Barfotalöpning

KSO Evo

Vibram har ju kommit ut med Max-Feel, en VFF-sula som äntligen minimerar konceptet mot ännu tunnare, mjukare och närmare-marken-sula än dom haft tidigare. Tillsammans med en hälkappa som verkar funka att springa i och snörning (jag gillar skarpt snörningen på mina gamla Speed - Smiley) så ser det ut som ett väldigt lockande sko-bygge iom KSO Evo:
External image
http://www.vibramfivefingers.it/product_details.aspx?model=KSO%20EVO
Någon som äger eller har testat ett par och kan berätta hur dom är?

(edit: Hittade dom just efter postningen ovan för 650 inkl frakt : http://www.xxl.se/search?text=kso+evo - beställda men ff nyfiken på vad andra tycker, pengarna i sjön, eller något som funkar?)

2014-06-11 20:46
Jag har haft mina sedan slutet på april, sprungit 142 kilometer och gillar dem skarpt. Hoppas bara de håller längre än mina förra KSO, de slet jag hål på mellan tårna (inte sulan alltså, den var fortfarande i fint skick) lite för snabbt för att det skulle kännas helt prisvärt.

De första gångerna jag sprang tyckte jag det kändes halt mellan fotsulan och skosulan, som att man gled lite på vått gummi, men jag tror det berodde mycket på att jag inte drog åt snörningen tillräckligt.

Jo just ja, markkänslan gillar jag verkligen! Det var kanske den viktigaste biten Smiley

2014-06-12 19:45
Jag har ett par fivefingers Spyridon som är underbara men kan nog tycka att det inte är den rätta kontakten med marken för att vara minimalistiska skor. Kanske dessa KSO ger det? Någon som vet skillnaden mellan dessa?  

2014-06-12 19:50
Mina VFF Speed har också gått hål mellen stor- och pek(?)-tårna, men annars ser dom i princip ut som nya. Iofs ett helt nytt och rätt roligt slitageproblem för löparskor, men man kan ju hoppas att VFF känner till problemet och förbättrat det på senare modeller*. Mina Speed är bara marginellt slitna under och då har jag ändå sprungit typ 90% asfalt med dom. Så jag är inte orolig den nya tunnare sulan på KSO Evo ska vara något problem slitagemässigt.
Speed har dock en ganska ombonad ovandel som känns lite instängd den varmare delen av säsongen (speciellt om man är van att springa nerkabbat i huaraches), så jag hoppas och det verkar som att KSO Evo ska vara tunnare och andas bättre.
*(edit: Man skulle kanske kunna förstärka dom själv med lite Liquid-Sole eller Sugru, hmm...)

2014-06-12 21:56
Sulan verkar vara förvillande indentisk med sulan på EL-X (som kommer på andra plats på min sko-favvo-lista).
Om det är så blir du säkert nöjd med sulan iaf.
Nackdelen med den där snörningen är väl att de inte ligger så bra ihoprullade i bagelomman? (vilket EL-X gör)

2014-06-13 08:42
Det ska vara samma sula som på EL-X, så det låter lovande.
Nu vet varken jag eller Google vad bagelomma är (Bagelmama å andra sidan verkar vara ett schyst kafé med kokta mackor i Krakow), men jag återkommer med rullbarheten på skorna när/om Posten väl lyckas få hit paketet.
I väntan på det, kan du avslöja vad som har för tillfället äger favvo-topp-placeringen?

2014-06-13 21:53
Med bagelomma menar jag bakficka.
I mitt fall bakfickorna på en cykeljersey.

Min "sko-favvo-lista" toppas så klart av de jag fick i födelsedagspresent av min mor på 60-talet.. Smiley

2014-06-14 11:42
Första milen var då avklarad iom dagens transportlöp hem från jobbet. Dom är tightare än mina gamla Speed som iofs hängt med sedan sommaren 2010 och har haft lite tid att töja sig. Båda är 42or och enligt Vibrams storleksguide ska 42 vara upp till 26,67cm och jag har 265mm och i dom nya känns det som att det är just 2mm tillgodo. Dom sitter som ett par fot-kondomer, både i storlek och passform. Hyfsat enkla (i VFF-samanhang) ett få på, men en hälögla hade varit bra. Mjuka och tunna nedåt med bra markkänsla. Mina Speed är betydligt styvare, dom här ger iom mjukheten lite mer sockeplastkänsla. Rullbarheten är utmärkt, men plösen och hälkappan finns ju där även om dom är tunna och mjuka. Inte mycket att klaga på, dom är roliga att springa i och jag gillar dom! Smiley

... avslutar med lite reklamfilm: https://www.youtube.com/watch?v=dqT9TlhbsjU
alternativt musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=sXYIxJScSik

2014-06-18 20:38
Undrar hur du tror de är som gymskor?
hade behövt nya gymskor och tänkte att jag kunde ha dessa samt andvända dem som alternativ till mina bikila evo när jag springer också.

2014-06-29 15:00
Dom funkar nog alldeles utmärkt som gymskor. VFF är sedan länge uppskattade på gym för sin 0-drop. Och det finns inget i KSO Evo som ändrar på det. Tvärtom tror jag att det mjukare och tunnare gummit i sulan snarare ger ännu bättre fäste på gymmets plast/gummi-matta.  

2014-06-29 23:16
Har skaffat ett par KSO evo, och sprungit 2-3 rundor med dessa skor.

Jag måste säga att jag är helt överväldigad: helt klart den bästa minimalistiska sko jag haft. Sitter som en kompressionsstrumpa på foten, eller som en slags "fotkondom". Det närmsta man kan komma barfota med ett par skor på fötterna. Skorna gör det de ska: skyddar fotsulan mot de värsta vassa föremålen, men ingenting mer. Precis så skall en bra minimalistisk sko vara enligt min mening.

10 av 10 på min betygsskala.

Enda negativa är att jag numera inte vill använda mina VFF Bikila, då dessa känns alltför styva jämfört med KSO Evo.

2015-04-14 10:52
Har skaffat ett par KSO evo, och sprungit 2-3 rundor med dessa skor.

Jag måste säga att jag är helt överväldigad: helt klart den bästa minimalistiska sko jag haft. Sitter som en kompressionsstrumpa på foten, eller som en slags "fotkondom". Det närmsta man kan komma barfota med ett par skor på fötterna. Skorna gör det de ska: skyddar fotsulan mot de värsta vassa föremålen, men ingenting mer. Precis så skall en bra minimalistisk sko vara enligt min mening.

10 av 10 på min betygsskala.

Enda negativa är att jag numera inte vill använda mina VFF Bikila, då dessa känns alltför styva jämfört med KSO Evo.

2015-04-14 10:52
Gillar mina Bikila Evo
så det verkar vara en bra serie
har också KSO Evo men har inte testat att springa i dem har mina på gymmet där tycker jag de funkar fint.

2015-04-21 12:00
Är det någon som har sprungit i dessa och SeeYa som kan dra till med en jämförelse? Älskar mina SeeYa men hade helst haft snörning på mina VFF. Kardborrebandet på SeeYa är inte elastiskt alls och kan vara lite bökigt att få till den rätta passformen.  

2015-05-06 13:22
Jag har sprungit med båda modellerna, och tycker att KSO är klart skönare. På min fot sitter dom mycket bättre än Seeya, som en slags kompressionsstrumpa. Sulan på KSO upplever jag också som mycket mjukare och mer flexibel.

Jag är lite av en skonörd (kanske typiskt för barfotalöpare!), och har provat de flesta olika märkena som finns på marknaden: Merrell, New Balance, Vivobarefoot, Altra, Inov-8 m.m. Bäst tycker jag om att springa i VFF, och bland deras modeller för löpning gillar jag bäst Spyridon (för trail) och KSO (för asfalt/grus). Och som sagt - hittills har jag aldrig sprungit i en sko som kommer så nära barfotalöpning som just KSO Evo. Jag har därför två par - ett par för gymmet och ett par för löpning. Rekommenderas varmt!

2015-05-18 15:27
Tack för svaret. Får inhandla ett par till sommaren.  

2015-05-26 10:33
Köpte på mig ett par KSO Evo på rea nyligen, mitt första intryck är att de kanske är för smala i framfoten för mig. Känns som jag är uppe på kanten av sulan med framfoten när jag går runt med dem hemma. Får ta en liten löprunda med dem och känna efter, brukar vara enda sättet.  

2015-05-27 14:37