En svensk klassiker

Första gången?

Hej, hur många här har kört klassikern innan / hur många ska köra den för första gången?
Jag ska köra den för första gången och startar med vasaloppet.

2006-08-20 18:35
Jag ska köra klassikern för första gången nu, börjar med Lidingö eller Öppet spår. Får se lite hur jag känner mig när det är dags för Lidingö... Smiley  

2006-08-20 18:49
Jag kör den för första gången nu. Har simmat i Vansbro och ska springa Lidingöloppet härnäst.  

2006-08-20 18:49
Två gånger. Jag ska köra den en gång till när jag har chans på en riktigt bra totaltid. Det kräver en tid på ca - helst under - 5 timmar på Vasaloppet. Jag kör knappast Tråkrundan annars...  

2006-08-20 18:58
Jag ska göra den för första gången. Börjar med Lidingö.
Gjorde Tjejklassikern förra året.

2006-08-20 20:12
Kör på min första. Börjar med Lidingö. Målet är en totaltid under 24 timmar.  

2006-08-21 21:48
Första gången för mig, har gjort vättern och vansbro hittills. Smiley
Jag är mest orolig för Lidingöloppet, det är nog det jag kommer ha svårast för.

2006-08-25 06:42
Hej, är sugen på klassikern, inledde med LL i helgen utan att för den delen prestera något kalasresultat, men jag gjorde det iaf. Så,
nu inbillar jag mig att jag borde klara klassikern, förvisso över ett årskifte, men iaf i följd.
Så, boende i Västervik, med brist på snö..... vad skall en oerfaren skidåkare göra för att komma i fas till ÖS.?

2006-09-25 09:24
Utan snö så är det rullskidor och skidgång som gäller. Roddmaskin är funkis men rätt tråkigt...  

2006-09-25 19:51
..varför inte ett jobb i Kiruna under några månader, så här såg det ut den 20 september!
http://kiruna.se/mun/kiruna/nyheter.nsf/669E53A6ABDC2543C12571F000627BA9/$FILE/Snow_3.jpg

2006-09-25 20:07
Ingen fara med Vasan vi är många från södra Sverige som tar oss från Sälen till Mora utan särskilt många snömil i kroppen! Träna kondition samt rullskidor/stavgång/roddmaskin(?)/simning till snön kommer.

/två klassiker, plus några extra Vasa- och Lidingölopp

2006-09-25 22:29
Jag såg en dokumentär på tv för ett tag sedan om en kvinna som tränade för en lång expedition på skidor (bl a) i Ryssland. Hon gick med stavar släpandes på två bildäck, på snöfria grusvägar.  

2006-09-26 08:46
..och även segling verkar funka. Vasalöparen ger många tips.

http://www.vasaloparen.se/training_article.jsp?d_id=2114

2006-09-26 08:56
Paddling är förstås också bra. Smiley  

2006-09-26 19:25
Hmmm ..... och jag som precis degraderat mina seglingar till 15 minuter från 60 minuter som jag höftat till med innan (seglar ofta timmar i sträck egentligen)  

2006-09-26 19:40
Kan man plåga sig igenom ett helt vasalopp utan att ha stått på skidor innan? Om man är i hyffsad bra form? Jag köpte ett par ifjol men kom aldrig ut för att testa. Just skidorna är det jag minst ser fram emot. Därför kommer det också bli den första grenen som jag kör i klassikern.
Man kan ju alltid hoppas på en sådan vinter här på västkusten som vi hade i fjol. Då kanske man kan komma ut men man kan ju inte räkna med en sådan "snörik" vinter igen.

2006-09-26 23:43
Mycket hänger på tekniken. Har du den så klarar du dig. Har du _aldrig_ stått på skidor så är det en annan femma... då är jag skeptisk till om det går.  

2006-09-29 16:59
Jag bor i Mölndal och brukar kunna få till åtminstone 100 mil på snö varje säsong. I.o.f.s. aå "fuskar" jag och åker till bl.a. Idre och Långberget men annars handlar det faktiskt mycket om att utnyttja det som faktiskt finns. I mitt fall så innebär det att jag verkligen ser till att åka skidor om det finns spår i närheten. Om det är snö-, is- och slaskfritt så åker jag rullskidor. Som komplement så åker jag skridsko och kör litet skidgång i lämpliga backar.  

2006-09-29 21:31
Jag har åkt två vasalopp med bara 25 mil i benen vardera gång och inte mycket till teknik, jag lärde mig åka skidor för ett par år sen. Men med bra grundkondition och lite vilja går det att ta sig runt ändå. Satsar man på en fin tid kanske man ska träna lite mer...  

2006-10-02 20:47
är oxå sugen på att testa. men tycker den känns ganska läskigt. 30mil på cykel skrämmer mig lite Smiley. måste försöka lura med mig nån tokig som vill göra den ihop med mig..men nån gång i mitt liv ska jag göra den..

tjejklassikern är ju gjord så det är väll den riktiga som står på tur...

2006-10-06 17:12
Jag har börjat min första klassiker med Lidingöloppet. Jag hade aldrig sprungit så långt och jag har värken åkt skidor eller cyklat eller simmat så långt men det ska gå braaa. Det är bara att träna på ett bra sätt och inte låta sig skrämma!

2006-10-07 00:33
Magdalena, dom har börjat med halvdistanser nu också. Alla sträckor delas med hälften.

KlassikerHalvan är öppen för både män och kvinnor och hade premiär i samband med årets upplaga av Lidingöloppet.

KlassikerHalvan är, precis som det låter, halva sträckorna av En Svensk Klassikers ordinarie lopp, det vill säga:

* HalvVasan, alternativt Engelbrektshalvan
* HalvSimmet, 1500 meter
* HalvVättern, 15 mil
* Lidingöloppet 15 km

Men jag tycker du ska köra hela... =)

/Daniel

2006-10-08 07:14
okej tack för tipset det vore kanske nått att börja med..ska genast gå in och läsa om det...engelbrekshalvan vet jag att dom började med förra året, men visste inte att det fanns en halvklassiker. kanske ska utmana min bror i att göra den då Smiley hehe  

2006-10-08 09:44
Jag gjorde min första klassiker i år. Började med Vasaloppet och avslutade med LL för ågra veckor sedan.

Det har varit en mycket lärorik resa och om det är något man lärt sig för livet så är det, dels att vara målinriktad, dels att ALLTING GÅR!

Om jag efteråt försöker analysera mina "framgångsfaktorer" så finner jag att glädjen nog är en av den största. Har man inte kul kommer man inte lyckas tror jag! Att man sedan välsignats med att få vara frisk under hela året har ju givetvis skapat förutsättningar.

Till dig som tvekar vill jag bara säga - VÅGA! Gör du det är hälften vunnet!! Men rätt inställning går allt!

Lycka till!!!

2006-10-08 11:02
Jag smygstartar med tjejklassikern och tänkter utöka med klassikerhalvan alt. hela år 2008.
Men funderade på upplägg och träning. Finns det klubbar eller liknande, som tränar inför klassikerna? Det vore ju bra att få tekniktips inför de olika grenarna, utan att man måste gå en massa kurser hitan och ditan. Liksom inriktat på klassikern utan att man skall vara "bäst". Idag har jag simtränat och min tenkik är usel och några goda råd hade suttit fint.
Någon som vet?

2006-10-08 21:40
Det närmaste du kan komma om du vill ha "allt" i en klubb är nog att söka sig till en triathlon- och/eller multisportklubb. Mer renodlade klubbar är dock svårslagna när det gäller instruktionsbiten.  

2006-10-08 23:37
Alltid roligt när jag hittar en ny grupp att gå med i och massor med nya inlägg att läsa Smiley

Jag tar min andra klassiker i år. Avslutar med Vansbrosimningen. Efter årets Öppet spår så kände jag att nu får det räcka! ...men jag är redan anmäld till nästa Lidingölopp, så det är stor "risk" att det blir ett 3:e varv på direkten. Har fortfarande riktigt usla tider på loppen och måste avsluta snyggt!

2007-04-12 18:56
Jag skall göra min första klassiker och startar med VR. Det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen med en gång...

Med det här underbara vårvädret så hoppas jag att jag hinner cykla riktigt mycket innan samt att vatnnet värms upp till typ bubbelbadstemperatur tills det är dags för Vansbrosimningen.

2007-04-13 09:16
Nu har jag bestämt mig!!! Jag ska köra klassikern för första gången 2009/2010 med start på Lidingö. Jag är 27 år och har aldrig sprungit i lopp tidigare. Förutsättningarna är bra, jag har mycket tid, jag är motiverad och har två vintrar i Sallanches resp. Östersund innan Vasaloppet 2010. Startläget är 10km på dryga timmen och ambitionen 3 -4 pass i veckan. Jag tror det är rimmligt och fullt genomförbart, men helt klart en stor utmaning. Skulle vara kul att utbyta lite motivation om någon känner sig upplagd för utbyte. Träningskompis på distans liksom. Detta är en liten dröm som jag ruvat på ett tag.. nu är det dax att släppa loss träningsglädjen.  

2008-09-23 11:52
Jag har gjort åtta klassikerrundor. Det är bra för min motivation att hela tiden ha något att träna inför. Med klassikerloppen så blir det bra spridning över året. Nu ligger jag inte i fas med mina lopp, så det blev 10-årsjubileum på VL och LL förra året och VS i somras. Nästa år blir det 10e VR och året därefter blir det 10e klassikern. Det gör ju att jag varje år har haft något "större" att se fram emot.  

2008-09-23 12:47
Sallanches? Har du koll på längdskidåkningsmöjligheterna där? Är det Megève som gäller, eller?  

2008-09-23 19:13
Lycka till. Det kommer att vara ett roligt år för dig. Det bästa är att man lär sig massor om kroppen och om sig själv. Med facit i hand ,så visst loppen var roliga och känslan kanon när man korsade målllinjen. Den största glädjen har ändå vägen dit varit. Spränga mentala och fysiska gränser. Planera träning och genomföra den. Kroppen får sig en rejäl genomkörare och sen vill du bara fortsätta och fortsätta det hårda jobbet är ju gjort. Du är i form vet vad du kan.  

2008-09-23 20:29
Precis klar med min första klassiker. Det har varit grymt kul men också jobbigt. Som student, och många kring-engagemang har det ofta varit svårt att få tiden att räcka till till den träning jag velat.
Har dock lärt mig att det går ändå även om det inte blivit några topptider.
Fortsätter med ett vasalopp till, sen får jag se. Beror på vad det blir för sommarjobb och så. Kan vara svårt att få ledig 2 helger så tätt (VR och VS) med tanke på att förhoppningen är att vicka på ortopeden som är relativt jourtät.
Till dig som funderar på att satsa på en klassiker så är mitt råd absolut att testa!

2008-09-28 12:57
Grattis Petra! Bara att beställa diplomet bums!

Vad var roligast/jobbigast?

2008-09-28 14:27
Tittat lite på nätet bara, verkar finnas spår 6 km från Sallanches, kommer dit 1 nov och då har jag tid att reka innan snön Smiley

2008-09-29 19:18
Jag ser fram emot rapporterna. F.ö. ska jag till Bessans i januari för att åka Marathon de Bessans. Det kanske är nå't som intresserar dig också? Du lär ju definitivt ha kortare resväg...  

2008-09-29 19:38
Alla lopp var jobbiga på sitt sätt. Lidingöloppet var det lopp jag tog ut mig mest fysiskt tror jag. Iof enda loppet där jag hade en seriös tid jag ville under. (blev tyvärr inte så dock)
Men vill på det igen :), synd att det är så långt kvar bara...
Ser iaf fram emot Vasaloppet.

Kan varna er som inte testat förut att det finns vissa beroendeframkallande inslag i att göra en klassiker. Eller är det bara jag som är knäpp?

2008-09-29 22:43
Absolut!!! Knäppt, härligt och alldeles underbart beroendeframkallande!!! Smiley Smiley  

2008-09-29 23:09
Kan väl blåsa liv i denna tråden igen. Funderar starkt på klassikern med start på VR. Brukar VR bli fullt?  

2008-11-17 13:41
VR brukar bli fullt, det verkar dessutom som om det kommer att ske snabbare i år pga att man inte längre kan köpa startbevis av dem som beslutar sig för att inte köra. Det finns i dagsläget cirka 4000 startbevis kvar, på de minst attraktiva tiderna 23:30-02:30.  

2008-11-17 15:19
Ja tiderna bara försvann i år, vi fick en sen tid 0430. Hoppas ju på att det är några som är kvar å hejar på när man kommer i mål : ). Jag avslutar min första klassiker snart med Vasan.  

2008-11-23 20:01
04:30-gruppen brukar köra fort och vara i Motala senast 12 så det blir nog inga problem. Smiley  

2008-11-23 20:16
..ja det är väl bara att ligga bakom då : )  

2008-11-23 21:17
Hej allihop!

Väcker liv i den här gamla tråden efter ett tips från Löpning-gruppen där jag hade startat en tråd om just Klassikern... Jag ska göra den för första gången i år. Har sedan länge planerat Vasaloppet, men nu blir det hela alltet tillsammans med sambon (fast han får nog åka iväg före mig)... Det ska bli grymt skoj, men känns lite läskigt också - läste att det inte är så många damer (ca 5000?) som har klarat "riktiga" Klassikern? Tror ni jag fixar det?

Är en konditionstränings-allätare som gillar löpning bäst, satsar även på simning, spinning och styrketräning. Snart dags för Vasan, som jag verkligen ser fram emot! Inte så mkt snö där jag bor, men ska upp till Sälen imorgon. Oroar mig inte så mycket för Vansbro, desto mer för Vättern (får nog börja med att köpa en cykel...) och lite grann för Lidingö... Smiley

Pepphjälp, någon?

2009-01-20 14:08
Full on, flat out!

Det är bara att köra, det går alltid! Ibland tar saker lite längre tid och ibland lite kortare, men i mål kommer man förr eller senare!

Regelbundenhet i träningen är en bra start!

2009-01-20 15:54
Försök få in långa pass. Det behöver inte gå värst snabbt utan det viktiga är att köra under lång tid.
För de flesta är kroppen van vid upp till 1 timmes ansträngning eftersom de flesta pass är på den tiden och det är ungefär så lång tid en löprunda på en 1 mil tar. När den tiden har gått så vill kroppen vila, men på t.ex. Vätternrundan så är det kanske 10-15 timmar kvar.

2009-01-20 16:03
Klart du fixar det!!!

För Vasan handlar det till 90 % om att försöka få till en hysad skidteknik. En väl-promenerad pensionär med bra teknik klarar Vasan utan problem, men en hyfsat fit 20-åring utan teknik får ett helvete om det är lite dåligt före.

För Vättern gäller däremot nästan enbart långa cykelturer.

Vansbro kräver varken teknik eller uthållighet, men vattenvana. All vattenlek o simning oavsett teknik, tempo o tid är bra.

Lidingöloppet gör ont om man inte biter i det sura äpplet o fusk-går lite i slutet, men det göra alla våra kompisar också så det får man ta Smiley

Totalt sett - piece of cake!

2009-01-20 17:13
bra sammanfattning anders!  

2009-01-20 17:42
Nästa år  

2009-01-20 19:33
Håller med Anders allt!

Speciellt om skidtekniken! Jag hade bara 6.5 snömil men 100 rullskidmil innan och efter att ha dubbelstakat 4 mil var jag helt död i överkroppen! Det är så dax att börja jobba med diagonaltekniken då...

Även vansbrotipsen är bra, det kommer att bli knök och bök, simmar man långsammare kommer nån bakifrån att simma in i en i vanåns mörka vatten! Så skaffa trygghet i vattet så du inte får panik av att inte se botten och kanske missa ett andetag!
Obilgatoriskt att simma några pass i en sjö för att få in känslan!

2009-01-20 21:13