Styrketräning

Axel/armont vid bröstträning

Hur sjutton ska jag göra? Så fort jag tränar bänkpress eller liknande övningar med hantlar så får jag svin ont dagen efter. Det onda sitter inne i axeln någonstans. Om jag försöker göra rörelsen ungefär som när man ska böja en kungsfjäder så gör det så ont att jag svettas. Det här har gjort att jag inte vågar träna axlar eller bröst på 3 veckor. Jag kan utan problem jobba med biceps och Triceps övningar eller i stort sett alla övningar men inte pressövningar för bröst. Är det någonting man ska gå och kolla upp eller ska man prova på några andra övningar?
Hälsningar Micke
 

2014-04-16 00:17
Nu ser jag inte hur din övriga träning ser ut... Men ont i axlar vid press brukar tyda på framåtrotation i axelledan till följd av en förhållandevis sämre utveklad ryggmuskulatur. Om så är fallet...kör chins, rodd, marklyft och fokusera mer på ryggen ett tag.  

2014-04-16 08:47
Vore jag du skulle jag kolla upp axeln med idrottskunnig naprapat/idrottsläkare. Inflammationer i axelleden kan lätt bli m e m permanenta om man inte är försiktig  

2014-04-16 09:29
Det är sant att jag har en sämre ryggmuskelatur och det är där jag lagt fokus under träningen på sistone. Jag fortsätter träna övningar som känns bra men ska nog ändå gå och kolla upp axeln. Det är för övrigt bara på höger sida som det smärtar. Vad gäller min träning överlag så tränar jag nästan aldrig samma övning vecka efter vecka. Jag har hört att man kan köra bänkpress med invert grepp. Kan det kanske funka.  

2014-04-16 13:09
Det är jättelätt att skada axlarn vid bänk/hantelpress tyvärr! Dessutom kan det bli seglivat, så ta det på allvar. Se till att du får stenkoll på tekniken, finns det ingen som kan hjälpa dig att titta på hur du gör? Spontant tänker jag på tre saker du kan tänka på som kag haft problem med:
- vinkeln i axeln, alltså mellan revbenen och armen, får inte bli för stor. Jag vågar nog inte ge en exakt siffra, men absolut inte 90 grader, isf närmare 45 grader.
- Brösta upp ordentliget. Ligg inte platt som en pannkaka, dra in skuldrorna under kroppen och släpp dem inte innan du lagt bort stången/hantlarna
-Låt stången gå till mitten av brösten, typ kring bröstvårtorna, inte högre upp

sen finns det nog tusen till tips att tänka på ;-)
 

2014-04-22 06:37
Då har jag varit och kollat mig.....hos vårdcentralen. Fick de svar som jag förväntade mig att höra. Kan vara en inflamation. Ta det lugnt ett tag, träna inte de övningar som gör ont. Kom tillbaka om det fortsätter att göra ont. och så vidare.
Okey. Nu har jag inte tränat några bröst eller axelövningar sedan två veckor innan mitt inlägg. Det vill säga sedan ungefär början av April. Axeln gör inte ont just nu. Vågar jag köra lättare pass eller ska axeln vila mera?
 

2014-05-02 01:04
Jag skulle testat ett lugnt och väldigt mjukt pass för att känna mig för.

Lycka till!!
 

2014-05-07 15:07
Alltså vårdcentralen...
Det kanske finns någon bra någonstans?
 

2014-05-24 20:36
Ett bra första steg är nog att leta upp en fysioterapeut med axelina utbildning och antingen steg 3 omt eller c-d McKenzie utbildning. Då kan du få en ordentlig undersökning och ett bra rehabförslag som är byggt på vetenskap och fakta. Alla fysioterapeuter/naprapater/idrottsläkare har ju inte samma kunskaper, det gäller att se till att hitta rätt person!

Lycka till i jakten!

Här kan du hitta omt utbildad sjukgymnast/fysioterapeut:


http://www.fysioterapeuterna.se/Professionsutveckling/Om-professionen/Hitta-f...
 

2014-05-25 07:22
Wow. tack för den länken. Just nu känns det bra. Man kanske ska kolla upp det ändå.
Med vänlig hälsning Micke
 

2014-05-25 11:54
Näe det blir inte bättre. Axeln gör ont. Nu har jag varit runt hos naprapater och det senaste är att jag måste träna på min hållning samt göra armhävningar mot en vägg. Det är svårt att förklara var det gör ont exakt eftersom det sitter inne i axeln ned mot biceps  

2014-09-28 21:49
Hej!
Ganska vanligt problem vid mycket pressövningar och framför allt bänkpress. Det är trångt om utrymme i axelleden och vanligt med inklämning av muskelfästen och slemsäcken. Ibland kan det gå att utföra alternativ pressövning sittande i maskin och då höja sitsen något så att händerna hamnar lite längre ner, nedanför bröstet vilket öppnar upp lite i leden. Strama bröstmuskler och även lats kan ställa till det. Stretcha dessa mycket och träna mycket rygg ifall du har en obalans. Om du talar om var i Sverige du bor så kanske jag kan hjälpa dig till någon som verkligen kan axlar. Är själv naprapat och har stort kontaktnät.
 

2014-09-28 22:30
Åh tack. Jag bor vid Kungsholmen i Stockholm.
Med vänlig hälsning Micke
 

2014-09-28 23:43
Då tycker jag du kan kontakta Kristian Berg på Rygg- och Idrottsskadekliniken på Saltmätargatan 14. Han har bred och lång erfarenhet av styrketräning/behandlingar och är en bra kliniker.
Agilokliniken kan du också kontakta som alternativ.

Lycka till!
 

2014-09-29 15:48
Tusen tack. Fick höra av en kompis som hade ont på ungefär samma ställe som jag att han efter mycket springande hos naprapater kommit fram till att något ben i axeln skrapade mot någonting, så han fick en titthålsoperation där man slipade på benet.  

2014-09-29 19:35
Ja, det är inte helt ovanligt. Förekomsten av benpålagringar ökar dock med åldern. Kristian som jag hänvisar till har Diagnostiskt Ultraljud på kliniken vilket gör att man kan se sådana förändringar och skador.  

2014-10-03 15:59
Har själv akut ont just nu, och hittade denna sammanfattning:
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19223

Annars finns en del även på denna sajt:
http://specialist.se/impingement-inklamd-sena/
 

2014-10-05 21:14
Jag skulle precis skriva om samma sak som Anders länkar till - Impignement Syndrome.

Själv har jag haft detta i ett antal år. I början trodde jag att det kom pga ett fall i en alpin backe och efter en rejäl smäll på ett boxpass...Vissa perioder vaknar jag på nätterna av en grym värk och har även ont i området utan att jag ens gör något med högerarmen. Vissa perioder känner jag inte av det alls.

Styrketräningen känns av men inget som blir sämre med tiden. Däremot fick jag rådet av en kompis, som är sjukgymnast, att träna upp rotatorkuffarna, så det gör jag lite då och då och märker nog en viss lättnad. Smärtperioderna kommer inte lika ofta.

Något som kommer med åldern? I mitt fall kan det stämma. Smiley
 

2014-10-05 21:32
Jaha, jag har tydligen en inflammation i axeln. Går nu på tabletter mot inflammationen och efter halva behandlingen måste jag bara säga att jag känner mig mycket bättre. Dock tränar jag ingenting förutom promenader under behandlingstiden. Hoppas verkligen att jag blir 100 procent bra i axeln efter tablettbehandlingen.
Tjoho.
 

2014-11-26 21:47
Uppdatering. Tabletterna som jag fick i vintras hjälpte bara för stunden. Fick gå ytterligare en gång till vårdcentralen för undersökning och remiss till röntgen. Visade ingenting.
Idag var jag på Fysiokliniken Kungsholmen. Märkte direkt vilken skillnad det var på undersökningen. Läkaren tog tid på sig att undersöka mig, vi gjorde lite sträcka, lyfta, dra, pressa övningar för att förstå var exakt och i vilka rörelser det gjorde ont i. Sedan berättade han vad han trodde det var för någonting som jag hade och vilka övningar som jag ska göra på gymmet 3 gånger i veckan till att börja med. Sedan visade han mig övning för övning och jag fick prova själv samtidigt som han såg till att jag gjorde övningarna rätt. Alla övningar var 3* 30 men med lätt vikt. Börjar med att värma upp med cykling. Sedan värms musklerna runt omkring axeln upp och slutligen gör jag övningar som tar på axeln.
Redan ikväll efter gymmet känner jag en viss mindre smärta i axeln. Ska återkomma om en vecka för en första utvärdering. Skillnad mot vårdcentralen som direkt skulle ge smärtlindring.
Supraspinatus har jag för mig att doktorn sa att han trodde det var som gjorde ont i mig. Uppdatering följer.
 

2015-04-20 22:57