa sig, bara för att jag sovit. Börjar tro att kudden är slut.

2014-08-20 20:49
Inga frågor är dumma. Smiley

Jag tror det där kan vara olika. Jag hade en nackspärr för flera år sen som (troligtvis) berodde på en rejäl muskelknuta under högra skulderbladet. När min massör tryckte bort den lättade smärtan och stelheten för att vara helt borta efter två dagar.

En vän till mig hade återkommande nackspärrsbesvär, som visade sig bero på en överbelastad och buktande disk med som följd. För att skydda disken så krampade musklerna i nacken med nackspärr som följd. Det blev sjukgymnastik, genomgång av ergonomin på arbetsplatsen och och förändring på sovställning för att motverka uppkomsten av ett riktigt diskbråck, vilket tydligen inte är helt ovanligt.

Du hade ju detta för ett tag sen så om jag var Du hade jag sökt för det.

2014-08-20 22:14
Nu har den släppt bara för det, bara för att jag frågade säkert, men jag var nära att bli förbannad faktiskt Smiley

Men kommer det igen söker jag nog hjälp, för då försöker nog något säga något.

Kanske är det kroppens sätt att klaga på att jag slarvat med styrketräningen på sistone Smiley

2014-08-20 22:23
Förstår det! Smiley

Så kan det ju också vara. Min väns rehab handlade mycket om bl a bålstabilitet och framför allt de små, stabiliserande musklerna kring ryggraden.

Så det är bara att kavla upp ärmarna och hugga i. Smiley

2014-08-20 22:25
Det jag har kvar känns exakt som träningsvärk, det var därför jag grunnade på om man kunde få det av nackspärr. För rörligheten har jag till 100% igen, fästmannen masserade nacke och axlar och när jag vred på huvudet sa det 'plopp'. Jag tror det var då det släppte eller vad ett nackspärr nu gör.

Förra gången tog det säkert tre fyra dagar innan det ömma gick över så det är väl likadant nu då, om jag får gissa?

2014-08-20 22:32
Förresten, menar du "Multifiderna" Smiley

Musklerna med världens roligaste namn, det låter som en bergskedja i Anderna eller nått Smiley

2014-08-20 22:33
Kan man säkert, om orsaken är att musklerna har krampat i ett försök att skydda en buktande disk. Men nu vet vi ju inte om det är så i Ditt fall.

Jo men visst heter de så? Smiley

2014-08-20 22:41
Då ska jag säkert träna dem jag med, jag brukar få höra att jag ska träna stabilitet och mittkroppsstyrka så fort det är något. Får jag ont i foten ska jag träna stabilitet, får jag ont i nacken ska jag träna stabilitet. Jag slår vad om att om jag slår mig på tummen kommer någon att säga åt mig att träna stabilitet...! Smiley

Nåja, ska jag ut i terrängen och flänga lär jag väl behöva det så jag borde inte gnälla Smiley

2014-08-20 22:46
Bålstabilitet is da shit! Smiley

Lycka till! Smiley

2014-08-20 22:50
hahaha ja det verkar inte bättre Smiley
Tack Smiley

2014-08-20 23:09
Jo, Sylvia har en del kloka råd om det mesta,allkunnig som hon är inom träning o kost. Så där finns tips.

Edit. Träna bålstabilitet, gör mycket för löphållningen som i slutändan ger en bra upprätt driv framåt.

2014-08-21 00:39
Va jag menar är bålstabiliteten är görviktig, den är inte så tung att träna, möjligen tråkig men den en lägger bra grund för löpningen. För man springer inte bara med bena.  

2014-08-21 01:02
Ja, vart hamnar man när man letar i forumet efter tips på vad man gör mot trilskande nackar... i en gammal tråd man själv startat om samma sak, jag lär mig visst aldrig Smiley Smiley

*suck*

2015-09-02 13:23
"Varför får man nackspärr?
Vad ÄR nackspärr egentligen?
Kan man få träningsvärk av nackspärr?
Och varför fungerar smärtstillande så dåligt på just träningsvärk? "

När jag hade nackspärr, så letade på nätet och efter tips o råd! Nu när jag läste frågorna här ovanför så kom jag ihåg en hemsidan jag tog hjälp av för att bli kvitt nackspärren! Kolla in hemsidan här http://xn--nacksprr-5za.net/

2016-12-20 16:04