Barfotalöpning

Hej igen, dags för ett litet experiment

Vet inte hur många som kommer ihåg mig sen förr, har inte varit här på närmare två år men hur som helst, hej igen.

Nu är det så att jag har en teori som jag diskuterat länge och väl med vissa medlemmar här, att den största anledningen till att barfotanybörjare får blåsor är dålig teknik, inte att fotsulorna är extra känsliga. Nu är situationen så att jag knappt sprungit alls sedan mars 2012 så mina fotsulor borde rent logiskt ha tappat det mesta av den anpassning de gått igenom så jag tänkte ge mig på att testa min teori i sommar/höst. Löptekniken borde ju sitta fortfarande med tanke på alla mil jag sprungit och det verkar den göra efter dagens pass.

Så, en analys av mitt första pass som nybörjare igen: Det känns. Asfalt som jag tidigare tyckt varit mjuk som ett sidenlakan kändes inte alls så idag. Även smågrenar, kottar och andra ojämnheter i mitt närmaste motionsspår kändes betydligt mer än jag är van vid. Inga blåsor än däremot, får se om det dyker upp några de närmaste timmarna. Passet var 4,8 km uppdelat på 1,2 km asfalt dit och hem och 2,4 km motionsspår med blandat lera, täckbark och grus insprängt i mitten.

2014-05-29 18:59
Hej Olle har du varit borta? Smiley  

2014-05-29 20:15
Kul att du rapporterar dina erfarenheter här. Jag ska själv öka barfota-volymen under sommaren och kan tänka mig att bidra med mina pass.  

2014-05-29 21:49
Tur jag gillat barfota genom livet.
Fast jag undviker grus och asfalt.
Sliter för mycket på sulorna + att det ej är mysigt. Åtminstone ej för mig.

Lycka till Olle.

2014-05-30 06:14
Jag skulle också kunna tänka mig att försöka på detta, är inte en van barfotalöpare men har nog löpt en del så där annars... Smiley  

2014-05-30 09:15
Hej igen Olle! Smiley

Jag har inget att tillföra ditt experiemnt, förutom att jag i dag lyssnade på en av årets mest uppfriskande plattor - Cock Rocking med Jackson Firebird en dynamisk duo från Down Under.
http://www.jacksonfirebird.com/music/
Nope det är faktiskt inte dödsmetall, tänk Left Lane Cruiser, Jon Spencer Blues Explosion och en skvätt Danko Jones.

Alltså jag menar, det kan ju vara gött med lite skön musik när man lubbar runt. Oavsett vad man har eller inte har på tassarna.

2014-05-30 16:53
Christer: Kul att någon har saknat mig i alla fall... Smiley

Fredric: Bidra gärna, det blir inte mycket till studie med bara en deltagare. Även om det inte var syftet från början.

K-G: Det är ju precis det som är min poäng, att det inte borde slita på fötterna speciellt mycket bara man gör rätt. Och ja, här finns det ett sätt som är rätt, eller i alla fall en samling sätt som är snarlika varandra med samma slutresultat. Om min teori stämmer. Dessutom KAN det vara hur mysigt som helst med asfalt även om även jag föredrar smala vindlande skogsstigar framför allt annat.

Pia-Helena: Som sagt, mer data är sällan en dålig grej så bidra så mycket du vill.

Illbatting: Tack för tipset, hittade skivan på Spotify och har lyssnat igenom. Skönt gung! Själv är jag för tillfället inne på soft jazz, typ Esbjörn Svensson Trio och Melody Gardot eller diverse av mina gamla blueshjältar så det är inte mycket döds här heller. Springer helst utan musik om jag inte springer i hamsterhjul men det tänker jag undvika så långt det bara går. Det är inte bra för psyket. Däremot har jag nästan alltid på någon form av musik annars och Jackson Firebird kan nog få vara med på ett hörn där i fortsättningen.

Liten uppdatering: Fortfarande inga blåsor eller ömma punkter på fötterna så allt verkar ok så långt. Däremot är jag stel som en betydligt äldre man, att resa sig ur en stol idag har varit minst sagt spännande, särskilt efter att ha suttit en stund. Ingen direkt träningsvärk så jag kör som planerat nästa pass imorgon. Då blir det dryga sex kilometer på asfalt av varierande kvalitet. Antagligen blöt också. Får se hur det går.

2014-05-30 20:42
Nästa pass avklarat, 6,7 km asfalt den här gången. Fötterna mår fortfarande bra även om småsten och annat har en tendens att fastna lättare och sitta kvar längre än de gjorde när fotsulorna var vana vid underlaget. Nu blir det (antagligen) paus i löpningen i en vecka om jag inte kommer ut imorgon kväll också, har barnen hos mig hela veckan och de är för små för att följa med ut och för att stanna hemma själva. Ska försöka få till ett par styrkepass under tiden däremot.  

2014-06-01 20:56
Din teori var att blåsor orsakades av dålig teknik, säger du; är det något specifikt du syftar på?

2014-06-01 22:01
Vid min ålder så har jag träffat andra barfotalöpare genom livet.
Mig veterligen har ingen klagat på blåsor.
Gränsen för antal km har bestämts av underlag och kondition.

Hade som några andra inga problem med t. ex. 100K på sandstrand.

Vi pratade aldrig löpteknik däremot löpstil om det nu är skillnad, men vi använde våra fötter - det vet jag. Lade ej märke till någon som satte i dessa speciellt annorlunda jämfört med mig.
Jag var som sprinter säkerligen framfotalöpare, men ju längre desto mer häl.

Mina observationer genom mitt löparliv kan absolut ej peka på någon löptstil som varit JÄTTEBÄST. Däremot att det finns bra över 1.000 som fungerat.
Många med vad jag ansett urusel löpteknik har sprungit skjortan av mig.

Blåsor för barfotalöpare är något helt nytt. Varför?

2014-06-02 07:21
Jag fick blåsor i början, när jag slarvade med tekniken och använde mer aktivt frånskjut när jag sprang på asfalt. För mig har skjuvningskrafter haft tendens att leda till blåsor, så när jag väl kommer in i barfotalöpningen och lyfter foten från underlaget istället för att skjuta ifrån, då har jag inte några problem med blåsor. Med reservation för att jag då varit duktig och hållit distansen inom en nivå som jag klarar av.
Har tyvärr svårare att få till det med barfotalöpningen nu, då jag "jagar" lite distans för att orka längre löpsträckor framöver. Har inte tålamod till kortare distanser... Saknar barfotalöpningen, ska nog börja igen! Smiley
Kram,
Jenny

2014-06-02 09:29
Olle fick ut mig barfota igen!
Ett kort pass på asfalt, 1,02 km, i lugnt tempo. Skönt! Inga negativa känningar från fotsulorna, så jag överdrev nog inte ändå...
Kram,
Jenny

2014-06-02 10:20
Lars Peter: När jag började var mina största problem för kraftigt frånskjut och att jag ofta vred fötterna under markkontakten. Inte mycket men tillräckligt för att det skulle leda till blåsor. Jag har sett och hört om liknande upplevelser från många andra så det är de jag tänker mig är de största orsakerna till blåsor.

Jenny: Kul att man har lite dåligt inflytande på någon i alla fall. Smiley Mer barfotalöpning åt folket!

2014-06-02 19:16
Har ju sprungit/joggat barfota av och till några år nu. Har fått till en teknik som känns 100 procent helt rätt för mig. Sprang faktiskt 23 km på varierande grov och slät asfalt i helgen. Sista 3-4 kilometrarna fuskades det lite med att gå på den målade linjen mellan cykel och gångbanan. En ynka blåsa under lilltån, en kvadratmillimeter blev resultatet.

Huden under sulorna var inte sliten heller. Resonemanget att lyfta foten är nog det som har hjälpt mest.

Däremot var fötterna nog faktiskt ömma ändå och rätt ordentligt trött i kroppen. Har f ö aldrig förr sprungit så långt ens med skor.

2014-06-02 22:24
Underbart Lena och grattis dubbelt upp för distansrekord plus distansrekord barfota!
Har själv inte sprungit längre än 8 km på asfalt och 10 km på sandstrand (underbart mjuk och len sand på Kap Verde).
Jag har inte lyckats öva upp mig att klara grov asfalt, bara fin. Jag får känningar/blodblåsor under mina förhårdnader på undersida/utsida på stortårna om det det är för grov asfalt. Härlig, fin asfalt är underbart! Fotsulorna blir lena som en barnrumpa efter ett sådant pass!
Kram,
Jenny

Edit: PS; jag gillar att du har "dåligt" inflytande på mig, Olle! DS

2014-06-03 08:01
23km var imponerande.

Mitt rekord är sedan några veckor 12km. Undrar om man kan fixa +21km innan höstrusket kommer?

/B.

2014-06-03 10:48
När det gäller distansrekord så är min upplevelse att när tekniken väl sitter så är det inte fotsulorna som sätter gränsen längre utan man får börja resonera som en "normal" löpare igen, det är andra system som ger upp först. Mitt eget distansrekord är lite drygt 25 km om jag inte minns fel, orkar inte kolla exakt men det finns loggat här någon gång under 2011. I stort sett hela den rundan var asfalt i alla fall, några korta sektioner grusväg bara.

Lena: Grattis! Jag känner verkligen igen det där med ömma fötter. För mig har det oftast berott på att jag tagit mig vatten över huvudet på något sätt, antingen genom att springa för långt eller på för jobbigt underlag, typ grövre grus.

Börje: Det borde gå att göra en sådan ökning. Eftersom jag hittills aldrig lyckats springa regelbundet en hel vinter får jag alltid börja om på våren och från barfotapremiären i slutet av april med rundor på strax under milen brukar det inte vara något problem att framåt juli-augusti springa halvmaror eller liknande. Å andra sidan har jag i princip aldrig skor på mig när jag springer på sommaren så det kan ju gå snabbare för mig än för andra som blandar in diverse skor.

2014-06-03 19:25
Blåsor är nog det enda jag inte har fått av att springa barfota!! Smiley
Springer endast barfota i skogen iofs. Inte tillräckligt modig för att ge mig ut på asfalten än.
Hoppas att det går bra för dig.

2014-06-03 21:03
Jag ska testa.

Det är stor skillnad på asfalt och asfalt. En del är ju väldigt slät och fin, nästan som ett golv, medan annan kan vara riktigt vass och jobbig för fotsulorna.

2014-06-03 21:49
Olof: Har heller aldrig fått en blåsa när jag sprungit i skogen, det blir ju inte samma typ av friktion där. Däremot har jag snubblat, ordentligt och ofta, så det finns ju andra riskmoment som kan vara minst lika jobbiga. Smiley

Börje: Jo, asfalt är ju ett väldigt vitt begrepp i det här sammanhanget. Som jag nämnde i första inlägget så är en av de mer intressanta grejerna med att vara "nybörjare" igen hur känslan för underlaget har ändrats. De rundor jag sprungit hittills har varit välbekanta och sådana att jag vetat innan hur underlaget känns under fötterna på varje sektion, det är bara det att mitt minne inte stämmer med hur det är nu alls. Allt känns skarpare på något sätt och det finns säkert flera orsaker till det.

2014-06-03 23:06
Då är jag med, jobba på att lyfta istället för frånskjut. Fick själv en ganska stor blåsa i helgen när jag sprang helt barfota 5k på asfalt i regnet, men då hade jag sprungit terräng 5k precis innan och när jag kommit ut ur skogen sprang jag med skorna i händerna. Tänkte att blåsan berodde på terrängsträckan och instängda skor, och att asfalten mest spräckte den. Men kanske trycker jag ifrån mer än jag tror.  

2014-06-04 11:25
För mig beror det en hel del på hastigheten. Långsamt = lite slitage, inga blåsor. Snabbt = mer slitage, ev blåsor.
Detta gäller framförallt asfalt, är den blöt sliter den mer.

Antagligen svårare att kontrollera frånskjut i högre hastigheter Smiley

Springer dock mest i skogen och väldigt lite asfalt men det händer. Samma erfarenheter slitagemässigt på 400m-bana fast den är mjukare och skönare.

2014-06-04 15:57
Jo, blöta fötter innebär helt klart en större risk att dra på sig blåsor, oavsett om det är svett eller vatten. Har inte riktigt fattat varför det är så men sambandet finns, helt klart.

När det gäller hastighet har jag en teori även där. Smiley Den är att det handlar om relativ hastighet, alltså att om man springer i en hastighet man kan hantera under längre tid så blir inte slitaget så stort, oavsett hur snabbt det faktiskt går. Jag hävdar alltså att det inte borde vara någon större skillnad på att lufsa runt i sjuminuterstempo eller fyraminuterstempo om man bara är tränad för det. Om man däremot springer snabbt, relativt sin egen kondition, typ tvåhundringar och liknande, är det lätt att tekniken blir lidande. Jag jämför gärna med hur det är att öva skalor eftersom jag är gitarrist och ju snabbare det går relativt ens kapacitet ju sämre blir tekniken och antalet misstag ökar.

2014-06-04 21:42
Vätan kan nog ha två olika påverkan som kan samspela i olika grad.
För det första blir huden uppluckrad, mjukare (typ russin-tår i badet) och tål inte det mekaniska slitaget lika bra.
För det andra så kyler vätan ner fötterna så att blodcirkulationen minskar i dom ytligaste hudlagren och man inte känner lika bra hur man faktiskt landar (liknande när blir fumlig om man fryser om fingrarna på vintern).
Angående hastigheten håller jag helt och hållet med Olle ovan. Tappar man tekniken får fötterna lida, sen kan det bero på att man springer fortare än man klarar, eller att man kanske tröttnar efter hand.

2014-06-04 22:19
Väta luckrar definitivt upp fotsulorna.
Längsta på asfalt jag kommit i väta var ca. 30 km.
Asfalten på det loppet var dock mest snäll.

Är ju mycket i Florida, där det i alla fall sedan 80-talet varit populärt att springa barfota i sand.
Vissa som jag har testat barfota på asfaltlopp. Nu har de ju mycket betong i USA.
De flesta av oss har då upptäckt att deras betong är slätare än deras asfalt, så vi har hållit till mycket på trottoarerna.
De plastade "remsorna" i asfalten är också eftertraktade.

Knölig asfalt? Det kan bli varmt i Florida. Slät asfalt blir då lite väl slipprigt för bildäck så de blandar in glas och annat som gör asfalten knottrig.

PS. Även i Florida är barfotalöpare på tävling så få så de är närmast försumbara.

2014-06-05 06:40
Så, ännu ett pass avklarat och inget att rapportera om fötterna. Samma runda som sist, 6,7 km asfalt, och det enda som är värt att notera var att jag under en kort period, 100 meter kanske, kände hur jag vred vänsterfoten varje gång jag satte ner den. Hade säkert kunnat bli en blåsa om jag inte hade reagerat och rättat till det.

I övrigt är jag fortfarande för tung och pinsamt otränad men det är ju inget nytt. Smiley

2014-06-09 20:52
Mycket möjligt att det även hade med domning att göra för min del, samma fot där blåsan uppstod när jag sprang i regnet domnade bort lite på mellanfoten; båda fötterna var lite väl kalla kanske. Förstår att det sabbar känslan/ feedback och hur foten för sig. Fast jag gillar att springa barfota i regnet på asfalt, och även plumsa i vattenpölar; skön frihetskänsla. Kanske bör ta dessa turen för rent skoj, och inte köra så hårt Smiley  

2014-06-10 07:37
Att springa barfota i regn är ett rent nöje så länge vädret i övrigt är barfotavänligt. Läge för att lufsa runt och bara njuta alltså. Smiley Gillar även vattenpölar på varmare rundor, det är rätt skönt att kyla ner fötterna efter en stunds nötande på varm asfalt.

För övrigt testade jag något annat jag inte gjort på väldigt länge idag. Jag cyklade till jobbet och det gick rätt bra men sen när jag skulle hem igen så var jag tvungen att sitta VÄLDIGT lätt på sadeln om jag uttrycker mig så. Betydligt mer smärtsamt än att springa alltså. Smiley

2014-06-10 22:50
Hjärtligt tack till Jenny, Olle och Börje, det värmde i hjärtat!

Olle: Humlor är inte alls korkade. De är bara ovetandes om att dom inte borde kunna flyga!

Börje: Du kommer att nå det målet - det är bara att träna på. Man måste ju inte springa på den allra värsta asfalten precis hela tiden.

2014-06-10 23:05
Är alltid noga med att smörja fötterna efter att ha duschat. Använder Helosan, den gröna, som är fet.
Fett håller ju väta ifrån sig. Inbillar mig att det är fördelaktigt på blöt asfalt.
(Rätta mig om jag har fel.)

Det med att blåsor orsakas av dålig teknik verkar ju helt rimligt.
MEN tårna, speciellt lilltån anpassar ju till slut formen p g a allt springande.

2014-06-10 23:31
Jag håller helt med om att blåsor och "dålig" teknik hänger samman.
Kom just hem från 2 veckor i Portugal där vägarna på de flesta ställen var så steniga att fotsulorna behövde skydd och har därför under två veckor i huvudsak sprungit i mina "inviseble shoes" inga blåsor men dock tendens till förhårdnad på insidan av hö stortåbas (behöver nog slipa på tekniken lite) Idag 14 km barfota i huvudsak på asfalt och förhårdnaden har slipats till lite.

2014-06-11 18:52
Dags att sammanfatta veckan. Har sprungit drygt 17 km uppdelat på tre rundor, alla på enbart asfalt. Hade tänkt springa en eller två rundor till men har inte orkat helt enkelt. Jag har ett jobb där jag är konstant i rörelse, har haft stegräknare på mig några dagar den här veckan och legat på 10-15 000 steg per arbetspass. Dessutom har jag börjat cykla till jobbet, totalt sex mil denna vecka. Med andra ord inte så konstigt att jag varit trött med tanke på att jag knappt rört mig alls innan.

Hur som helst mår fötterna fortfarande bra och resten av kroppen känns förvånansvärt fräsch också trots att jag springer så pass långt varje gång. Det enda är att fötterna har en tendens att plocka upp småsten som jag trampar på så att den hänger med i några steg. Hade väntat mig att det skulle vara så men det är ändå irriterande, det är ju rent smärtsamt om det är "fel" sten som fastnar.

2014-06-15 20:57
Skubbade 1,4 km barfota idag, på asfalt, för att kolla om jag var fit for fight efter den bihåleinflammation som knockat mig tidigare i veckan. Inte riktigt där än, men det var perfekt att få komma ut på ett litet barfotapass! Smiley
Kram,
Jenny

2014-06-15 21:04
Sprang min första barfotatur från start till slut i helgen, istället för som jag brukar- ta av mig skorna på slutet av en löpturen och sedan springa några km extra med skorna i händerna. Det var en fin dag med torr solvarm asfalt, och det blev 6 km. Fantastisk känsla, lättsamt löptur och helt utan att känna mig sliten varken i fötterna eller benen efteråt (eller kroppen överhuvudtaget), trots att det gick snabbt (för mig) med medeltid under 5 min. Var uppmärksam på min vänstra fot, yttersidan, och märke ibland en liten vridning vid belastning som jag försökte parera; nog för att det räckte att bara bli medveten så slutade den gräva ned sig i asfalten (tack för tipsen i tråden).
Det blev dock slitning på fotsulan som gör att jag inte har lust att springa varje dag med nakna fötter, det är som att köra lite för mycket med fotfilen där under. Jag väntar nog ett tag innan jag kör barfota igen och kör med skor på skogsstigar några dagar, så huden hinner återhämta sig.
Är det en teknikfråga igen? Hur ofta är det vettigt att köra barfota på asfalten?

2014-06-16 07:40
Lars P,
Kanske bara så att 6 km var lite väl långt och i det höga tempot?
Jag körde barfota 3-5 gånger/vecka förut, men då oftast kortare pass, i slutet av pass eller i början av pass.
Jag skulle säga att det är en tillvänjningsprocess och att det troligen finns en risk att man överbelastar mjukdelar och skelett om man skenar iväg för många km, för ofta och för snabbt i början. Ta det försiktigt!
Kram,
Jenny

2014-06-16 18:47
Vettigt och vettigt, det är en definitionsfråga. De flesta skulle ju säga att det är vettigt att undvika det helt. Smiley Hur som helst, det korta svaret är att det varierar. För mig har det funkat bra att köra mer eller mindre varje dag när jag haft kondition till det och nu verkar varannan funka. När tekniken väl sitter är det inte fotsulorna som begränsar längre. I alla fall inte för mig.

Målet, om man kan kalla det det, är förresten inte att få hårda fötter utan bara tjockare hud men som fortfarande är mjuk och följsam. Alltså kan man om man vill och orkar fila bort gamla förhårdnader, det sker ändå om de är i vägen för löpningen men det går ju snabbare att göra det för hand.

2014-06-16 19:45
Jag är inte så orolig för resten av foten/benen Jenny, tror mig ha gått igenom och förbi de mesta skador/risker då jag bara springer i minimalistiska skor och även går i dem till vardags(eller barfota). Jag tycker det är mirakulöst att fötterna och benen mår bättre när jag springer helt utan skorna. Jag är väldigt lyhörd på kroppen och känslig, så jag springer absolut inte igenom smärta; det är bara ansträngning jag pressar över gränsen.
Det har känts som jag slipat fötterna lite väl mycket, men kanske är det bara en ovan känsla i fotsulan från en lägre sträcka på asfalten och inte något egentligt problem? Några blåsor har jag inte besvärats av utöver turen i regnet. Uppmuntrande Olle, att du sprang nästan varje dag med nakna fötter. Kunde inte hålla mig och vila fotsulorna, så jag körde på igår igen, fast efter en löptur med skor; märkligt hur de sista km kändes som återhämtning från kilometerna med skor. Det verkar som att det är helt barfota som funkar bäst för mig; jag blir snabbare, det känns lättare, och jag blir inte lika sliten i kroppen Smiley

2014-06-17 13:52
Har du kört tillräckligt minimalistiskt för att kunna säga så, så är det bara att köra på lite försiktigre. Lyssna på fotsulorna och ge dom någon vilodag om så krävs. Då behöver dom oftast bara lite markskydd, typ VFF, huaraches eller något annat som skonar dom mot direkt markkontakt ett pass eller två. Det krävs mindre återhämtning för huden än för muskler, fästen och annat om man råkar köra över tröskeln.  

2014-06-17 19:25
Ja, det verkar klokt att vila fotsulan emellanåt. Sprang 6.5km barfota idag igen på asfalt för att försöka hitta gränsen för fotsulan. Tror den är nådd, nu ska jag vila huden några dagar och köra med något mellan den och asfalten(lär bli skogsturer). Hade oturen idag under asfaltsturen att trampa med hälen på stor sten, vilket gjorde att jag sedan ofrivilligt spände foten; tog lite mod att slappna av i foten igen, men då försvann smärtan ialla fall.

External image
Såhär såg fotsulan ut efter dagens barfotatur på asfalt, lite skitigare än sist.

2014-06-18 13:20
Hart fortsatt kört varannan dag helt barfota på asfalt under veckan, blev 7km igår. Blev lite orolig över huden under foten, röd och känslig efteråt- men inga blåsor. Borde väl ha vilat egentligen, men det liksom kliade i fotsulan, som en längtansklåda att slitas på asfalt Smiley Undrar när, eller hur lång tid det tar innan jag kan köra samtliga löparpass med nakna fötter? Har testat lite skogsstigar också, men jag fegar ut och närmast går för att inte riskera att punktera sulan på vassa stenar, rötter och avbrutna kvistar; vet inte om jag har det i mig att rusa fram i skogen barfota, kanske nöjer jag mig med asfalten och kör vff i skogen.  

2014-06-21 22:38
Om man nu pratar om asfalt och musik i samma tråd så bör inte den här missas:
https://www.youtube.com/watch?v=28KfJH2zKpE

2014-06-24 13:17
Tack för den Petter. Smiley  

2014-06-24 13:34
Experimentet fortsätter, fast det är inte speciellt spännande. Det mest dramatiska jag råkat ut för är lite träningsvärk och ett pyttelitet sår i hälen för ett par veckor sedan. Märkte inte ens såret förrän jag kom hem och såg blodfläcken under foten, så litet var det.

Lars, den där foten ser ut som den ska efter ett asfaltspass. Mina är för tillfället ännu skitigare efter att ha avverkat en mil idag, har inte hunnit duscha än. Som du märker är avslappning nyckeln till mycket. När jag trampar på stenar eller annat vasst är proceduren ungefär så att jag svär till, lyfter foten så fort jag kan från det som gör ont och tre-fyra steg senare springer normalt igen. Ju mer man spänner sig, ju ondare gör det. Det kräver att man vågar lita på att det är så men det är bästa lösningen i längden.

2014-06-28 15:00
Kul att höra att du kör milen barfota, Olle. Sprang 7km barfota häromdagen, inte för att kondisen sätter stopp där; jag kör också skog med fivefingers under veckorna. Barfota kan jag starta och sluta från dörren och jag har hittat en bekväm asfaltslinga runt hemmet. Nu när jag tänjt känslan i fotsulan en tid tror jag mig ha mod för att springa en barfotamil nu i veckan, för det handlar väl om att våga? Jag gillar kombineringen att springa med fivefingers på kuperade skogsstigar bland trädrötter och stenar, för att sedan köra barfota på den släta asfalten. Upplever att mitt löpsteg i skogen utvecklas, kanske mest tydligt från att springa upp och ned branta asfaltsvägar.

Rundade ett hörn på asfalten häromdagen och måste ha tryckt ifrån med höger stortå i svängen, det kändes som att tån punkterades som en liten vattenballong på en vass sten. Jag fortsatte springa, och istället för att stanna och undersöka tån såg jag mig om för att se om om jag lämnade ett blodigt spår.. hahaha, men nej inget sådant. Inte heller efteråt när jag undersökta tån fann jag någon skada. När det gäller stenar försöker jag slappna av, och stenar som hänger med under fotsulan försvinner oftast inom 2-3 steg. Sitter en sten kvar längre vill jag däremot ta bort den, men det är inte så att det händer varje löptur. Då hoppar jag på ett ben medan jag snabbt stryker under foten Smiley

2014-06-30 08:51
Sprang milen med nakna fötter på asfalt häromdagen, och det dök upp en blåsa på främre trampdyna vid stortån. Tog det ganska lugnt, och fokuserade på teknik. Det hade regnat tidigare på dagen, och tempen låg på ungefär 12 grader, så kanske tappade jag feedbacken från kalla fötter? Hursomhelst, fotsulan i övrigt kändes fin- så det verkar som att jag skulle kunna springa längre sträckor.  

2014-07-03 09:39
Första riktiga barfota-passet för i år. 11k varav ungefär hälften grusväg och hälften asfalt. Grusvägen var kanske hälften slät packad 'bonn-asfallt' och resten med varierande grad mindre smågrus. Det gick ganska bra förutom där det var som grusigast och där var det värst när hälen gick ner mot lite större stenar. Mot slutet av passet kändes fotsulorna rätt möra under framfoten, men inga blåsor. Det blir nog bättre med tiden med mer träning så fotsulorna får vänja och anpassa sig. I morgon får dom vila så då blir det huaraches igen.  

2014-07-04 21:03
7km asfalt idag. 5km lite äldre halvgrov asfalt och runt 2km ny len svart och i solskenet därmed riktigt varm asfalt. Lite högre tempo den här gången. Främre trampdynorna kändes mot slutet lite 'råa' men inga blåsor. Lite avskavt skinn frampå dom tre mitt-tårna på båda fötterna. Det känns som att jag skulle kunna ta ett till barfotapass i morgon, men tror det är vettigare att alternera med sandalerna.  

2014-07-07 22:31
6,5 km asfalt för mig idag. I det stora hela gick det bra men jag kan ha dragit på mig en blåsa på en tå. Fick för mig att höja tempot rejält de sista 200 meterna som är en lagom uppförsbacke. Kände där och då att tekniken blev lidande men rättade dumt nog inte till det och känner nu av det på tre tår på vänsterfoten. Annars en skön om än något varm runda, hade lust att dra av mig tröjan mitt i men lät bli av hänsyn till mina medmänniskor. Ingen ska behöva se det. Smiley  

2014-07-07 22:55
Tvungen att ta några dagars vila från löpningen, kände av vaden lite för mycket under en skogstur (ingen fara, men jag springer inte med "fel" smärta). Pratade med en bekant, han gissar på en ökad påfrestning av att jag antagligen tippat mer på tå när jag sprungit barfota på asfalt än vad jag vanligtvis gör med fivefingers i skogen. Och det låter väl rimligt? Tror mig landa mer på hela foten i fivefingers än barfota, kanske handlar det om att våga sänka foten. Fast det är klart, jag har även ökat mina distanser lite väl snabbt också; från varannan tur barfota, 5k sedan snabbt upp till 10k på asfalt, samtidigt som jag ökat mina distanser i skogen. Jag vill gärna springa så ofta jag bara kan, men nu får det bli vila.  

2014-07-10 15:00
Låter rimligt alltihop, både att vila lite och dina tankar om varför du har ont. Som sagt, avslappning är det absolut viktigaste i min mening. Inget ska vara spänt i fotisättningen, benen vet reflexmässigt vad som ska göras och hur mycket som behöver dämpas bara man slappnar av. Hur foten sätts i är också rätt ointressant och varierar en hel del med tempo och underlag. I mitt lustempo, just nu strax över 7 min/km, sätter jag i hela foten i princip samtidigt, ibland är hälen först, ibland framfoten och det spelar ingen större roll för hur resten av "systemet" funkar.  

2014-07-10 20:38