Bra mat

5:2, LCHF, tallriksmodellen?

Ja, vad väljer men i djungeln?? Åt lchf för ett år sedan och de fungerade kanon! Men inte ville jag välja bort livets goda resten av livet(kolhydrater). Så jag gick tillbaka till min gamla kost och ökade brutalt i vikt. Nu har jag stannat men vill gå ner till där jag va innan i alla fall. Går de ens att äta lite kolisar och gå ner? Med tanke på 5:2 är de bra? Vad äter man? HUR klarar man svältdagarna? Jag funkar inte utan mat och speciellt när man tränar.. Så hur ofta ska man äta? Vad ska man äta? När ska man äta?

Så: jag tränar 2-3 gånger i veckan, vill helst kunna äta lite kolhydrater, går i skolan och kosten måste fungera med det. Tips?!

2014-05-06 10:35
Ju närmare din normala kost din "diet" är desto större möjligheter får du att bibehålla tänket även när du nått din målvikt så att du lätt kan stanna där. Mitt råd till dig blir därför:

Mindre portioner av helt vanlig mat.
INGENTING mellan måltiderna (utom kranvatten).
Öka träningen om du inte går ner i vikt, gärna med långpass kondition kombinerat med riktigt tunga pass styrka på gymmet, du blir inte grov av dem och OM du blir det - börja tävla för då är du ett lysande undantag! Smiley

2014-05-06 11:49
Inget direkt tips, men eftersom frågan ställdes just i dag..
http://en.wikipedia.org/wiki/International_No_Diet_Day

2014-05-06 12:10
Håller med Jessie. Vanlig mat, mindre portioner och INGET godis och snacks. LCHF och andra dieter fungerar om målet är att gå ner i vikt men hur mycket fett respektive muskler går man ner? Mer muskler än någon vill gå ner skulle jag tro, kroppen behöver kolhydrater för att fungera. Speciellt om man tränar. Får den inte det så använder den muskler för att bilda kolhydrater.
Så, vanlig mat och se till att kaloriinteget är lägre än vad du i snitt gör av med per dag. Kanske 500 kcal under.

2014-05-06 13:07
"Jag funkar inte utan mat och speciellt när man tränar.. Så hur ofta ska man äta? Vad ska man äta? När ska man äta?"

1. Jag äter när jag börjar bli hungrig eller när jag är sugen.

2. Äter grönsaker, frukt, potatis, ris, bönor, pasta, nötter, tofu, bröd. Inget från djurriket och så lite processad mat som möjligt.

3. Börjar äta när jag vaknar och slutar strax innan jag går och lägger mig.

2014-05-06 16:12
Okej, så mindre portioner inga mellanmål och man är hungrig så är det så det får vara? Eller har jag förstått rätt??:)  

2014-05-06 19:45
Planerade mellanmål är bra. Men inte småätande.
Själv har jag väldigt svårt att gå hungrig och när jag drog ner på storleken på mina portioner var jag hungrig hela tiden men ganska snart, 2-3 veckor, vande sig kroppen och jag blev mätt på mindre mat. Däremot var jag inte mätt särskilt länge, lösningen blev då ännu mindre måltider och mellanmål.
Kvällshunger kan vara extra jobbigt, då är min lösning ett ägg och ett par skedar keso. Det mättar bra och blir mitt sista mellanmål för dagen.
En rejäl frukost hjälper också. Det är bra om 25-30% av dagens kalorier kommer från frukosten.

2014-05-06 19:56
Visst går det bra att träna med LCHF.
Att musklerna skulle bli uppätna av kroppen, stämmer ju förstås inte.
Visst det kan vara en omställning, kortare el längre, från person till person.
För många som testar denna kombo, går det alldeles utmärkt, och med bra resultat såväl hälsa som träningsmässigt!

/p

2014-05-06 22:57
Lönar sig att testa på low carb-bröd, då känns det som om man får sina kolhydrater fast man i själva verket äter bra mycket mindre av dem. Hälsosamma mellanmål som morötter, gurkbitar, paprika är också väldigt enkelt att ta med sig, plus att du inte slänger i dig en massa kalorier. Mitt största problem har också varit kvällshunger: I början gjorde jag så att jag drack en massa vatten alltid då jag blev hungrig, vilket resulterade i några nätter med väldigt mycket spring till toan, men efter en tid vande kroppen sig vid att inte få mat och slutade "kräva" någonting. Nuförtiden går det bra, ingen mat efter kl 19 :) En ordentlig frukost är också väldigt viktig!  

2014-05-07 09:21
"Inga mellanmål" är en sanning med modifikation. Det beror helt på vilken typ av ätare du är. Har du tendens till att "svulla", så kan mellanmål göra dig mindre hungrig och "rädda dig" från att kasta i dig maten så du inte hinner känna dig mätt. Men om du inte hinner bli (döds-)hungrig mellan de stora måltiderna, så finns det ingen anledning att lägga till.

Den här boken tyckte jag var bra:
http://www.bokus.com/bok/9789163357091/mattillatet-praktisk-vagledning-for-di...

2014-05-07 10:04
Hur är det med det vita knarket? Socker kan man ofta dra ner på i form av godis och dricka.
Om du har bra skolmat där du kan ta själv så går det ju att dra ner på potäter, ris och pasta för att istället lägga dit fler färska grönsaker, oliver osv. Kolhydrater får du ju i dig ändå utan att tänka på det.

2014-05-07 10:40
Nu är det många tips på att dra ner på kolhydrater. Jag vill bara påpeka att det inte är helt säkert att det är lösningen på alla problem. Grunden i övervikt är fortfarande att kaloriintaget inte är balanserat med förbrukningen och det är också det som är grunden till att gå ner i vikt. Men om det är just kolhydraterna som man ska dra ner på och inte nåt annat är inte helt säkert.
Att man ska dra ner på snabba kolhydrater och inte äta godis är dock jag också överens om.

2014-05-07 11:03
Utan att gå i klinch fullt ut, -vill jag höja ett varningens finger för att den gamla sanningen "-energi in / energi ut godtas fullt ut.
Det börjar komma mer o mer forskning och fakta som seriöst utmanar detta
(även jag).
Men oavsett skola o lära är nog alla överens om det vita giftet, mjöl o socker!

Tror vi står inför en stålbad kring kostlära och nya rön. Därför rekommenderar jag att man har en mer generös och öppen input till allt detta...

2014-05-07 11:34
Det är väl vedertagen fakta att man lägger på sig av för mycket istoppande bla av just potatis, pasta och ris?

Jag menar att man behöver ju inte göra en vetenskap av det utan bara minska de produkterna om det går, då får man ju i sig extra vitaminer och mineraler och andra nyttigheter på köpet.

Det behövs ju ingen extremism för det.

2014-05-07 11:38
Kan du visa den vedertagna faktan, Running Cloud? Har du vetenskapliga bevis för att det är potatis, pasta och ris som gör folk överviktiga?  

2014-05-07 11:47
Jag skriver "för mycket" Emil. ;-)
Några bevis behöver jag inte googla upp, det kan du lätt göra själv.
Det handlar om sunt förnuft och inte så mycket om ordvrängeri.

2014-05-07 11:53
Det var inte meningen att vara otrevlig. Om jag uppfattades så ber jag om ursäkt.

För mycket är ju inte bra oavsett vad man pratar om. Självklart måste man se till att det är lagom mängd av allt man stoppar i sig men jag tror inte man ska behöva vara rädd för potatis, pasta och ris. Jag tycker det är alldeles för mycket "kolhydraträdsla" som egentligen är ogrundad i dagens samhälle.
Men allt det här kanske hör till någon annan tråd, vi kanske inte ska kapa Mikaelas tråd med långrandiga diskussioner om vad som är rätt och fel.

Hoppas du har fått några råd du kan ha nytta av, Mikaela.

2014-05-07 12:40
handlar om kalorier in kalorier ut håller sunt förnuft och normal kost svensk husmanskost  

2014-05-07 13:00
ola,
-det är din uppfattning, men ingen sanning!

nog om detta,

/p

2014-05-07 13:08
ja det är min uppfattning men du kan ju ej säga den är fel  

2014-05-07 13:30
"det är din uppfattning, men ingen sanning!"

Precis som att det går att träna på LCHF eller att det är ris och potatis som gör folk feta?

Det är självklart att kolhydratfobiker inte gillar källor och vetenskapliga studier eftersom det inte finns särskilt mycket eller bra belägg för fettälskare. Det blir mest snack om att det bara funkar och att man får läsa Taubes eller någon annan pajas eller att det är "sunt förnuft".

2014-05-07 13:35
Jag tycker att första metoden att besvara TS fråga inte är att kriga om dieter, valen dem emellan är ju vad hon skriver hon finner krångligt. Till en person som fortfarande går i skolan är det självklara svaret att hon/han endast ska fundera på viktminskning om det handlar om en hälsovådlig övervikt.
Banta, gå på diet och bråka om olika dieter och koster, det kan vuxna göra.
Att "vilja bli smal" är alldeles för ofta ett resultat av falska ideal.
Många gånger är det sunt att ha några extra kilo - från vilket utgångsläge nu det extra ska räknas.
Mikaela, gå i skolan, klara dina studier, motionera och ha kul. Ät och njut. Älta inte dieter.

2014-05-07 13:53
Ola,
-helt rätt. och det är just det som jag säger, viktigt att vara "openminded".

Mikael,
-om ditt inlägg var svar till mig, taskig attityd.

/p

2014-05-07 14:03
Mikaela, gå i skolan, klara dina studier, motionera och ha kul. Ät och njut. Älta inte dieter.
Bra där Anders.

Har dock svårt att förstå varför fel vikt skall justeras med olika udda mat och dryck tips.
Varför inte föreslå mer ute - mindre inne, mer lita på sin egen kropp inklusive huvud - mindre elektronik.

2014-05-07 14:10
@Emil
Ingen fara. Det tar ett långt tag innan jag uppfattar någon som otrevlig. (vet inte att det hänt än här på Funbeat) Det är lätt att misstolka.

Sedan snuddar Anders Rosqvist lite vid vad jag med tänkte om vikt.
Många tjejjer uppfattar sig själva som överviktiga utan att vara det.

2014-05-07 15:15
"Många tjejjer uppfattar sig själva som överviktiga utan att vara det."

Med tanke på att ca hälften av Sveriges befolkning är att betrakta som antingen överviktig eller fet så är risken rätt stor att TS har rätt i sin uppfattning. Som idrottare är det dessutom sällan optimalt att ligga i övre delen av "normalviktig".

2014-05-09 09:02
Definiera gärna "idrottare" och vad det har för betydelse här.

Jag läser att TS går i skolan och tränar 2-3 ggr i veckan, så elitambitioner synes därmed inte manifesteras i dagsläget. Sunt att satsa på skolan.

Framstår som om att du är en del av det som vållar anorexi, bulimi och otrorexi.

2014-05-09 09:25
Jaha Mikael, så att om ena hälften av oss är överviktiga och resten anorektiker, så finns det inget problem att diskutera?

2014-05-09 10:08
Jag menar bara att jag vill vara försiktig med att bekräfta någons rädsla för att vara överviktig eftersom det kan få värre konsekvenser än om denna person nu skulle vara det.

När det gäller "idrott" tycker jag att det finns ett väldigt stort spann på idealvikter.

2014-05-09 12:40
Angående kolhydraters vara eller icke vara så - jag har alltid ätit kolhydrater och väger, som snart 44 år gammal tant, lika mycket (eller lite) som när jag var 19. Så, att kolhydraterna skulle vara boven i dramat och uteslutande av desamma är nyckeln till överviktsgåtan är inte sann, generellt sett. Det är, som Running Cloud säger, mängden det hänger på. Jag påstår också att det handlar om varifrån kolhydraterna kommer.

Mikaela, Du kommer långt med att strunta i det vita giftet, dvs socker. Kakor, bullar, godis, choklad, läsk, saft, sockrade frukostprodukter mm.

Du kommer också långt med att äta frukost, lunch och middag av helt vanlig mat, som Jessie skriver, och låta hungern styra hur mycket, eller lite, Du äter av dessa måltider. Jag brukar äta när jag är hungrig och sluta äta när jag är o-hungrig, d v s när hungerkänslan försvinner. Vilket den gör snabbare än man egentligen tror.

Börjar Du så här så är chansen stor att Du lär Dig känna av kroppens signaler om hunger och o-hunger och Du behöver inte ha något "diet-tänk" eller "jag-måste-skärpa-till-kosten"-tänk. Det kommer att balansera sig automatiskt.

Att ge sin kropp den näring den behöver varje dag är inte rocket science. Det är när man ger den för mycket av diverse (fel) saker som det börjar bli svårare.

För övrigt så böjer jag mig för Anders R´s inlägg. Sunt!

Mikaela, lycka till! Smiley

2014-05-09 14:25
Som Sylvia.
Speciellt med tillägget riktning Anders R.

Dock Sylvia. När blev socker ett gift?
I rätta doser är det kanon.
Jag förstår vad som åsyftas, men gör alla det?
Att predika helfel och helrätt tror jag ej på.

Halleluja alla ni som vet "bäst".

PS. Håller nog mest på rekorderliga mammor vad gäller mat. Smiley

2014-05-09 20:14
TS gillar mat och vill inte avstå livets goda. Gillar inte sin "brutala viktuppgång" och vill komma tillbaka till sin trivselvikt. Vad pekar på undervikt i hennes fall undrar jag ödmjukt?  

2014-05-09 22:12
Vadå undervikt? Vem påstått undervikt? Drar slutsats att du ännu inte blivit förälder och haft anledning av sätta dig in i barn- och ungdomspsykologi.
Det du ödmjukt frågar om är att du inte vet om TS fallit för smalhetsidealet eller faktiskt är hälsovådligt överviktig. Att TS tycker hon väger för mycket är ju för att TS jämför med något skönhetsidealet påstår är det som ska eftersträvas.
Veganism påverkar - tydligen - den empatiska förmågan.

2014-05-09 22:24
K-G, med respekt för Din ålder och Din livserfarenhet, men jag varken predikar eller påstår att något är helträtt eller helfel. Jag är också så pass gammal att jag vet att där inte finns några absoluta sanningar.

Jag försöker däremot ge lite tips och råd, i all välmening, till Mikaela och däri ligger, bl a, att skippa sockret. Socker, i den form jag syftar på, är en helt onödig sak, som inte ger kroppen någonting annat än kalorier.

Prova Du med att komma med relevanta och bra tips till TS! Det ger säkert mer dynamik åt diskussionen än ordmärkerier. Smiley

2014-05-10 09:42
Uteslut inte fett, kolhydrater eller protein.
Kroppen klarar stora variationer, men för att må bra övert tid behöver du alla makron och ät gärna varierat av bra råvaror så att du får i dig mikronutrienter för att tillgodose kroppens behov.

Ja, jag vet att kroppen klarar sig utan kolhydrater, men jag vet också att kolhydrater är bra för oss. Om du utesluter kolhydrater så förlorar du de enzymer som används för att bryta ner dem, vilket gör att om du efter en tids restriktion försöker dig på att äta dem igen så funkar det inte lika bra som innan. Du går snabbt upp i vätskevikt (inte bara pga att du binder mer glykogen). Detta får dig troligen att kasta ut kolhydraterna igen. När du inte ätit kolhydrater under en längre period går din basala ämnesomsättning ner eftersom sköldkörtelns aktivitet minskar.

Om du lägger dina 2-3kg vätska (som binds av glykogenet då du äter kolhydrater) åt sidan så är det din energibalans som styr om du gör av med fett eller lagrar in fett. Se till att hitta din balans och få in en vana av att äta allsidigt. Det är garanterat det bästa sättet att må bra i framtiden.

Att utesluta näringsämnen är bara dumt, oavsett om vi talar om 80-talets fettfobiker, eller 2000-talets kolhydratfobiker.

2014-05-10 09:50
Det jag skrev trodde jag ej skulle få just dig att reagera.
Då ber jag om ursäkt.
Du har varit objektiv.

Du vet nog vad jag åsyftade.

2014-05-10 10:02
ANTE S.
Redan på 40-talet så varnades för att äta för mycket fett.
Det ansågs skada den eventuella hjärna man fötts med.

De flesta mödrar jag kände fick rensa bort fett till leda.
Min mor gjorde så gott hon kunde med tillägget:
Försök nu hitta något fett på kyttbiten. Vilket vi/jag gjorde. Då pustade hon.

Fet ost, grädde sas det noll om.
Det gällde då köttfettet.

2014-05-10 10:11
Om man har ett BMI över 25 räknas man som överviktig. Har man under 18,5 är man underviktig. Enligt statistik är ca hälften av Sveriges befolkning överviktig eller fet (BMI över 30). Ca 1% av tonårstjejer har anorexi. Vilken kategori tycker du, Anders, att det troligtvis handlar om?

Mikaela skriver att hon INTE vill välja bort livets goda samt att hon INTE funkar utan mat. Låter det som en anorektiker?

Att skriva till en tjej att hon ska äta och njuta och att ett par extra kilon bara är härligt visar att du inte har en susning om hur unga tjejer funkar. För din information så är jag pappa och dessutom lärare som haft kontakt med elever som utvecklat anorexia.

2014-05-10 13:29
K-G, ingen ko på isen. Jag gillar Dig ändå. Smiley  

2014-05-10 13:40
Patetiskt. Vet inte hur unga tjejer funkar. Kanske inte vad gäller allt, men att anorektiker kan stå framför spegeln och se sig som riktigt feta grisar, det vet jag. Du vet inget om TS mer än det hon skriver här.
Vad vet du om hennes BMI? (ett mycket trubbigt verktyg)
Och du fattar inte vad jag skriver och menar: en skolflicka ska INTE fundera på en jävla massa olika dieter såvida inte någon i hennes närhet, ex. förälder eller sjukvårdspersonal, har gjort riskbedömning på henne.
Går hon i skola är hon i mina ögon ett barn.
Hon ska inte lyssna på råd i ett diskussionsforum för vuxna där åsikterna om vad som är "rätt" är diametrala.

2014-05-10 13:57
Snacka om att sätta sig över en tjej som har en fundering kring en diet. Hon SKA inte fundera på sånt. Hon SKA inte lyssna på råd från ett forum för tränande människor.

Har du förresten tänkt på att hon faktiskt kan gå på gymnasiet vilket kan medföra att hon är myndig?

2014-05-10 14:41
för att göra det enkel ät ofta och minder portioner och bry dig inte om några dieter  

2014-05-10 16:28
Mikael, när jag fortfarande var gymnasist och blev myndig på min 18-årsdag ansågs jag trots det för omogen och påverkbar för att få handla på Systembolaget. Var egentligen inget personligt, lika för alla. Varför tro?

"Ja, vad väljer men i djungeln??" undrar TS. Fick hon sina alla frågetecken uträtade här, där alla vuxna vet-bäst krigar om sin lära?

Om du nu lärare, vad säger du till dina "feta" elever?

Om du som lärare har "haft kontakt" med elever med anorexia ska du veta att det är litet tuffare när relationen med den drabbade är närmare än bara "kontakt" (obs! menar INTE att diskret syfta på just mina egna barn). Första steget i sjukdomen, långt innan den hunnit bli konstaterad och särskilt när den enskilda individen inte ens kommit in i förnekelsestadiet, är att barnet börjar laborera med matintaget. Vuxna förstå-sig-påare kan vara just dem som förmår barnet att passera gränsen.

2014-05-10 17:18
Tack Sylvia.
Råd? Ut och rör på dig.

Jag vet att vi idag lever i materialistisk lyx, men vad hindrar att ibland avstå.
När jag växte upp var problemet att få i sig tillräckligt med mat.
För att orka med dagens fysiska prövningar.

Vi hade inte TV, mobil, dator, ingen skjuts till skolan. Vi hade en mängd inte.

Njut av dagens så mycket bättre värld materialistiskt sett, men avstå ibland.
Ibland?
Snarare ofta.

2014-05-11 07:27
Så du menar alltså att Mikaela är omogen och inte kan söka och hantera information om diet och kost? Vuxen förstå-sig-påare någon?

Dina insinuationer om vad jag gör som lärare betackar jag mig för.

2014-05-11 12:09
Detta är ett viktigt och känsligt ämne för mig.
Som du egentligen vet är det inte så att en person plötsligt vaknar en morgon och under natten drabbats av anorexi, bulimi eller ortorexi. Det är en lång process som påbörjas i samband med förmenta input, vilka transformeras till en dålig självbild. Huruvida TS nu verkligen har övervikt eller inte är inte relevant.

Eftersom TS uppger sig gå i skolan tolkar i vart fall jag det som att hon inte är vuxen. Så nej, hennes kronologiska ålder talar därför mot att hon skulle vara mogen. Det finns mängder med vuxna som inte heller kan hantera alla de olika fundamentalistiska åskådningarna om "rätt diet". Men de vuxna befinner sig i annan fas i livet, då de inte håller på med att lära sig för livet i en skolbänk.

Ånyo, TS påtalar att otal kostråd skapat en djungel för henne. Visa mig var i denna tråd hon får det rätta svaret på den diet hon ska välja.

Mitt råd, i vilket jag fått medhåll, har varit att skjuta upp funderingarna på att gå ner i fettvikt till dess hon gått klart skolan. Såvida hon inte fått råd av någon i hennes närhet om att hon bör minska vikten av hälsoskäl.

Har bl.a. en dotter på 10 år. I hennes skola diskuterar jämnåriga och t.o.m. ungre flickor om hur de ska bli smalare. Jag tycker det är hemskt. Vid vilken ålder tycker du att barn själva ska börja fundera på bantning, svält, tallriksmodeller, 5:2, GI, LCHF, veganism osv. osv.? Vem tycker du de ska diskutera med om kroppen, okända vuxna på internet eller några mer fysiskt närvarande dem?

2014-05-11 12:57
Anders, då förstår jag dig bättre. Jag tänker automatiskt på någon i gymnasieåldern där ofta vikten börjar gå åt fel håll eftersom många unga blir mer stillasittande och äter dåligt.

Med mina barn pratar jag om hur viktigt det är att äta och leva hälsosamt utan att lägga fokus på vikt. Att vara normalviktig blir ju en konsekvens av att man lever rätt.

Vi tänker lite olika men i grunden är vi nog rätt överens. Jag tycker inte heller att man ska tänka på att hålla på med skumma dieter när man är ung. Å andra sidan tycker jag inte man ska hålla på med skumma dieter någonsin. Däremot att äta hälsosamt med mycket frukt och grönt tycker jag man ska gärna ska börja med så tidigt som möjligt. Sylvias tips om att skippa kakor, läsk och godis är också ett positivt och bra råd som egentligen alla oavsett ålder borde hörsamma.

2014-05-11 14:37
Om Sylvia är ”tant” så undrar jag vad jag ska kalla mig Smiley

Jag fyller 62 år dagen efter Tjejmilen och min erfarenhet är att viktökningen berodde på för många kalorier och en kombination av fett och kolhydrater.
När jag vägde 104 kilo, för 3 år sedan, började jag närma mig LCHF lite försiktigt. Men samtidigt hade jag koll på kalorierna. Och jag motionerade så mycket som mina överbelastade knän orkade med.

Resultatet blev drygt 23 kilo minus. Men sedan tog det stopp. Sedan oktober 2012 har jag pendlat mellan 81-85 kilo men är just nu nere på 83.
För 3 veckor sedan bestämde jag mig för att närma mig LC-kost istället samt att försöka sätta fokus på proteiner. Jag tränar inför Tjejmilen och vill ta mig runt under 80 minuter.
Jag är lite siffernörd och gillar diagram av alla de slag. Därför har jag koll både på vad jag äter och hur jag rör på mig.

Nu kan jag ha läst slarvigt, men det framgår inte hur gammal du är, Mikaela, eller hur mycket du väger. Jag kan bara berätta att jag från 20-års ålder testade det mesta vad gäller viktnedgång, fast jag förmodligen inte behövde gå ner i vikt då. Det var Glaubersalt, Flygvärdinnemetoden mm, mm. Jag tror faktiskt att det var en av orsakerna till att jag för några år sedan vägde över 100 kg.

Att vara nöjd med sig själv, tycka att man duger och leva så sunt man själv vill, vad gäller mat, dryck och motion tror i alla fall jag är grunden till en bra hälsa.

2014-05-11 15:04
Härligt Mikael, verkar som om att vi har uppnått en bra kompromiss.
Även unga barn vet att skräpmat och godis ska undvikas och att det är nyttigt med frukt, grönt och liknande. Det är ingen förmaning om viss diet, utan ganska självklart vad kroppen faktiskt vill slippa respektive gärna få ta del av. Sådan "näringslära" måste barn få höra redan i mycket tidig ålder - finns då ingen omognad att fundera på, det är ju helt enkelt en del av bildningen.
Tycker vi släppet detta oss emellan nu.

2014-05-11 17:52
Skönt att Ni har kommit till ett konsensus, killar. Smiley

"Sådan "näringslära" måste barn få höra redan i mycket tidig ålder - finns då ingen omognad att fundera på, det är ju helt enkelt en del av bildningen."

Mina ungar trodde ett tag, på fullt allvar, att glass med krossad choklad i är fullkornsglass eftersom det ser ut som de fullkornspannkakor med kruskakli jag serverar dem och deras kompisar när det är dags för mellanmål.

Som förälder sätter man ribban.

Mikaela, än en gång - lycka till! Det blev en djungel här i tråden, men Du kan säkert plocka ut sådant som hjälper Dig.

2014-05-11 18:27