Bra mat

Gå ner i vikt

Hejsan, jag vill jätte gärna gå ner från 82kg till 75kg iallafall till en början. Men jag har så svårt för det. Snälla hjälp mig vad jag kan göra för att gå ner i vikt.
Kram.
 

2014-04-15 14:50
Jag har använt den enkla metoden ät mindre, så att jag helt enkelt förbränner mer energi än vad jag för in. Har minskat från ca 86 kg till 82,7 under en och halv månad drygt.

För att ha koll på det jag gör använder jag mig av myfitnesspal, som app till min Iphone och hemsidan på webben. Det är ju inte en nödvändighet att använda, men att försöka hålla sin förbrukning och sitt intag i huvudet är lite väl krävande för mig. Jag har heller inte lust att hitta på ett eget sätt att bokföra vad jag gör och äter och då är en app perfekt.

Det finns säkerligen en babiljard argument för att jag är ute på hal is, men jag är nöjd med resultatet och insatsen (jag behöver inte laga "extremkost" och behöver inte gå hungrig"Smiley, känner att jag har energi att träna (löpning, simning, styrka, cykel) samt märker att min styrka och kondition inte tar stryk av att jag vissa dagar ligger 500 kcal under dagsbehovet.

Ett ytterligare plus med appen/webtjänsten är att det blir enkelt att hålla koll på vad som är funktionell kost samt hur maten fördelar sig över kostcirkeln.
 

2014-04-15 16:09
Rätt. Om det sen är app, points, eget excelark spelar ingen roll, det är att man bokför allt man äter som är grejen. Allt. Viktökningen är saker man stoppar i sig utan koll. Det som man äter extra.

För övrigt ett bra sätt att få mer pengar, skriv upp vad du köper.
 

2014-04-15 21:09
Jag vet inte hur du äter idag men jag gjorde samma sak som föregående inlägg. Minskade ner på mina portioner, som var ganska ansenliga. Ett enkelt sätt att göra det på är att ta en mindre tallrik, lägga upp grönsakerna först och se till att bara äta en portion. Blir du hungrig på kvällen, ät ett kokt ägg med lite keso. Gott och mättande.
Vidare är det självklart viktigt att ge fan i allt vad gäller godis, fikabröd och snacks. (Bra snacks kan tex vara obehandlade nötter, dvs de du hittar bland torrvarorna i affären, inte snackshyllorna)
 

2014-04-15 21:43
Samma som ovan tips. Använder appen lifesum. Man matar in uppgifter om sin vikt, längd ålder osv, samt sin målvikt (om man vill gå ned, upp eller behålla samma vikt). Appen räknar ut hur mycket du ska äta och du fyller i det (samt att den drar av för träning). Har kört med den i tre veckor och den har funkat bra. I synnerhet blir man uppmärksammad på de onödiga sakerna man petar i sig samt hur mycket mat man kan äta i jämförelse med att dricka motsvarande kalorier i öl, juice etc.  

2014-04-15 22:13
Ät mindre, skippa allt vad socker heter och våga vara lite hungrig emellanåt. Det är absolut inte farligt. Är mina tips. Smiley

På köpet kanske Du lär Dig känna igen hungerskänslan, och inte bara allmänt sug, och sen kanske i framtiden faktiskt bara äta när Du är hungrig och sluta äta när Du inte är hungrig längre.

Kroppen är fantastisk på att reglera det där själv (det är många hormoner inblandade i hunger) om man är villig att lyssna på den.
 

2014-04-15 22:25
Jag har under åren använt olika appar som inte har lett till särskilt mycket. Jo, det har dem iofs. Men den stora skillnaden kom först nu för någon månad sedan. För flera år sedan var jag uppe och snuddade vid 100kg. Vid senaste årsskiftet vägde jag 93. Efter nyår började jag duka till middag med små tallrikar. Typ förrättstallrik. Idag hade jag en morgonvikt på 86 kg. Samtidigt har jag anammat det Sylvia nämner. Det är inte farligt att vara hungrig!!
Jag jobbar som lokförare och jag har ofta ganska långa arbetspass. Dag, natt och blandat vilket ledde till att jag fokuserade alltför mycket på mina måltider. Numera tar jag med en lunchlåda och några frukter. Det kan jag klara mig ett helt dygn på om det skulle knipa. Dock äter jag aldrig under natten. Inför natten kan jag ladda med en hemmablandad påse mandlar, nötter och pumpa- och solrosfrön.
Ibland tar jag en förmiddagsfasta vilket inte alls är så farligt som det låter. Jag börjar morgonen med att juica mig en morgonsmoothie bestående av några äpplen, några stjälkar selleri, en halv gurka eller squash. I med juicen i mixern och tillsätt avokado, spenatblad, några iskuber och lite linfröolja. Detta står jag mig på fram till lunch.
 

2014-04-16 08:43
Portionsstorlekar är en sak, kan inte uttala mig om det -

Men det här "ät sen inte onyttiga saker" är inget man bara säger. Det är monstruöst svårt att hålla sig borta från kylskåpet då suget sätter in. Kanske framför allt kvällstid. Och att skriva upp är faktiskt ett sätt att hålla ordning på det. Naturligtvis spelar måltidssammansättningen in. Men det är INTE bara blodsocksernivån som styr suget. Så det är inget som skall sägas lätt - att hålla sig borta från det smarriga är en jäkla utmaning, det finns inget som är godare än att ta nästa macka då man fått en macka vid tiotiden på kvällen. Eller en skål glass, eller en chokladkaka.
 

2014-04-16 10:47