Bra mat

Kramp under längre lopp

Hej

Jag tävlade I ÅEC för någon vecka sedan. En kanon kul tävling som jag rekomenderar till alla som vill pressa sig lite.

MEN även i år (körde förra året oxå) fick jag riktig superkramp i benen. Och jag vet inte ritkigt vad det beror på. Jag drack electrolytblandningar och resorb men lik förbannat så fick jag kramp. Nu är min teori att jag fick i mig för lite energi under dagen.

Jag brände ca 5300 kcal enligt min ambit-klocka. Och fick i mig max 2000 kcal. Kan det vara så att det energitappet gjorde att jag fick kramp?

Och om det var så att bristen på energi gjorde att jag fick kramp hur fasen får jag i mig 5300kcal under ett lopp? Det kan ju inte vara meningen att jag ska äta mig igenom hela loppet eller? :P Jag tyckte jag öste i mig gels och annat.

Är det någon som har mer erfarenhet som kan ge tips tar jag gladeligen emot dem. Eller om ni kan berätta hur ni lägger upp energiintaget under längre lopp.

Mvh Henrik
 

2014-07-07 10:31
Det verkar som om kramp kommer av någon typ av överbelastning, för mycket, för snabbt, för tungt osv. Eller en kombination av de här sakerna, som oftast sker vid tävling. Salt mm har inte så stor effekt har man börjat inse.

Om det kan vara kopplat till kalorierna vet jag inte, men det låter inte orimligt att det blir tuffare för kroppen under sådana utmaningar och att ju mer energi man tillför desto enklare för kroppen att fortsätta.
 

2014-07-07 11:14
Tack då har jag iaf kommit lite på vägen. För jag tycker jag inte borde vara tom på salter/mineraler.
Men jag kankse behöver äta något hela tiden under längre lopp för att hålla igång helt enkelt.

Tack för svaret det var lite det jag ändå fiskade efter.

Mvh Henrik
 

2014-07-07 13:44
Långlopp kan innebära att man går back 5 000 kcal eller mer utan att det behöver blir kramp. Men en muskelansträngning och utmattning utöver vad du är tränad för ger dig kramp ibland. För det allra mesta är det nog så enkelt att kramp kommer när du tränar för lite i förhållande till ansträngningen  

2014-07-07 17:04
Aha! Du menar att jag är för otränad helt enkelt! :) Det skulle vara ett ganska "enkelt" problem. Och jag har väl funderat på det oxå.
Det jag inte ritkigt är så insatt i är hur reagerar kroppen på att inte få i sig tillräckligt med energi, för jag tappar ju energi som motsvarar ett dygns behov ungefär. Behöver jag inte fylla på den energin under dagen för att kunna prestera på topp?

Mvh Henrik
 

2014-07-08 07:21
Intressant artiklar:
http://hjarnfysik.blogspot.se/2011/03/hur-man-slipper-kramp.html
http://hjarnfysik.blogspot.se/2012/07/en-dunderkur-mot-kramp.html
http://hjarnfysik.blogspot.se/2013/08/tre-sega-myter.html
http://hjarnfysik.blogspot.se/2013/02/simning-och-kramp.html
 

2014-07-08 12:59
Jag skulle gissa att krampen beror på för långvarig intensiv belastning (i förhållande till din kapacitet) - utmattning helt enkelt.

Om du förbrände 5300kcal under loppet bör rimligtvis 30% kommit från fettdepåer alltså ca 1600kcal. Dessutom hade du förmodligen kolhydratladdat innan och hade därmed bränsle för ca 1,5 - 2h med dig in i loppet vilket borde motsvara 700-1000kcal. Underskottet ser alltså inte så stort ut tycker jag. Om du fick i dig 2000kcal under loppet "fattades" det bara 5300-1600-2000-850 = 850kcal (vilket förmodligen togs från fettdepåer det också).

Så brukar jag räkna och det har funkat för mig. Någon som har mer erfarenhet får gärna korrigera siffrorna.

MVH

Sebastian
 

2014-07-08 13:10
Det där har jag också lurat på och kommit till samma slutsats.
Mer träning Smiley
Det finns givetsvis fler faktorer, i näringsväg räcker det med max 60g kolhydrater i timmen. (vi tar inte upp mer, men fyll på från början)
salt tvistar de lärda om men jag har i lite vätskeersättning om det går åt mycket vätska)
Fördelat på dryck och ätbart brukar det bli en rimlig mängd.
En positiv överraskning för mig var Ultimata Kolmården som jag testade för att köra något längre än HÅEC. Stygga kramper efter cyklingen gav med sig efter en stunds löpning och det hjälper skallen till bättre positiva tankar om kramperna börjar ge sig till känna. Den borde fler köra inför Åre Smiley
 

2014-07-08 14:13
En kompis åker vasan varje år m bara vatten. Stor o snabb kille, drar säkert en bra bit över 1000 kcal per timme i dryga fem timmar utan att få kramper eller må dåligt. Men skulle bli snabbare om han stoppade i sig lite kolhydrater längs vägen ...  

2014-07-08 23:11
Erik Östbye drack en kopp te före start.
Under loppet noll.
Personligt rekord: sub 2:20.
Distans:
Marathon.

Det finns fler som dricker minimalt under marathonlopp på bra tider.

Vi är väldigt olika.
Med dagens språkbruk borde jag kanske skriva EXTREMT olika.
 

2014-07-09 06:37